Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til vedtak om lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet m.fl.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser i proposisjonen til at forhandlingene mellom staten ved Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og tjenestemennenes hovedsammenslutninger, LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne, om ny hovedtariffavtale i staten for perioden 1. mai 2012 til 30. april 2014, ble innledet 12. april 2012.

LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne krevde forhandlingene avsluttet 26. april 2012 kl. 11.00.

Riksmekleren innkalte partene til innledende møte 2. mai 2012 kl. 10.00.

Den 14., 16. og 18. mai 2012 begjærte hovedsammenslutningene meklingen avsluttet.

Om morgenen den 24. mai 2012 ble meklingen avsluttet mellom Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og LO Stat, YS Stat og Unio, uten at Riksmekleren fant grunnlag for å sette fram noe meklingsforslag. LO Stat, YS Stat og Unio tok deretter medlemmer ut i streik. Meklingen mellom Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og Akademikerne fortsatte.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, LO Stat, YS Stat og Unio ble 31. mai enige om å innlede frivillig mekling fredag 1. juni 2012.

Riksmekleren fant grunnlag for å fremme et meklingsforslag lørdag 2. juni. 2012. Akademikerne aksepterte forslaget. LO Stat og YS Stat har anbefalt forslaget og sender det til uravstemning med svarfrist 22. juni 2012 kl. 15.00.

Unio forkastet forslaget og fortsatte streiken. Partene ble 7. juni 2012 enige om at sluttbehandlingen av tariffrevisjonen 2012 Oppgjøret i staten mellom Unio og staten v/Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, får sin endelige avgjørelse ved frivillig nemndsbehandling hvor Rikslønnsnemnda er tvisteløsningsorgan. Dette innebærer at de fortsatt følger hovedtariffavtalen i staten 1. mai 2010–30. april 2012.

Hovedtrekkene i riksmeklerens forslag av 2. juni er som følger:

Tarifftilleggene for første avtaleår gir et bidrag til årslønnsveksten på 2,37 pst. Sammen med overhenget på 1,1 pst. og anslaget på lønnsglidningen, gir dette en årslønnsvekst fra 2011 til 2012 på om lag 3,97 pst. I tillegg kommer avsetning på 0,1 pst. i de lokale forhandlingene (resirkulerte midler).

Det vises i proposisjonen til at med virkning fra 1. mai 2012 er det gitt generelle tillegg på hovedlønnstabellen i staten (tabell A) med både lavlønnsprofil og likelønnsprofil. Fra lønnstrinn 19 til og med lønnstrinn 55 er det gitt et tillegg på 12 000 kroner. Fra og med lønnstrinn 56 til og med lønnstrinn 98 er det gitt et prosenttillegg på 2,7 pst.

Tabell A er utvidet med tre lønnstrinn på topp fra og med ltr. 99 til og med ltr. 101.

Det vises i proposisjonen til at i første avtaleår iverksettes sentrale tiltak/justeringer pr. 1. juli 2012 innenfor en økonomisk ramme på 0,42 pst. pr. dato. Justeringene bidrar til å videreføre arbeidet med likelønn i det statlige tariffområdet.

Med virkning fra 1. september 2012 skal det føres lokale forhandlinger innenfor en økonomisk ramme på 1 pst. av lønnsmassen. I tillegg kommer 0,1 pst. (resirkulerte midler) som virksomheten selv må dekke innenfor allerede gitte bevilgninger. Partene er enige om at likelønn skal prioriteres i forhandlingene.

Ulempetillegget for pålagt arbeid på lørdag og søndag er økt fra 36 kroner til 40 kroner pr. arbeidet klokketime i tidsrommet fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 24.00.

Bidraget fra arbeidstakerne er økt fra 200 kroner til 300 kroner pr. år.

Det avsettes 25 mill. kroner til en styrket kompetanseutvikling som skal bidra til å utvikle, fornye og digitalisere statlige virksomheter. Videre avsettes det 6 mill. kroner til videreføring av felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse.

