Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Det vises til justiskomiteens brev av 18. desember 2012 med anmodning om Justis- og beredskapsdepartementets uttalelse i anledning ovennevnte forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen, Per-Willy Amundsen, Øyvind Korsberg og Hans Frode Kielland Asmyhr.

Den norske redningstjenestemodellen er basert på at alle ressurser i Norge - statlige, fylkeskommunale, kommunale, private og frivillige - som er egnet for akuttinnsats for å redde liv, skal kunne mobiliseres for innsats i redningstjenesten. Den offentlige redningstjenesten er således organisert som et samvirke mellom en rekke offentlige etater, private selskaper og frivillige organisasjoner. Behovet for redningshelikoptertjenester har derfor gjennom alle år blitt dekket med de ressursene Hovedredningssentralen til enhver tid har til disposisjon. Det omfatter både offentlig dedikerte primærressurser som Sea King- helikoptre, i tillegg til sivile helikopterressurser. Dersom Sea King-helikoptrene av ulike årsaker ikke er tilgjengelige, settes slike alternative ressurser inn, sivile som militære. I tillegg er det inngått en begrenset avtale om utførelse av redningshelikoptertjeneste på Rygge-basen for å dekke opp når Sea King-helikopteret på denne basen deltar i kortvarig øvelsesaktivitet. Private aktører og frivillige organisasjoner som deltar i redningsarbeid får dekket sine driftsutgifter etter avtale.

Under den såkalte Kamaro-hendelsen i oktober 2012, hadde både Kystvaktens skip og Lynxhelikopter viktige funksjoner, i tillegg til de private ressursene som bisto i hendelsen. For å dekke opp for Sea King-helikopteret på Banak som var ute av funksjon, ble Forsvarets Bell-helikopter flyttet til Banakbasen for søk/redning og ambulanseflyging over land, og Sea Kinghelikoptre fra Bodø og Ørland ble flyttet nordover for bistand.

Anbudsfristen for kjøp av nye redningshelikoptre til Fastlands-Norge gikk ut 18. desember, og det planlegges kontraktsinngåelse i 2013. Når nye redningshelikoptre er på plass vi det gi en styrket redningsberedskap, gjennom bl.a. bedre rekkeviddekapasitet, raskere flyhastighet og mer moderne utstyr for søk, redning og luftambulanseoppdrag.

I Prop. 146 S (2010-201I) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020 informeres Stortinget om hvordan det arbeides med tiltak for å sikre slik videre beredskap og drift av dagens redningshelikoptre. Det er utarbeidet en tiltakspakke for vedlikehold og oppgradering av Sea King-flåten, frem til nye redningshelikoptre er på plass. Tiltaksplanen omfatter blant annet oppbygging av delelagre, materiellavtaler, nødvendige modifiseringer og styrking av teknisk personell. Regjeringen har styrket redningstjenesten med 300 millioner kroner i2013, blant annet for å sikre gjennomføring av de planlagte vedlikeholdstiltakene.

Dagens Sea King-helikoptre er uansett svært godt vedlikeholdte og de vil fungere godt i mange år. Til tross for en til tider utfordrende driftssituasjon, er tilgjengelighetsgraden og responstiden høy over hele landet. Man kan likevel ikke utelukke at det i tidsrom hvor Sea King er tatt av beredskap kan oppstå situasjoner som kan få konsekvenser for redningsoppdrag fordi alternative ressurser ikke er tilgjengelige eller tilstrekkelige. Det vil også være en risiko for at uforutsette hendelser kan sette ytterligere helikoptre ut av drift i kortere eller lengre perioder. Justis- og beredskapsdepartementet følger derfor situasjonen nøye, og utreder muligheter for ytterligere forsterkning av redningshelikopterberedskapen. Innleie av private helikoptre vil være en av de muligheter som vurderes.