Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Edvard Mæland, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til Representantforslag 114 S (2011–2012) fra representantene Robert Eriksson, Laila Marie Reiertsen og Vigdis Giltun om endringer i folketrygdloven vedrørende beregning av sykepenger. Komiteen viser videre til at representantforslaget innebærer at sykmeldte med både frilansinntekt og næringsinntekt får kompensert frilansinntekten med 100 pst. dekning opp til 6 ganger folketrygdens grunnbeløp fra 17. fraværsdag, mens det etter dagens regler gis sykepenger som tilsvarer 65 pst. av samlet inntekt.
Komiteen har merket seg at mens arbeidstakere får 100 pst. sykelønn fra dag én, får frilansere og selvstendig næringsdrivende utbetalt sykelønn fra 17. fraværsdag på et nivå som tilsvarer henholdsvis 100 pst. og 65 pst. av sykepengegrunnlaget. En person som kombinerer lønnsinntekt og næringsinntekt gis sykepenger etter bestemmelsene for arbeidstakere for lønn opp til taket på 6 ganger folketrygdens grunnbeløp, mens en person med tilsvarende frilansinntekt kombinert med næringsinntekt kun gis sykepenger etter reglene for selvstendig næringsdrivende. Komiteen har også merket seg at Finansdepartementet i en uttalelse om dette saksforholdet datert 12. mars 2009 slår fast:
«…det er ingen skattemessige begrunnelser for at sykepenger og frilansinntekt reduseres fra 100 til 65 prosent av sykepengegrunnlaget når frilansere også er selvstendig næringsdrivende.»
Komiteen viser videre til statsrådens svarbrev til komiteen av 2. august 2012 der det heter:
«Jeg er i utgangspunktet enig i at forslaget til lovendring vil gi et rimelig resultat.»
Statsråden fastslår deretter at dagens regler kan slå uheldig ut for personer som kombinerer næringsvirksomhet med en betydelig frilansinntekt, men at det er praktiske problemer knyttet til en regelendring.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, registrerer at dette blant annet er knyttet til at ligningsmyndighetene ikke fastsetter frilansinntekt separat, og at man med gjeldende IT-systemer vil måtte forvente lengre saksbehandlingstider, redusert kvalitet og økt risiko for forskjellsbehandling ved en regelendring av den typen forslagsstillerne foreslår.
Komiteen registrerer også at selv om det gjeldende forslaget er vanskelig gjennomførbart på det nåværende tidspunkt, vil nye IT-systemer gjøre det enklere å avslutte den urimelige forskjellsbehandlingen av dem som kombinerer frilansinntekt med næringsinntekt innen få år.
Komiteen sier seg enig med forslagsstillerne i at dagens ordning gir urimelige utslag, men anerkjenner likevel de betydelige praktiske problemer knyttet til en endring av regelverket på det nåværende tidspunkt. Komiteen viser til at det er bred politisk enighet om at disse reglene bør endres. Komiteen påpeker viktigheten av at de tekniske hindringene for å gjennomføre ønskede endringer forutsettes å bli løst gjennom de planlagte investeringene i IKT i Nav.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at statsråden i sitt svarbrev lover å komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med ny IKT-løsning for sykepenger. Flertallet imøteser dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener det er flere grunner til behovet for å endre § 8-42. Men først og fremst må behovet sees i lys av endringene i arbeidsmarkedet, med en økende bruk av frilansere og midlertidig ansatte. Dagens regelverk var tilpasset en forgangen tid, da det var et klarere skille mellom lønnsmottakere og næringsdrivende, mens man i dagens arbeidsmarked har en voksende gruppe av ikke-ansatte som har inntekt fra ulike oppdragsgivere, kunder og arbeidsgivere.
Disse medlemmer har merket seg tidligere arbeidsminister Hanne Inger Bjurstrøms svar i brev av 2. august 2012 til komiteen der hun gir uttrykk for at hun er enig i intensjonen i Representantforslag 114 S (2011–2012) og at reglene for beregning av sykepenger for frilansere med både lønnsinntekt og næringsinntekt bør endres.
Disse medlemmer har også merket seg de kompliserte forholdene som vanskeliggjør en endring i regelverket på det nåværende tidspunkt. Det er imidlertid, slik disse medlemmer ser det, urimelig at de grupper dette gjelder skal bli skadelidende på grunn av blant annet et lite fleksibelt IKT-system for sykepenger.
Disse medlemmer mener videre at dagens kompliserte regelverk og den manglende IKT-løsningen for sykepenger ikke er en god nok grunn til å beholde dagens urettferdige ordning.
Med tanke på at ny IKT-løsning er forventet gjennomført først i 2017, mener disse medlemmer det må finnes en midlertidig løsning som ivaretar korrekt og rettferdig sykepengeytelse til frilansere som har både lønnsinntekt og næringsinntekt. Disse medlemmer vil derfor anmode statsråden om å ta initiativ til å finne en rettferdig, midlertidig løsning på dette problemet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen finne en midlertidig løsning som gir frilansere med både lønnsinntekt og næringsinntekt en rettferdig og korrekt sykepengeytelse ved behov, og legge sak frem for Stortinget snarest og senest i løpet av våren 2013.»