Vedlegg
For å sikre god samhandling, koordinering og informasjons- og kunnskapsdeling av IKT-området på etatsnivå i justissektoren, etablerer Justisdepartementet et IKT-styre for justissektoren jf. IKT-strategi for justissektoren 2011 – 2015.
IKT-styret skal sikre at departementets og virksomhetenes behov og utfordringer knyttet til IKT-utvikling, samhandling og koordinering forankres i departementets og virksomhetenes øverste ledelse.
IKT-styret skal styrke samordningen og prioriteringen av virksomhetsovergripende IKT-tiltak som bidrar til realisering av IKT-strategien i justissektoren. Styret skal drøfte felles utfordringer og gi råd om prioriteringer og finansiering av tiltak.
Rapportering og styring skal skje i den ordinære styringsdialogen mellom fagavdeling i departementet og den enkelte virksomhet.
IKT-styret skal bidra til realisering av målene i justissektorens IKT strategi, bl.a. ved å ha oversikt over fremdrift og status i sentrale IKT-utviklingsprosjekter vurdere og løfte frem felles utviklingstiltak og fremme forslag til nødvendig prioritering, koordinering og finansiering av disse vurdere saker som fremmes av IKT-lederforum (sentrale og viktige fellestiltak)
IKT-styret ledes av departementsråd/assisterende departementsråd. Som faste medlemmer i styret møter ekspedisjonssjefene i departementets fagavdelinger og plan- og administrasjonsavdelingen, og virksomhetslederne fra Domstoladministrasjonen (DA), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF), Politidirektoratet (POD) og Utlendingsdirektoratet (UDI). Ved behov innkalles også virksomhetsledere fra andre virksomheter i justissektoren.
Departementets plan- og administrasjonsavdeling er sekretariat for IKT-styret.
IKT-styret skal møtes regelmessig og minimum 3 ganger pr. år. Det foreslås at møtetidspunktene blir satt i forhold til møtet i oktober i IKT-lederforum hvor tema vil være satsingsforslag til budsjettet 2 år frem i tid og føringer i forhold til neste års tildelingsbrev, og møte i januar/februar hvor tema vil være føringer i årets tildelingsbrev til virksomhetene. I sammenheng med Justisdepartementets arbeid med rammefordelingsforslaget for neste års budsjett, bør et tredje møte legges til mai/juni.
Det skal skrives referat fra møtene i IKT-styret.