Partene er enige om at det er viktig å arbeide for et seriøst og velfungerende arbeidsliv med ordnede lønns- og arbeidsforhold for alle. Dette må også gjelde for arbeidstakere som leies inn fra bemanningsforetak til statlige virksomheter.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og hovedsammenslutningene er enige om å nedsette en partssammensatt arbeidsgruppe for å kartlegge omfanget av deltid. Arbeidsgruppen skal identifisere bruken av og foreslå tiltak som kan redusere uønsket deltidstilsetting.

Med hjemmel i hovedtariffavtalen ble forhandlingsstedene for tariffperioden 2012–2014 drøftet med hovedsammenslutningene og fastsatt av staten med virkning fra 1. mai 2012.

For medlemmene i hovedsammenslutningen Akademikerne gis lønnsreguleringer i ny hovedtariffavtale virkning fra 1. mai 2012.

Normalt ville ny lønn blitt gitt fra avslutningen av en streik. For medlemmene i LO Stat og YS Stat gis lønnsregulering likevel med virkning fra 1. mai 2012 fordi møteboken ikke omtaler virkningstidspunktet, og fordi oppgjøret er beregnet fra 1. mai 2012. For medlemmer i Unio vil virkningstidspunktet bli fastsatt av Rikslønnsnemnda.

Det er en forutsetning for Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet at lønnsreguleringen fra 1. mai 2012 gjøres gjeldende både for embetsmenn og for de tjenestemenn som ikke er omfattet av hovedtariffavtalen.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ber om fullmakt til å gjøre hovedtariffavtalen gjeldende fra 1. mai 2012 for embets- og tjenestemenn som ikke er medlemmer av en forhandlingsberettiget organisasjon og som derfor ikke får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt i hovedtariffavtale.

Den samlede lønnskostnaden ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet pr. 1. mai 2012, er for tidsrommet 1. mai–31. desember 2012 beregnet til 2,2 mrd. kroner. Helårsvirkningen av oppgjøret for lønnskostnadene vil være om lag 4 mrd. kroner.

Bevilgningsbehovet i forbindelse med budsjettkompensasjon anslås til 1,6 mrd. kroner. Etter vanlig praksis foreslår derfor regjeringen at kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet bevilges med 1,6 mrd. kroner, samt at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen på de relevante budsjettposter, jf. forslag til romertallsvedtak.

Merutgifter i forbindelse med lønnsreguleringene for forvaltningsorgan med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter, dekkes som hovedregel innenfor virksomhetenes egne budsjetter.

Under kap. 1502 Tilskudd til kompetanseutvikling, post 21 Spesielle driftsutgifter, ble det av staten og tjenestemennenes hovedsammenslutninger ved lønnsoppgjøret 2012 satt av 6 mill. kroner til videreføring av partenes felles opplærings- og utviklingstiltak for ledere og tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse i staten for tariffperioden 2012–2014. Bevilgningen skal gå til regionale og landsdekkende tiltak og til drift av prosjektet. Det foreslås bevilget 3 mill. kroner i 2012. Det vil bli fremmet bevilgningsforslag om resterende 3 mill. kroner i 2013.

Under kap. 1502, post 70 Tilskudd, settes det av 25 mill. kroner i tråd med forhandlingene mellom staten og tjenestemennenes hovedsammenslutninger. Midlene skal benyttes i tariffperioden 1. mai 2012–30. april 2014. Det foreslås bevilget 12,5 mill. kroner i 2012. Det vil bli fremmet bevilgningsforslag om resterende 12,5 mill. kroner i 2013.

Under kap. 1503 Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte, post 70 Tilskudd, foreslås det en økning på om lag 5,2 mill. kroner. Forslagene er utregnet på grunnlag av årsverk og lønnsmasse i staten pr. 1. oktober 2011.

Under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter, er det avsatt midler til dekning av merutgiftene ved lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet mv. Bevilgningen på posten vil bli foreslått redusert i en proposisjon om ny saldering av statsbudsjettet 2012 til høsten.