Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 26 S (2012–2013) om endringer i statsbudsjettet for 2012 under Nærings- og handelsdepartementet.

Komiteen har merket seg at flere av endringsforslagene er av mindre omfang. Komiteen har videre merket seg at det foreslås, i tråd med det som ble lagt fram i Meld. St. 22 (2011–2012), å overføre eierskapet i Investinor AS fra Innovasjon Norge til Nærings- og handelsdepartementet. Videre merker komiteen seg at det gjøres framlegg om den formelle overføringen, til kostpris på 2,2 mrd. kroner, og at omklassifiseringen av eierskapet blir gjort som følge av dette.

Komiteen merker seg at det i forbindelse med Eksportkreditt Norge AS er bevilget mer i lån enn antatt og at lånerammen foreslås økt med 2,8 mrd. kroner til samlet 12,8 mrd. kroner. Komiteen mener dette er positivt.

Komiteen har videre merket seg at det gjøres justeringer på kap. 3950 som følge av tilbakekjøpsavtaler av egne aksjer med DNB ASA, Telenor ASA og Yara International ASA. Komiteen merker seg at utbytte fra det statlige eierskapet som ligger under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning beløper seg til totalt 12 322,653 mill. kroner. Komiteen har videre merket seg de vedtatte strukturelle endringer for Mesta Konsern AS. Komiteen viser for øvrig til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 21. november 2012 (vedlagt).

Komiteen tilrår at innstillingen vedtas.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer alle de endringer som er foreslått i proposisjonen. Disse medlemmer forstår at ting kan forandre seg i løpet av et år som f.eks. forandringer i markedet, at valutakursene forandrer seg m.m.

Disse medlemmer registrerer at i noen saker har forutsetningen for å holde budsjettet heller ikke vært helt forutsigbart.

Dog mener disse medlemmer at man for fremtiden må bestrebe seg ennå mer på å holde en streng, men fornuftig budsjettdisiplin.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er skeptisk til regjeringens forslag til saldering i inneværende budsjett, hvor det legges opp til å øke utlånsrammen til Innovasjon Norge (IN) med 450 mill. kroner så tett opp til budsjettårets slutt.

Disse medlemmer er av den formening at en sak av denne art og størrelse burde vært fremlagt Stortinget på et tidligere tidspunkt. Disse medlemmer vil sterkt bemerke at IN ikke bør låne ut kapital ut over gitte utlånsrammer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at regjeringen i sitt forslag til saldert budsjett for 2012 legger opp til en økning i avdrag på utestående fordringer med 900 mill. kroner. I Prop. 26 S (2012–2013) begrunnes endring i budsjettet at det er foretatt høyere opptak av lån enn det som var lagt til grunn i saldert budsjett. Disse medlemmer er sterkt kritisk til en slik praksis, og vil bemerke at IN ikke bør låne ut kapital ut over gitte utlånsrammer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det i saldert budsjett for 2012 legges opp til en økning i statens inntekter fra aksjesalg på 2 617,5 mill. kroner. Inntekten skyldes selskapene Telenor ASA og Yara International ASA sine gjenkjøp av aksjer i egne selskap.

Disse medlemmer forutsetter at disse gjenkjøpene ikke får betydning for selskapets eventuelle utbetaling av bonuser m.m. til sine ansatte, herunder også ledelse, dersom disse gjenkjøpene er med på å påvirke aksjekursen i positiv retning.

Disse medlemmer viser til at tilbakekjøp av aksjer kan påvirke kursutviklingen i et selskaps aksjer. I de tilfeller hvor et statlig selskap har bonusordninger tilknyttet kursutviklingen i selskapets aksjer med målepunkter på fastsatte datoer, vil tidsfastsettelsen av tilbakekjøpene ha betydning for resultatene av eventuelle bonusordninger. Disse medlemmer forutsetter at tilbakekjøpsprogrammer innrettes og kontrolleres hos selskapene slik at de ikke påvirker bonusresultater i statlig eide selskaper.