4. Programkategori 21.30 Vegformål
Det har blitt store skadar på riksvegnettet på grunn av ekstremver. Departementet foreslår å løyve 10 mill. kroner til utbetring av skadar.
På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320 Statens vegvesen, post 2 Diverse gebyr, blir det foreslått å auke løyvinga med 73,1 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 4320, post 2.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn m.m., med i alt 83,1 mill. kroner.
I 2012 utgjer utgiftene til avslutta tvistesaker 14,1 mill. kroner. Departementet foreslår å løyve 14,1 mill. kroner på kap. 1320 Statens vegvesen, ny post 25 Betalingar for arbeid utført før 2010 på dei nye fylkesvegane.
På grunn av mindreutgift på posten i 2012 foreslår Samferdselsdepartementet å redusere løyvinga på kap. 1320 Statens vegvesen, post 29 Vederlag til OPS-prosjekt, med 10 mill. kroner og omdisponere dette beløpet til kap. 1320, post 30 Riksveginvesteringar.
Kostnadene til trafikktryggleiksprosjektet E39 Skolandssvingen i Vest-Agder har auka. Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringar, med 10 mill. kroner, jf. òg omtale under post 29 Vederlag til OPS-prosjekt.
Gebyrinntektene for post 2 er utrekna til å utgjere 370 mill. kroner i 2012. Dette inneber ein auke i inntektene på 73,1 mill. kroner. Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga på kap. 4320 Statens vegvesen, post 2 Diverse gebyr, med 73,1 mill. kroner, jf. kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn m.m.
Ved behandlinga av Prop. 28 S (2011–2012) blei det gjort vedtak om bompengeinnkrevjing i bomstasjonane som inngår i Nord-Jærenpakka i åra 2012–2016. Ved oppstart av nye prosjekt må det liggje føre finansieringsplanar som sikrar fullfinansiering innafor dei avklara økonomiske rammene til pakka. I Prop. 28 S (2011–2012) gikk det fram at Samferdselsdepartementet ville kome tilbake til Stortinget med ein plan for finansiering og utbygging av prosjektet E39 Eiganestunnelen når alle avklaringane var gjort.
Prosjektet er føresett delfinansiert med bompengar frå Nord-Jærenpakka.
I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringa lagt til grunn at fritaket i meirverdiavgiftslova for omsetning av tenester som gjeld offentleg veg, skal opphevast frå 1. januar 2013. Etter opphevinga av vegfritaket er styringsramma for E39 Eiganestunnelen førebels vurdert til omlag 2 440 mill. 2012-kroner og kostnadsramma til om lag 2 530 mill. 2012-kroner. Finansieringsplanen, inkl. kompensasjon for meirverdiavgift, er vist i tabell 4.2 i proposisjonen.
Finansieringsplan, inkl. kompensasjon for meirverdiavgift (Tabell 4.2 i proposisjonen)
Mill. 2012-kroner | |||
2010–2013 | 2014–2019 | Totalt | |
Statlege midlar | 98 | 1 132 | 1 230 |
Bompengar | 135 | 1 075 | 1 210 |
Sum | 233 | 2 207 | 2 440 |
Styrings- og kostnadsramme for prosjektet er også omtalt i Prop. 1 S (2012–2013) for Samferdselsdepartementet, jf. også forslag til romartalsvedtak VI første punkt i proposisjonen.
Det er ei fellesstrekning mellom rv. 13 Ryfast og Eiganestunnelen på om lag 0,9 km. Fellesstrekninga med Hundvågtunnelen på Ryfast blir finansiert som ein del av Eiganestunnelen, jf. Prop. 109 S (2011–2012). For å halde den planlagde framdrifta for Ryfast er det lagt opp til anleggsstart på Eiganestunnelen i 2013 og trafikkopning i 2017.
Komiteen viser til at E39 Eiganestunnelen vil gi økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet. Utbyggingen fører til at Stavanger blir avlastet for gjennomgangstrafikk. Komiteen viser til at anleggsarbeidet starter i 2013, og at den nye vegen etter planen skal åpnes for trafikk i 2017. Komiteen viser til at prosjektet omfatter bygging av fem kilometer firefelts veg utenom Stavanger sentrum og fram til Smiene nord for sentrum, medregnet en 3,7 km lang tunnel. Utbyggingen fører også til at deler av dagens E39 blir lagt i tunnel, mens andre deler av dagens veg blir utvidet til fire felt. Komiteen viser til at nær en kilometer av strekningen er felles med Hundvågtunnelen i Ryfast-prosjektet. Komiteen merker seg at det legges opp til en framdrift for E39 Eiganestunnelen som skal bety at man holder den planlagte framdriften for Ryfast-prosjektet.
