Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Anita Orlund,
Helga Pedersen og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Peter
N. Myhre, Knut Tønnes Steenersen, Kari Storstrand og Torkil Åmland, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Jonni Helge Solsvik og lederen Ine
M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig
Folkeparti, Dagfinn Høybråten, viser til at regjeringen
gjennom proposisjonen legger frem forslag om endringer i bevilgninger
i forsvarsbudsjettet for 2012 med det siktemål å fange opp endringer
i budsjettforutsetningene i løpet av året. Komiteen viser
videre til at det legges opp til omgrupperinger som totalt utgjør
en økning i bevilgningene til Forsvarsdepartementet på 230,923 mill. kroner. Komiteen merker
seg at regjeringen mener at omfanget av omgrupperinger bør holdes
på et lavest mulig nivå, og støtter dette prinsippet.
Komiteen viser videre til spørsmål
til, og svar fra departementet (vedlagt).
Komiteen viser til departementets
svar på spørsmål 5A–5D, hvor det gjøres rede for omfattende omdisponeringer
fra både vedtatt og planlagte investeringsportefølje til kampflyinvesteringer
frem til 2021. Komiteen merker seg at justeringene
i investeringsporteføljen for 2012 vil få operative konsekvenser
i det lange tidsperspektiv, men ikke skal berøre de høyest prioriterte
operative kapasiteter, svekke personellsikkerheten eller redusere
muligheten for å nå de operative ambisjonene som er trukket opp
i Prop. 73 (2011–2012). Komiteen forutsetter at Stortinget
holdes grundig og løpende orientert om de operative konsekvensene
av omdisponeringene på egnet vis.
Komiteen har videre merket seg
at den planlagte fremtidige porteføljen på 190 materiellprosjekter
er gjennomgått, og at det skal frigjøres 11,7 mrd. kroner i perioden
2013–2021, med bakgrunn i en konkret risikovurdering og prioritering
av disse tilpasningene. Komiteen legger også her
til grunn Forsvarsdepartementets svar om at tilpasningene, i henhold
til kriteriene; konsekvenser for operative leveranser, betydning
for personellets sikkerhet, forholdet til prioriterte strukturelementer,
forholdet til effektivisering og gevinstpotensial, samt forholdet
til NATO styrkemål og internasjonale forpliktelser, i liten grad
skal påvirke den samlende operative evnen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til Forsvarsdepartementets svar om at de ovenstående tilpasningene
i liten grad skal påvirke den samlende operative evnen. Flertallet vurderer
en slik gjennomføring som svært krevende.
Flertallet anser det som naturlig
at kampflyanskaffelsen prioriteres på materiellsiden i årene som kommer,
men vil likevel uttrykke en bekymring for konsekvensene for Forsvarets
øvrige struktur og operative evne i denne fasen. Flertallet vil
i den forbindelse særlig vise til sine merknader i Innst. 388 S (2011–2012)
til Prop. 73 (2011–2012) om at regjeringens finansieringsmodell
for kampflyanskaffelsen, hvor tilleggsbevilgningene for anskaffelsene
vil bli fra 9,5 til 15,5 mrd. kroner lavere enn de 37,5 mrd. kroner
som forsvarssjefen forutsatte i Fagmilitært råd, får usikre og til
dels bekymringsfulle konsekvenser for den øvrige forsvarsstrukturen.
Flertallet mener for øvrig at
detaljnivået i saksfremstillingen, både i proposisjonen og i de skriftlige
svar, ikke er på det nivået som må kunne forventes i en sak med
dette økonomiske omfanget.