Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Truls Wickholm og Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Mari Lund Arnem, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til representantforslaget.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til de kommentarene kunnskapsministeren kommer med i sitt svarbrev 25. januar 2013. Her viser departementet til at de er åpne for dialog rundt flere karriereveier/stillingskategorier innen skolen, slik forslagsstillerne ønsker, men at dette først og fremst vurderes som et forhandlingsspørsmål mellom partene i arbeidslivet.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at ønsket om utredning av nye stillingskategorier/karriereveier innen skolen må være opp til forhandlingspartene, og at det allerede legges til rette for dialog om dette i GNIST-samarbeidet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Dokument 8:27 S (2012–2013) – om representantforslag fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande om å øke antallet undervisningspersonell med doktorgrad og sikre flere karriereveier i skolen – vedlegges protokollen.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre har som mål at læreryrket skal fremstå som et attraktivt karrierevalg. Derfor er det nødvendig å styrke læreryrkets status. Disse medlemmer vil prioritere etablering av mastergradsutdanning for lærere, skjerpede kompetansekrav som omfatter alle lærere og som skal realiseres gjennom et system for rett og plikt til etter- og videreutdanning. For å gjøre skolen til en enda mer attraktiv arbeidsplass mener disse medlemmer det må utvikles nye karriereveier for lærere i tråd med dette. Disse medlemmer fremmer forslaget ovenfor på denne bakgrunn.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som selvsagt at man fra statlig hold bør bidra til å øke innslaget av doktorgradsutdannede personer som underviser i grunnopplæringen. Et prøveprosjekt med ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede som vil undervise i grunnopplæringen, finansiert av staten, vil være nyttig i seg selv – både som et konkret tiltak, men også for å høste erfaringer i forbindelse med det å etablere flere karriereveier i skolen. Disse medlemmer beklager at dette konkrete forslaget ikke en gang drøftes av flertallet.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innføre et prøveprosjekt med ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede personer som underviser i grunnopplæringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2013.»

Komiteens medlem fra Venstre viser til de svært kortfattede kommentarene fra departementet vedrørende representantforslaget, jf. brev til komiteen 25. januar 2013, og merker seg at flertallet på denne bakgrunn ikke ønsker å realitetsbehandle de konkrete tiltakene som det tas til orde for – med henvisning til at tematikken som løftes først og fremst vurderes som et forhandlingsspørsmål mellom partene i arbeidslivet. Dette medlem synes dette er en svært defensiv inngang til representantforslaget, både fra departementet og flertallet, og er uenig i denne vurderingen.

Dette medlem er videre uenig i at tematikken som løftes i representantforslaget ikke bør være gjenstand for aktive initiativ fra statlig hold, og at GNIST-samarbeidet er en tilstrekkelig mekanisme for eventuelt å gjennomføre tiltakene som skisseres.

Dette medlem viser til at det er bred enighet om å etablere flere karriereveier i skolen, jf. blant annet behandlingen av St.meld. nr. 11 (2008–2009). I brev til komiteen 25. januar 2013 fastholder kunnskapsministeren at det kun skal «legges til rette» for en «dialog» om karriereveier mellom partene i sektoren – innenfor rammene av GNIST-partnerskapet. Dette medlem mener det er viktig at departementet legger opp til en langt mer aktiv prosess i denne forbindelse, og ønsker at en egen sak om karriereveier i skolen skal legges frem for Stortinget. Arbeidet med en slik sak må selvsagt gjøres i samråd med partene i sektoren. Dette medlem ser det som naturlig at en gjennomgang av stillingskategorier for undervisningspersonell, med tanke på å sikre at disse bedre reflekterer kompetanse og faglig bakgrunn, er en del av en slik sak.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen legge fram sak om flere karriereveier i skolesektoren, samt tiltak for å øke antallet doktorgradsutdannede personer inn i skolen.

  • 2. Stortinget ber regjeringen legge til rette for en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene for undervisningspersonell, slik at stillingskategoriene bedre reflekterer kompetanse og faglig bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med partene i skolesektoren.»