Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer under diverse kapitler. Samlet fremmer Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet forslag om at bevilgningen under utgiftskapitlene blir satt ned med 195,712 mill. kroner og at bevilgningen under inntektskapitlene blir satt ned med 4,2 mill. kroner.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ble ved kongelig resolusjon av 28. september 2012 gitt fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1500 post 1 med inntil 5 mill. kroner i 2012 til etablering av ny avdeling for bygg, sikkerhet og tjenester og til kvalitetssikring av gjennomførte sikringstiltak i erstatningslokalene.

Departementet har for 2012 et økt bevilgningsbehov på 1,4 mill. kroner til etablering av ny avdeling og 500 000 kroner til kvalitetssikring av gjennomførte sikkerhetstiltak i erstatningslokalene.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 økt med 1,9 mill. kroner.

Boreal Transport og Tide Buss påklaget Konkurransetilsynets vedtak fra 2007, med pålegg om å avslutte sitt samarbeid om Kystbussen på strekningen mellom Stavanger og Bergen, til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Tidligere i år omgjorde departementet vedtaket, og 3. august 2012 ble det gjort vedtak om at Boreal Transport og Tide Buss skal få dekket sine saksomkostninger på 719 000 kroner.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 økt med 719 000 kroner.

Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 2,619 mill. kroner.

Ved stortingsbehandlingen av Prop. 111 S (2011–2012) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012 ble det bevilget 5 mill. kroner til innkjøp av konsulenttjenester for å utarbeide konseptvalgutredning for gjenoppbygging av regjeringskvartalet. Bevilgningsforslaget baserte seg på et anslag over utgiftene til utredningen i 2012. De totale kostnadene for prosjektet er nå anslått til 15 mill. kroner, hvorav 9 mill. kroner er foreslått bevilget i 2013, jf. forslag i Prop. 1 S Tillegg 1 (2012–2013). Bevilgningsbehovet for 2012 er på 6 mill. kroner.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 økt med 1 mill. kroner.

Nasjonalt program for leverandørutvikling skal bidra til at offentlige anskaffelser i større grad stimulerer til innovasjon og nyskapning.

Programmet innebærer at det offentlige tilrettelegger anskaffelsesprosesser som kan utfordre og utvikle leverandørmarkedet. På den måten kan de bedre dekke oppdragsgivers behov, og dermed sikre en bedre utnyttelse av samfunnets ressurser.

Som følge av ovennevnte foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 250 000 kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen på (ny) post 70 Nasjonalt program for leverandørutvikling, jf. omtale under kap. 1500 post 70.

Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 750 000 kroner.

For å finansiere oppstart av valgforskning på Sametingsvalget 2013 foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 200 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 1534 post 72, jf. omtale under kap. 1534 post 72.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet vil i 2012 videreføre tilskuddet til Nasjonalt program for leverandørutvikling. Til formålet foreslås det i proposisjonen opprettet en ny post 70 Nasjonalt program for leverandørutvikling med en bevilgning på 250 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på post 21, jf. omtale under kap. 1500 post 21.

Antall abonnenter av publikasjonen «Forarbeid til lovene» har sunket betraktelig de siste årene. Innholdet er gjort tilgjengelig på regjeringen.no, stortinget.no og lovdata.no. Tjenesten ble derfor avviklet fra 1. januar 2012.

Som følge av ovennevnte foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 2,2 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 4520 post 2, jf. omtale under kap. 4520 post 2.

Helse- og omsorgsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet flyttet inn i R6 sommeren 2012.

Det er foretatt en ny beregning av kostnadsdekkende husleie for bygget. Dette innebærer en økning i samlet husleie for bygget i 2012 på 3,784 mill. kroner.

I tillegg ble det i forbindelse med innflyttingen også gjort en justering av fordelingen av arealene i R6, som innebærer at Departementenes servicesenter skal ha ansvar for et større område med fellesarealer. Som følge av dette foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på kap. 1520 post 22 med totalt 14,535 mill. kroner mot reduksjon av bevilgningene på kap. 700 Helse- og omsorgsdepartementet, post 1 Driftsutgifter med 6,773 mill. kroner og kap. 1100 Landbruks- og matdepartementet, post 1 Driftsutgifter med 7,762 mill. kroner.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 økt med 18,319 mill. kroner.

Bevilgningsbehovet på posten er redusert med 3,9 mill. kroner på grunn av lavere energikostnader i fellesområdene i regjeringskvartalets bygninger og med 700 000 kroner på grunn av lavere aktivitet på samiske oversettelsestjenester.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 redusert med 4,6 mill. kroner.

Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 13,719 mill. kroner.

Bevilgningsbehovet på posten er redusert med 1,9 mill. kroner som følge av at den planlagte utskiftingen av dørlåser i flere av departementsbygningene ikke blir iverksatt siden bygningene ble skadet i angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011.

Videre er bevilgningsbehovet redusert med 500 000 kroner som følge av lavere utgifter til oppgradering av lyd/bilde-tjenesten og 800 000 kroner til arbeidet med etablering av resepsjoner.

Samlet foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 3,2 mill. kroner.

