2 Komiteens merknader
- Endringer i inngangsvilkårene for rett til stønad til enslig mor eller far – folketrygdloven § 15-6
- Presisering av forskriftshjemler i petroleumsloven og arbeidsmiljøloven
- Utvidelse av dekningsperioden i lønnsgarantiloven
- Endring i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til Prop. 13 L (2012–2013) Endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover (samleproposisjon høsten 2012).
Komiteen viser til at regjeringen foreslår at det fra 1. januar 2013 skal stilles krav om uforskyldt ledighet for rett til overgangsstønad når enslig mor eller far har hatt arbeid umiddelbart før han eller hun ble aleneforsørger. Endringen tas inn i § 15-6 første ledd som et av inngangsvilkårene for å få rett til overgangsstønad.
Komiteen støtter den foreslåtte endring.
Komiteen viser videre til at regjeringen foreslår å innføre begrensning i varigheten av nye stønadsperioder. En enslig forsørger kan i dag motta ubegrenset antall treårsperioder med overgangsstønad dersom de får nye barn. Forslaget til endring innebærer at varigheten på nye perioder begrenses frem til barnet har rett til barnehageplass etter barnehageloven § 12a. Endringen tas inn i § 15-6 andre ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter den foreslåtte endringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til sine respektive partiers alternative statsbudsjett for 2013, og til sine merknader i Innst. 15 S (2012–2013).
Komiteen viser til at regjeringen foreslår endringer i petroleumsloven § 10-3 og i arbeidsmiljøloven § 18-3 for å sikre at hjemmelsgrunnlag for innføring av såkalt sektoravgift for petroleumsvirksomheten tydeliggjøres.
Komiteen har videre merket seg at regjeringen har foreslått en ny forskrift om nytt gebyr- og sektoravgiftssystem som er basert på det prinsipp at Petroleumstilsynets samlede utgifter til oppfølging av virksomheten, både i form av tradisjonelle tilsynsoppgaver og andre oppfølgingsaktiviteter, skal finansieres av næringen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter regjeringens forslag til lovendring og ny forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at næringen blant annet gir uttrykk for bekymring for at bruk av «sektoravgift» skal spre seg til andre tilsynsområder.
Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013, og til sine merknader i Innst. 15 S (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er uklart hva bransjen skal betale for og at den foreslåtte avgiften derfor åpner for uforutsigbarhet i sektoren. Disse medlemmer mener derfor ordningen bør gjennomgås med sikte på forbedring.
Komiteen viser til at regjeringen foreslår endringer i lønnsgarantilovens dekningsperiode. Endringen innebærer at lønnsgarantilovens dekningsperiode utvides slik at arbeidstakere får dekket lønnskrav som er forfalt inntil tolv måneder før fristdagen i konkursen, mot en hovedregel på fire måneder i dag, gitt at øvrige vilkår for lønnsgarantidekning er til stede.
Komiteenslutter seg til de foreslåtte lovendringer.
Komiteen viser til regjeringens forslag om endringer i sosialtjenesteloven, slik at det kan kreves refusjon i uførepensjon som etterbetales for tiden før kravet om slik pensjon ble satt frem, dersom vedkommende i denne perioden mottok kvalifiseringsstønad. Endringen tas inn i sosialtjenesteloven § 38 tredje ledd.
Komiteen støtter den foreslåtte endring.