Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

I proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2012.

Jf. omtale under kap. 314, postene 1 og 71 nedenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 300, post 1 Driftsutgifter reduseres med kr 270 000.

I forbindelse med behandlingen av Innst. 375 S (2011–2012) bevilget Stortinget 18,5 mill. kroner under Kulturdepartementets budsjett til markeringen av ettårsdagen for 22. juli 2011, fordelt med 1 mill. kroner under kap. 300, post 1 Driftsutgifter og 17,5 mill. kroner under kap. 314, post 1 Driftsutgifter.

De samlede utgiftene knyttet til ovennevnte minnemarkering beløper seg til kr 18 530 000, fordelt med kr 230 000 under kap. 300 post 1 og kr 18 300 000 under kap. 314 post 1. Dette innebærer en mindreutgift på kr 770 000 under kap. 300 post 1 og en merutgift på kr 800 000 under kap. 314 post 1.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 314, post 1 Driftsutgifter økes med kr 800 000.

Kulturdepartementet arbeider med en handlingsplan for kulturnæringene i samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet. Det er behov for kr 450 000 til dette arbeidet i 2012. Det er også behov for kr 50 000 til gjennomføring av samlinger i arbeidsgruppen til KreaNord, et nordisk samarbeid om kulturnæringene, der Norge har formannskapet i 2012. Ovennevnte utgifter skal dekkes over kap. 300, post 1 Driftsutgifter.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 314, post 71 Kultur og næringsprosjekter reduseres med 0,5 mill. kroner.

Bevilgningen skal dekke videreutvikling av Frivillighetsregisteret. Kulturdepartementet har igangsatt et treårig prosjekt bl.a. for å sikre at innrapportering av data skal være enklest mulig for organisasjonene. Det er etablert en referansegruppe med deltakelse fra Frivillighet Norge, Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité og Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Kulturdepartementet vil stille midler til rådighet for disse organisasjonene til dette arbeidet.

Bevilgningen under denne posten skal dekke lønns- og driftsutgifter for Norsk kulturråd, inkludert sekretariatsfunksjonene, samt en del kostnader knyttet til utredninger, kulturstatistikk og andre oppgaver i departementets regi. Det er i 2012 behov for å styrke bevilgningen med 1 mill. kroner. Merutgiften kan dekkes av tilsvarende reduksjon under kap. 321, post 1 Driftsutgifter som følge av at flere stipendiater er gått ut av ordningen (pensjon).

Norsk kulturråd skal i 2012 arrangere en konferanse om den nye generasjonen EØS-midler til kulturutveksling og kulturarv. Utgiftene til denne konferansen som utgjør 0,1 mill. kroner, er budsjettert under post 79. Beløpet skal dekkes under post 1.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 320, post 1 Driftsutgifter økes med 1,1 mill. kroner.

Tilskudd under posten utbetales i samsvar med prosjektenes framdrift og likviditetsbehov. Enkelte prosjekter går over flere år og uforutsette forhold vil derfor kunne endre framdriften og likviditetsbehovet for enkelte prosjekters vedkommende. Det er derfor behov for å kunne overføre ubrukte midler til neste budsjettermin. Som følge av dette er det i forslaget til statsbudsjett for 2013 foreslått at posten gjøres overførbar.

Departementet foreslår at posten i 2012 gis stikkordet kan overføres, jf. forslag til vedtak II.

Det vises til omtale under kap. 320 post 1 ovenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 320, post 79 Til disposisjon reduseres med 0,1 mill. kroner.

Det vises til omtale under kap. 320 post 1 ovenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 321, post 1 Driftsutgifter reduseres med 1 mill. kroner.

Ordningen med inngåelse av avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med større utstillinger i Norge har tidligere bare omfattet større utenlandske utstillinger. Som følge av Munch-jubileet 2013, som strekker seg fra desember 2012 til februar 2014, vedtok Stortinget 15. juni 2012, jf. Innst. 375 S (2011–2012), en utvidet fullmakt som innebærer at det i 2012 kan inngås avtale om forsikringsansvar i forbindelse med større utstillinger i Norge av kunstverk både i utenlandsk og norsk eie. I Prop. 1 S (2012–2013) er det lagt fram forslag om tilsvarende fullmakt for 2013. Intensjonen med å utvide fullmakten til også å gjelde avtaler om forsikringsansvar ved lån mellom innenlandske institusjoner var å sikre lån av viktige Munch-verker mellom norske kunstinstitusjoner i forbindelse med det forestående jubileet.

I jubileumsåret vil det etter planen bli arrangert Munch-utstillinger ved flere visningssteder i Norge. Kunstverkene som skal lånes ut mellom institusjonene representerer store verdier. At ordningen dekker slike utlån legger til rette for gode rammebetingelser mellom institusjonene og eierne.

Søknader om statlig forsikring i forbindelse med Munch-jubileet vil innebære at de aktuelle søkerne vil følge de samme omfattende retningslinjer og prosedyrer som ellers bare gjelder ved innlån fra utlandet.