Som følge av at tjenesten «Forarbeid til lovene» er avviklet foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 2,2 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 1520 post 1, jf. omtale under kap. 1520 post 1.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 200 000 kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 1500 post 22, jf. omtale under kap. 1500 post 22.

Direktoratet for forvaltning og IKT vil få merutgifter på om lag 1,6 mill. kroner til gjennomføring av et prosjekt for å legge til rette for økt offentlig etterspørsel etter økologisk mat. Direktoratet vil motta tilskudd fra Statens landbruksforvaltning på tilsvarende beløp, jf. omtale under kap. 4560 post 3.

Videre forventer direktoratet en merutgift på 500 000 kroner for internasjonale oppdrag samt tilsvarende merinntekt på kap. 4560 post 4.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 2,1 mill. kroner.

På vegne av offentlige virksomheter har Direktoratet for forvaltning og IKT inngått avtale om leveranse fra tre private leverandører av eID på høyt sikkerhetsnivå – BankID Norge, Buypass og Commfides. Hver gang en innbygger bruker en eID utstedt av disse mot en offentlig tjeneste, vil det utløse et betalingskrav som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten.

I statsbudsjettet ble det rammeoverført til sammen 8,2 mill. kroner fra virksomhetene som forvalter tjenestene, for å dekke transaksjonskostnadene.

I dette forslaget er det lagt til grunn faktiske tall fra leverandøren (Buypass) og de siste estimater på transaksjonsvolum i 2012. På bakgrunn av disse estimatene foreslås det rammeoverført fra og til på følgende driftsposter til og fra kap. 1560 post 22 Betaling av eID til private leverandører:

Kap.

Post

Virksomhet

Rammeoverføring Prop. 1 S (2011–2012)

Foreslått justering

1618

1

Skatteetaten

3 600

-1 600

605

1

NAV

3 400

-1 400

720

21

Helsedirektoratet

400

-300

2410

1

Lånekassen

700

200

280

51

Samordna Opptak

100

150

Sum

8 200

-2 950

På posten er det også budsjettert med 3,7 mill. kroner for å dekke utgifter for kommunenes bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå mot tilsvarende inntekter på kap. 4560 post 5 Tilbakebetaling fra kommuner for elektronisk ID. Anslagene til grunn for bevilgningen har vist seg å være for høye. Det er derfor behov for at bevilgningen på post 22 reduseres med 3,4 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 4560 post 5, jf. omtale under kap. 4560, post 5.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 6,35 mill. kroner.

Direktoratet for forvaltning og IKT vil få mindre inntekter enn budsjettert for utviklingsoppdrag direktoratet gjør på vegne av virksomhetene som eier tjenester som benytter ID-porten og/eller felles infrastruktur for digital postkasse, og hvor utgiftene skal belastes tjenesteeier.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 700 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 4560 post 6, jf. omtale under kap. 4560 post 6.

Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 1,6 mill. kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 1560 post 1, jf. omtale under kap. 1560, post 1.

Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 500 000 kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 1560 post 1, jf. omtale under kap. 1560 post 1.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 3,4 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1560 post 22, jf. omtale under kap. 1560 post 22.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 700 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1560 post 23, jf. omtale under kap. 1560 post 23.

Det er avsatt en bevilgning på 300 000 kroner til administrative utgifter. Omfanget av Statsbyggs administrative oppgaver har vært varierende de senere årene. I 2012 har den administrative aktiviteten blitt noe høyere enn tidligere lagt til grunn.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 300 000 kroner.

Det er avsatt en bevilgning på 3,5 mill. kroner for å dekke statens del av investeringer i infrastruktur og grøntområder på Fornebu, samt kostnader ved fradeling av tomter etter regulering. Framdriften i infrastrukturarbeidene er avhengig av andre utbyggeres arbeid og framdrift, og framdriften i 2012 har vært lavere enn tidligere lagt til grunn.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 3 mill. kroner.

Prosjektet omfatter ombygging og rehabilitering av det tidligere patologibygget ved det gamle Rikshospitalet og Pilestredet Park, og skal gi nye lokaler til sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Kostnadsrammen er på 776,6 mill. kroner i prisnivå per 1. juli 2012. Prosjektet er i avslutningsfasen. For 2012 er det avsatt en bevilgning på 200 mill. kroner som også dekker utgifter til sluttoppgjør. Sluttoppgjøret vil imidlertid komme til utbetaling først i 2013.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 redusert med 20 mill. kroner.

Prosjektet som omfatter nybygging på Kronstad for å samle høgskolen i ett anlegg, har planlagt ferdigstillelse i 2014. Kostnadsrammen er på 2 479,3 mill. kroner i prisnivå per 1. juli 2012. For 2012 er det avsatt en bevilgning på 590 mill. kroner til byggearbeidene. På grunn av forskyvinger i utbetalingstakten på enkelte entrepriser, er bevilgningsbehovet for 2012 redusert.

Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for 2012 redusert med 50 mill. kroner.

Samlet foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 70 mill. kroner.

For 2012 er det avsatt en bevilgning på 653,2 mill. kroner til videreføring av kurantprosjekt som er startet opp i 2011 eller tidligere år. Som følge av at enkelte prosjekter ikke kom i gang som forutsatt i 2011, er det ikke behov for bevilgning til videreføring av disse prosjektene i 2012.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 130 mill. kroner.