Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Nina Mjøberg, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ida Marie Holen, fung. leder Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 5. februar 2013 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at merverdiavgiften er en generell forbruksavgift som betales ved omsetning og uttak av varer og tjenester. Merverdiavgiften er en viktig inntektskilde for finansiering av statlige utgifter. Generelt bør momssystemet ha brede grunnlag, få satser og få unntak, slik at de samfunnsøkonomiske kostnadene ved å administrere systemet blir lavest mulig. Merverdiavgiften bør være forutsigbar og likebehandlende, og være enkel å praktisere både for næringsdrivende og for avgiftsmyndighetene.
Komiteen viser til finansministerens brev, hvor det heter at «uttaksreglenes formål er at samme type forbruk av en vare eller tjeneste skal få lik avgiftsbelastning, uavhengig av om det er den næringsdrivende eller kunden som forbruker varen eller tjenesten», og videre at «denne nøytraliteten er nødvendig for å unngå tilpasninger, og provenytap». Det framgår av merverdiavgiftsloven at uttak blant annet foreligger når en vare eller tjeneste, som normalt selges til kunder/oppdragsgivere, tas ut av virksomheten til privat bruk for den næringsdrivende.
Komiteen viser til at det kreves bruk av spesialkompetanse i et visst omfang før det foreligger avgiftspliktig uttak av tjenester til privat bruk. I lovforarbeidene ble det antatt som mest hensiktsmessig at grensen mot private dagligdagse gjøremål ikke ble forsøkt lovregulert med en detaljert oppregning, men at grensen blir trukket i forbindelse med den generelle fortolkningen av uttaksreglene.
På denne bakgrunn foreslår komiteen at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at både forslagsstillerne og finansministeren mener det er behov for en gjennomgang av praktiseringen av reglene om uttaksmerverdiavgift på tjenester til privat bruk, og en vurdering av om rekkevidden av uttaksreglene om uttak av tjenester til privat bruk bør justeres. Finansdepartementet har gitt i oppdrag til Skattedirektoratet å redegjøre for praktiseringen av reglene på området, herunder om kontrollomfanget i de ulike regionene, og å vurdere om det er grunnlag for å myke opp regelverkets rekkevidde, herunder om det bør være likere regler for inntektsskatten og merverdiavgiften. Fristen for oppdraget er 15. mars 2013. Flertallet støtter at regelverket blir gjennomgått, og ser fram til en grundig gjennomgang av problemstillingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er klokt å vente på den gjennomgangen og vurderingen som nå foretas, og vil derfor avvente med å fremme forslaget slik det foreligger i representantforslaget som behandles i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer isteden følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en gjennomgang og vurdering av å fjerne uttaksmerverdiavgift på tjenester i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2013.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre mener uttaksmerverdiavgift på tjenester skiller seg sterkt fra uttaksmerverdiavgift på varer, fordi det ikke i det vesentlige er spesifikke innsatsfaktorer som det er krevet fradrag for inngående merverdiavgift for, som ligger til grunn for tjenesten som utføres på fritiden. Dette taler både imot merverdiavgift på tjenester og burde begrense hva man definerer som et bredest mulig avgiftsgrunnlag.