5. Merknader og forslag som gjelder andre fagdepartementers budsjetter
- 5.1 Forslag under Kulturdepartementet
- 5.2 Forslag under Justis- og beredskapsdepartementet
- 5.3 Forslag under Kommunal- og regionaldepartementet
- 5.4 Forslag under Arbeidsdepartementet
- 5.5 Forslag under Helse- og omsorgsdepartementet
- 5.6 Forslag under Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
- 5.7 Forslag under Samferdselsdepartementet
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 1.2. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 400 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 400 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | Frivillighetsformål | ||
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres, bevilges med | 400 000 000 | |
fra kr 627 500 000 til kr 1 027 500 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til det store etterslepet i politiet på oppdatert utstyr. Bare på kjøretøyer er etterslepet beregnet til 100 mill. kroner. Disse medlemmer er svært opptatt av å tilføre politietaten det utstyret de trenger for å drive effektiv kriminalitetsbekjempelse og foreslår derfor å bevilge 30 mill. kroner til innkjøp av nye politibiler.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 30 mill. kroner, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | ||
32 | Investeringer i materiell og utstyr, kan overføres, bevilges med | 30 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti forutsetter at utgiftene til de ekstraordinære sikkerhetstiltakene i forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris 2012 ikke belastes Oslo-politiets driftsbudsjett, slik at kampen mot kriminalitet i hovedstaden ikke blir svekket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader under avsnitt 2.1. Disse medlemmer foreslår å bevilge 30 mill. kroner, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||
78 | Kompensasjon til flomrammede bønder, øremerket, kan overføres, bevilges med | 30 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til debatten om fattigdom som alle partiene i Stortinget har vært opptatt av de siste årene. Disse medlemmer har registrert at til tross for engasjementet og intensjonene regjeringen Stoltenberg II gir uttrykk for, er ikke forholdene for de fattigste i Norge blitt bedre. Det har ikke blitt færre fattige under denne regjeringen, og disse medlemmer mener derfor det er grunnlag for en ekstrabevilgning på dette området.
Det er fremdeles mange som ikke har anledning til å spise varm mat hver dag, unne seg små fornøyelser, eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul med litt ekstra god mat og presanger til sine nærmeste, og disse medlemmer mener at dette burde være en mulighet for alle borgere i Norge.
Disse medlemmer vil peke på det gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner, kanskje særlig i advents- og julesesongen. Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse medlemmer mener at det vil være mulig å skape en hyggeligere jul for svært mange gjennom en ekstra bevilgning til slike organisasjoner for å sette dem i stand til å arrangere juletilstelninger for dem som ikke selv ser seg i stand til det. Disse medlemmer vil derfor bevilge 25 mill. kroner til fordeling mellom de frivillige organisasjoner som holder tilstelninger for vanskeligstilte i julen.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 35 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 35 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
621 | Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering | ||
70 | Frivillig arbeid, kan overføres, bevilges med | 35 000 000 | |
fra kr 54 396 000 til kr 89 396 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det har blitt flere fattige under den rød-grønne regjeringen og mener derfor noe burde settes av til dem som har det aller vanskeligst før jul. Disse medlemmer viser til at de frivillige organisasjonene driver et avgjørende arbeid for vanskeligstilte. Flere organisasjoner melder om fulle hus og at de ikke har ressurser til å hjelpe alle. Disse medlemmer foreslår derfor en ekstrabevilgning på 10 mill. kroner til frivillige organisasjoner som arbeider for å bedre hverdagen for fattige, slik at disse organisasjonene kan gjøre julen bedre for utsatte mennesker.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
