Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om flere sentre for fremragende utdanning
Dette dokument
- Innst. 171 S (2012–2013)
- Kildedok: Dokument 8:133 S (2011–2012)
- Dato: 17.01.2013
- Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å bevilge midler til opprettelse av flere sentre for fremragende utdanning, med mål om 20 sentre innen 2020.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Karin Yrvin, Truls Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Mari Lund Arnem, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Ola Elvestuen, viser til representantforslaget.
Komiteen merker seg at bakgrunnen for forslaget er å heve kvaliteten på norsk utdanning, og at det vises til hvordan Norges forskningsråds senterordninger for forskning har økt kvaliteten på forskning og fått flere fagmiljøer til å dyrke frem sterke, tunge fagmiljøer.
Komiteen viser til at Norges posisjon på internasjonale rankinger over lands utdannings- og forskningsnivå burde vært bedre, og at behovet for kvalitet i utdanningen er stort. Siden Norge har et høyere kostnadsnivå enn mange konkurrentland, er det kun gjennom høyere kvalitet og mer innovative produkter og tjenester at Norge kan styrke sin konkurransekraft. Det er derfor viktig at det satses ambisiøst på å utvikle ny kunnskap gjennom forskning og utvikling, og at resultatene av forskningen vektlegges.
Komiteen mener at satsingen på Sentre for fremragende forskning (SFF) er vellykket, og at en tilsvarende satsing på Sentre for fremragende utdanning (SFU) vil bidra til å styrke utdanningssektoren. Komiteen ser mulighetene for gode synergieffekter mellom SSF-er og SFU-er, der integrasjon av forskning, utdanning og praksis vil stå sentralt.
Komiteen viser til at det er bevilget midler til tre nye sentre for fremragende utdanning i statsbudsjettet for 2013, jf. Innst. 12 S (2012–2013). Komiteen mener dette er positivt, og at det må arbeides aktivt for å opprette flere SFU-er.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, meiner at ordninga med sentre for framifrå utdanning er eitt av regjeringa sine nyaste og viktigaste verkty for å stimulere til auka kvalitet i høgare utdanning. Det er difor særs gledeleg at det i budsjettet for 2013 kom på plass tre nye sentre.
Desse medlemene vil peike på at denne ordninga vil bidra til å likestille utdanninga og forskinga ved universiteta og høgskulane, og er eit kvalitetsmerkje som vil bli tildelt dei rette fagmiljøa etter ei ope utlysing.
Desse medlemene deler forslagsstillarne sine forventningar om desse sentra si rolle, men ser det som naturleg at realiseringa finn stad gjennom dei årlege budsjettprosessane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til komitémerknadene ovenfor og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en opptrappingsplan for etablering av sentre for fremragende utdanning på flere utdanningsområder for å heve kvaliteten i studietilbudene.»
Disse medlemmer har merket seg at statsråd Halvorsen, blant annet under Forskerforbundets konferanse 6. november 2012, har tatt til orde for mer langsiktig og strategisk planlegging for rammevilkårene til universitets- og høyskolesektoren. Disse medlemmer slutter seg til denne intensjonen og mener denne tilnærmingen ikke bare bør legges til grunn for bygningsmasse og annen infrastruktur, men også for utviklingen av strategiske, faglige programmer innen forskning og utdanning.
Komiteens medlem fra Venstre ser det som svært viktig å legge til rette til økt kvalitet i undervisningen. Dette medlem mener at det bør sikres at det er en parallellitet mellom antallet SFU-er og SFF-er, slik at fremragende forskning på denne måten kan knyttes tettere sammen med undervisningen. Dette medlem er fornøyd med at det er opprettet tre nye SFU-er i statsbudsjettet for 2013, og mener at det er helt nødvendig at den samme trenden fortsetter i kommende budsjetter. Etter dette medlems mening er det derfor riktig å tallfeste en ambisjon om minst 20 SFU-er innen 2020, og at Stortinget gjennom vedtak sender et forpliktende signal om at antallet SFU-er bør økes i årene som kommer.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn forslaget i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en opptrappingsplan for etablering av sentre for fremragende utdanning på flere utdanningsområder for å heve kvaliteten i studietilbudene.
Forslag fra Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å bevilge midler til opprettelse av flere sentre for fremragende utdanning, med mål om 20 sentre innen 2020.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:133 S (2011–2012) – om representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om flere sentre for fremragende utdanning – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 17. januar 2013
Marianne Aasen |
Tord Lien |
leder |
ordfører |