Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag 8:107 S (2011–2012) fra representantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve boplikt for skogeiendommer.

Komiteen viser til at en samlet komité under behandlingen av Meld. St. 9 (2011–2012) i Innst. 234 S (2011–2012) støttet regjeringens utsagn om at bærekraftig skogpolitikk var både god klimapolitikk, god næringspolitikk og god miljøpolitikk. Det ble videre understreket at det er et samfunnsansvar å vedlikeholde skog som en fornybar ressurs, og at det er et betydelig potensial for økt oppbygging av skog bl.a. gjennom tettere planting og etablering av skog på nye arealer.

Komiteen var i den samme innstillingen også samstemte i at en hensiktsmessig infrastruktur var avgjørende for skogsektorens muligheter til å drive konkurransedyktig næringsvirksomhet, og aller viktigst: at man ville legge til rette for økt avvirkning fordi virke tilgangen er en kritisk faktor for skogindustrien og foredlingsindustrien i Norge. Videre var komiteen samlet i målet om å stimulere til mer samarbeid om drift for å kompensere for de utfordringer bruks- og eiendomsstrukturen i norske skogeiendommer medfører.

Komiteen viser til at norsk treforedling og norsk treindustri for tiden er i en vanskelig situasjon og viser til at det da er en avgjørende forutsetning med et lønnsomt og aktivt skogbruk for å beholde og videreutvikle en så omfattende og stor trebasert industri i Norge som mulig. I den forbindelse er både infrastruktur og tiltak som kan øke aktiviteten hos skogeiere, svært viktig.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at konsesjonsloven sist ble endret i 2009, slik at arealgrensen for når den personlige boplikten trer inn for bebygde skogeiendommer ble oppjustert fra 100 dekar til 500 dekar produktiv skog, og at reglene om bo- og driveplikt samtidig ble forenklet og tydeliggjort.

Flertallet viser for øvrig til statsrådens brev til komiteen av 11. juni 2012 (vedlagt) der spørsmål knyttet til eiendomsstrukturen er nærmere redegjort for.

Flertallet viser ellers til at som følge av Landbruks- og matmeldingen (Meld. St. 9 (2011–2012)) vil regjeringen endre praksis og gjøre det enklere å dele eiendom. Samtidig vil retningslinjene for priskontroll etter konsesjonsloven ved omsetning av skog bli gjennomgått for å hensynta at investeringer i skogdrift og ny skog avspeiles i skogsverdien.

Flertallet tilrår at forslaget ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det på bakgrunn av de samlede synspunkter under behandlingen av landbruksmeldingen, så snart som mulig er nødvendig å gå videre med konkrete tiltak for å stimulere til økt aktivitet i norsk skogbruk.

Disse medlemmer viser til at skogeiernes egne organisasjoner gir klart uttrykk for at dagens eiendomsstruktur i norske skoger er tilpasset en forhistorisk epoke og at rapporter og undersøkelser viser at om man ønsker økt avvirkning, økt lønnsomhet og økt virkestilgang til industrien, så er bruksstrukturen det viktigste å endre. Det er viktig at norsk skogbruk består av varierte bruksstørrelser tilpasset jordbruksvirksomheten, men det primære i dagens situasjon er at det også er behov for flere større eiendommer som kan gi effektiv, lønnsom drift og ikke minst bidra til å opprettholde kompetansen i skogbruket og kunnskapen om skogens miljø.

Disse medlemmer mener derfor det bør gjøres endringer i lovverket som hindrer samfunnsnyttig rasjonalisering av skogbrukseiendommer og mener at Representantforslag 8:107 S (2011–2012) har en god og næringslivsvennlig begrunnelse.

Disse medlemmer mener imidlertid at det vil være nødvendig med noe mer tid for å legge til rette for en gjennomføring av forslaget om å oppheve boplikten for skog eiendommer og fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for og fremme forslag om endring i lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. ved å oppheve boplikten for skogseiendommer så snart som mulig.»