Ordningen med statlig forsikring for utenlandske utstillinger i Norge ble opprettet i 1985. Årlig innvilges ved kongelig resolusjon en rekke statlige garantier til utstillinger med høy forsikringsverdi. I de 27 år som ordningen har eksistert har det aldri oppstått tap eller skader som har utløst krav om forsikringsutbetalinger.

I forbindelse med Munch-jubileet i 2013 er det behov for en øvre ramme på 6 000 mill. kroner for inngåelse av avtaler om forsikringsansvar. Rammen kommer i tillegg til den rammen på 4 000 mill. kroner som det er fremmet forslag om i Prop. 1 S (2012–2013), og som også kan dekke forsikringsansvar knyttet til Munch-jubileet i tillegg til annen utstillingsaktivitet i 2013.

Departementet foreslår en øvre ramme på 6 000 mill. kroner for inngåelse av avtaler om forsikringsansvar i 2013 i forbindelse med Munch-jubileet, jf. forslag til vedtak III.

Jf. omtale under kap. 3323 post 1 nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2012 under kap. 323, post 1 Driftsutgifter reduseres med 1,8 mill. kroner.

Utgifter og inntekter knyttet til Riksteatrets turnevirksomhet er skilt ut fra post 1 og budsjettert under hhv. kap. 324, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Dette er gjort for å sikre teatret forutsigbarhet og større økonomisk handlefrihet i form av utvidet budsjettmessig fleksibilitet.

Riksteatrets utgifter i 2012 under post 1 vil bli høyere enn budsjettert. Samtidig vil utgiftene i 2012 under post 21 bli tilsvarende lavere enn budsjettert. Dette skyldes bl.a. at teatret har funnet det hensiktsmessig å føre lønnsutgiftene til teknisk personale og åremålsengasjement under post 1. Det er etter dette behov for å justere bevilgningene under hver av postene 1 og 21 med 6 mill. kroner.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 324, post 1 Driftsutgifter økes med 6 mill. kroner.

Jf. omtale under kap. 324 post 1 ovenfor og kap. 3324 post 2 nedenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 324, post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres med 8 mill. kroner.

Jf. omtale under kap. 326 post 78 og kap. 3326 post 1 nedenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 326, post 1 Driftsutgifter økes med 3,4 mill. kroner.

Under denne posten er det avsatt 2 mill. kroner til inkluderingstiltak på bibliotek- og litteraturfeltet til senere fordeling. Midlene skal benyttes til utvikling av litteraturformidlingen i bibliotekene i regi av Nasjonalbiblioteket under kap. 326 post 1.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 326, post 78 Ymse faste tiltak reduseres med 2 mill. kroner.

Jf. omtale under kap. 3329 post 1 nedenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 329, post 1 Driftsutgifter økes med 3,1 mill. kroner.

Jf. omtale under kap. 3329 post 2 nedenfor.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 329, post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 17 mill. kroner.

Posten gjelder Rikskonsertenes inntekter fra offentlige konserter, skolekonserter, barnehagekonserter og prosjektvirksomhet. Forventede inntekter i 2012 blir 1,8 mill. kroner lavere enn budsjettert. Dette skyldes at egenandeler for kombinasjonskonserter ikke påløper før i 2013 og at Riksteatrets internasjonale oppgaver innen musikkfeltet får noe mindre omfang enn tidligere forutsatt. De reduserte inntektene innebærer at utgiftene under kap. 323 post 1 reduseres tilsvarende.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 3323, post 1 Ymse inntekter reduseres med 1,8 mill. kroner.

Posten gjelder Riksteatrets salg av billetter og program m.m. Riksteatrets forventede salgsinntekter blir 2 mill. kroner lavere enn budsjettert. Dette skyldes lavere publikumstilstrømning enn tidligere forutsatt. De reduserte inntektene innebærer at utgiftene under kap. 324 post 1 reduseres tilsvarende.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter m.m. reduseres med 2 mill. kroner.

Posten gjelder bl.a. inntekter fra ulike prosjekter og konsulenttjenester. De samlede inntektene i 2012 forventes å bli om lag 9,8 mill. kroner. Dette er 1,4 mill. kroner høyere enn budsjettert. De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 326, post 1 Driftsutgifter.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 3326, post 1 Ymse inntekter økes med 1,4 mill. kroner.

Posten gjelder i hovedsak salgs- og husleieinntekter og inntekter fra ulike prosjekter og konsulenttjenester. De samlede inntektene i 2012 forventes å bli om lag 8,5 mill. kroner. Dette er 3,1 mill. kroner høyere enn budsjettert. De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 329, post 1 Driftsutgifter.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 3329, post 1 Ymse inntekter økes med 3,1 mill. kroner.

Posten gjelder inntekter fra Arkivverkets oppdragsvirksomhet. De samlede inntektene i 2012 forventes å bli om lag 34,3 mill. kroner. Dette er 17 mill. kroner høyere enn budsjettert. Dette skyldes at oppdragsinntekter som var ført på interimskonto per 31. desember 2011 er inntektsført i statsregnskapet i 2012, jf. Prop. 1 S (2011–2012), forslag til vedtak II, nr. 2. De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 329, post 21 Spesielle driftsutgifter.

Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under kap. 3329, post 2 Inntekter ved oppdrag økes med 17 mill. kroner.