621 | Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering | ||
70 | Frivillig arbeid, kan overføres, økes med | 10 000 000 | |
Fra kr 54 396 000 til kr 64 396 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til de lovende kliniske studiene til forskerne Øystein Fluge og Olav Mella ved Haukeland universitetssykehus med medikamentet Rituximab innen CSF/ME-forskning. Denne forskningen har skapt håp hos en pasientgruppe der det for de aller sykeste ME-pasientene hittil ikke har vært et behandlingstilbud. Målet med studien er å undersøke om medikamentet Rituximab kan være en gunstig behandlingsform for pasienter med ME. 140 pasienter skal inkluderes i studien. De skal alle tilfredsstille Canada-kriteriene, som er strenge kriterier for diagnostisering av ME. Regjeringen har valgt å ikke prioritere tilstrekkelige midler til Fluge og Mellas lovende forskningsprosjekt. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer 9 mill. kroner til dette formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
781 | Forsøk og utvikling mv. | ||
79 | Andre tilskudd, kan nyttes under post 21, økes med | 9 000 000 | |
Fra kr 48 669 000 til kr 57 669 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at mange ideelle institusjoner har opplevd krevende rammevilkår under den rød-grønne regjeringen. Altfor mange institusjoner har måttet gå til det skritt å nedlegge virksomheten som følge av regjeringens politikk. Nå følger ikke regjeringen engang opp Stortingets vedtak om bevilgning til ledelse av Kirkens Familievern. I forbindelse med Stortingets behandling av statsbudsjettet for inneværende år skriver regjeringspartiene følgende i finansinnstillingen (Innst. 2 S (2011–2012)): «Flertallet foreslår til slutt en engangsbevilgning til Kirkens familieverntjeneste på 1 mill. kroner». I familie- og kulturkomiteens innstilling (Innst. 14 S (2011–2012)) står følgende merknad fra de samme partiene: «Flertallet foreslår også i en engangsbevilgning å styrke bidraget til Kirkens familieverntjeneste med 1 mill. kroner».
Disse medlemmer viser til at denne bevilgningen ble gjort på bakgrunn av innspill i høring og øvrig budsjettarbeid der det ble tatt opp at Stiftelsen Kirkens Familievern ikke hadde finansiering for å utøve ledelses- og administrasjonsfunksjoner overfor de kirkelige familievernkontorer. Tilsvarende bevilgning ble gitt i budsjettbehandlingen for 2011. Disse pengene ble da også tildelt Stiftelsen Kirkens Familievern i tråd med forutsetningene.
Disse medlemmer viser til at hvis økningen var ment å være en generell styrking av posten, ville det heller ikke gi noen mening å omtale 1 mill. kroner som en engangsbevilgning, når posten er på nesten 140 mill. kroner. Departementet skriver likevel i tildelingsbrevet: «Departementet anser styrkingen som en generell styrking av posten». Stiftelsen Kirkens Familievern er dermed tildelt et driftstilskudd for 2012 på kr 440 000, og ikke de 1 mill. kroner Stortinget har vedtatt.
Disse medlemmer understreker at regjeringen raskt burde ha ryddet opp i dette, slik at Stortingets forutsetninger kunne oppfylles. Ettersom det ikke har skjedd, foreslår disse medlemmer å øke bevilgningen til Kirkens Familievern med 1 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
842 | Familievern | ||
70 | Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv., kan nyttes under post 1, økes med | 1 000 000 | |
fra kr 134 983 000 til kr 135 983 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker at bompenger fremstår som en ekstraskatt på transport som fordyrer transport over hele landet, både for næringslivet og for privatpersoner. Disse medlemmer viser til at bilistene årlig betaler inn mange ganger så mye i bilavgifter som det staten bruker på vei.
Disse medlemmer ønsker å fjerne bompenger på norske veier ved å nedbetale lånene bompengene finansierer. Disse medlemmer foreslår dette slik at veiprosjektene som bommene skal finansiere, kan være gjeldsfrie og dermed fjernes fra 1. januar 2013.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 25 mrd. kroner, tilsvarende en økning på 25 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1323 | Bompengeprosjekter | ||
70 | Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter per 31. desember 2012, kan overføres, økes med | 25 000 000 000» |