Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til forslaget fra representantene Kenneth Svendsen, Ketil Solvik-Olsen, Christian Tyb-ring-Gjedde, Jørund Rytman og Per Arne Olsen om å fjerne avgiften på båtmotorer.

Båtmotoravgiften er hovedsakelig en fiskal avgift. En fjerning av avgiften vil innebære et inntektsbortfall for staten, som må dekkes inn ved å øke andre skatter og avgifter eller ved å redusere statens utgifter. I 2012 er det anslått at båtmotoravgiften vil gi staten inntekter på om lag 230 mill. kroner.

Bruk av båter påfører samfunnet kostnader, eksempelvis i form av støy, ulykker og utslipp til luft. Dette er kostnader som båtbrukerne bør betale for, og som i følge Særavgiftsutvalget (NOU 2007: 8) primært bør ivaretas gjennom drivstoffavgiften. Det betales for eksempel CO2-avgift på drivstoffet til båter for å dekke kostnadene knyttet til utslipp av CO2. Båtmotoravgiften kan samtidig bidra til å redusere støy og stor fart ved at den vrir etterspørselen over til mindre motorer. Særavgiftsutvalget viste imidlertid til at avgiften neppe har ført til særlige endringer i bruksmønster i retning av billigere og mindre motorer. Utvalget viste videre til statistikk som indikerer at båtmotoravgiften har gode fordelingsegenskaper. Utvalget foreslo å innføre en progressiv satsstruktur i båtmotoravgiften.

Båtmotoravgiften påløper ved innførsel og innenlands produksjon av båtmotorer på minst 9 hk. Engangsavgiften på motorvogner oppstår ved førstegangs registrering av motorvogner i motorvognregisteret. Engangsavgiften er også en fiskal avgift, men er i tillegg ment for å ivareta hensynet til miljø og sikkerhet, samt fordelingshensyn. Avgiften på båtmotorer er langt lavere enn engangsavgiften. Ulikhetene i formål og nivå viser seg i avgiftenes utforming. Blant annet ved at hele kjøretøyet er gjort til avgiftsobjekt i engangsavgiften, mens avgiftsobjektet i båtmotoravgiften er begrenset til å gjelde selve motoren.