Komiteen viser til at det i kostnadsanslaget er innarbeidet et påslag som følge av kommende endringer i merverdiavgiftsloven. Komiteen viser til at fritaket for merverdiavgift for tjenester som gjelder offentlig veg oppheves fra 1. januar 2013.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, legger til grunn at økningen i kostnadsanslaget for E39 Eiganestunnelen, som følge av endringer i bestemmelsene for merverdiavgift, fullt ut finansieres med statlige midler.
Flertallet viser til at kostnadene for E39 Eiganestunnelen er anslått til 2,44 mrd. 2012-kroner, og skal finansieres ved en kombinasjon av 1,23 mrd. kroner i statlige bevilgninger og 1,21 mrd. kroner i bompenger fra Nord-Jærenpakken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner om at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og dårlig vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping, øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra veitrafikken.
Disse medlemmer mener at en større del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk realkapital i Norge, og at finansinvesteringene i et internasjonalt urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en svært kostbar finansieringsform for bilistene. Disse medlemmer mener at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling, er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer mener at statens ansvar skal omfatte både riks- og fylkesveier.
Disse medlemmer peker også på at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rødgrønn regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, i Stortinget vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd. kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner tildekning av innkrevingskostnader. Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av Fremskrittspartiet.
Hittil i denne perioden 2009–2013 er tallene 23 144 mill. kroner i bompenger, 13 637 mill. kroner i renter og 2,646 mill. kroner i innkrevingskostnader samlet 39 428 mill. kroner. Også dette en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer viser til Innst. 363 S (2011–2012) om Prop. 109 S(201–2012) Utbygging og finansiering av rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) og fastsetjing av styrings- og kostnadsramme for E39 Eiganestunnelen i Rogaland. Disse medlemmer omtalte E39 Eiganestunnelen slik:
«Disse medlemmer viser til at prosjektet E39 Eiganestunnelen omfatter bygging av firefelts vei utenom Stavanger sentrum mellom Schancheholen og Smiene inkl. en 3,7 km lang tunnel.
Disse medlemmer vil videre vise til at prosjektet vil avlaste området for gjennomgangstrafikk, øke trafikksikkerheten og redusere køproblemene. Disse medlemmer understreker at dette er et viktig veiprosjekt både for å modernisere E39 og for å gi E39 en sikrere og bedre miljømessig løsning i og forbi Stavanger. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet ønsker statlig finansiering av moderne, sikre og miljøvennlige veiløsninger i og rundt de store byområdene. Disse medlemmer legger til grunn at E39 Eiganestunnelen bygges så snart som mulig og med full statlig finansiering.»
Disse medlemmer viser til at prosjekt E39 Eiganestunnelen er forutsatt delfinansiert med bompenger fra «Nord-Jærenpakka». Disse medlemmer viser til Prop. 28 S (2011–2012), jf. Innst. 117 S (2011–2012) og til sine forslag i innstillingen:
«1. Stortinget avviser forlengelse av Nord-Jærenpakken i Rogaland slik det er beskrevet i Prop. 28 S (2001–2012).
2. Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om gjennomføring av de statlige veiprosjektene omtalt i saken basert på statlig finansiering.
3. Stortinget peker på at veitiltak på fylkesveier samt gang- og sykkeltiltak, miljøtiltak og kollektivtiltak må finansieres innenfor rammen av fylkeskommunale og/eller kommunale budsjetter eller gjennom særskilt statlig finansiering. Stortinget forutsetter at det ikke åpnes for bruk av bompengefinansiering av fylkeskommunale prosjekter eller programmer.»
I tråd med dette avviser disse medlemmer finansiering av E39 Eiganestunnelen med bompenger. Disse medlemmer peker på at bilistene skal bidra med hele 1 210 mill. 2012-kroner av en samlet finansieringsplan på 2 440 mill. 2012-kroner. Disse medlemmer minner om at E39 er en av landets viktigste hovedveier og at prosjektet skal løse de trafikale utfordringer som er knyttet til at riksvei passerer en av landets største byer. Disse medlemmer legger til grunn at staten skal finansiere statens veier fullt ut, uten å påtvinge bilistene kostbar kjøp av vei på avbetaling slik bruk av bompengefinansiering medfører.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag;
«Stortinget vedtar utbygging av E39 Eiganestunnelen i tråd med den omtalen som fremkommer i Prop. 36 S (2012–2013) og i Prop 109 S (2011–2012) basert på full statlig finansiering. Stortinget ber regjeringen sørge for forskottering dersom dette er nødvendig for å sikre fremdriften av prosjektet. Stortinget legger til grunn at statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett 2013.»