Regjeringen varsler i klimameldingen at man
vil styrke virkemidlene for å redusere klimagassutslippene både
internasjonalt og i Norge. Regjeringen foreslår blant annet et nytt
klima- og energifond, økt CO2-avgift på sokkelen og en økt satsing
på kollektivtransport. Klimamålene, slik de er nedfelt i klimaforliket
fra 2008, ligger fast. Basert på erfaringene med dagens lovgivning
og virkemiddelbruk vil regjeringen vurdere hensiktsmessigheten av
en egen klimalov.
Det vises i meldingen til målet for den globale innsatsen
gjennom FNs klimakonvensjon, som er å stabilisere konsentrasjonen
av klimagasser på et nivå som er lavt nok til å hindre farlig, menneskeskapt
påvirkning av jordens klima. Det er regjeringens overordnede mål
å bidra til at de FN-ledede klimaforhandlingene fører fram til en bred
klimaavtale som skal sikre en utvikling i tråd med togradersmålet.
En slik utvikling vil ifølge FNs klimapanel kreve at verdens samlede utslipp
av klimagasser reduseres med 50–85 pst. fram mot 2050 sammenliknet
med nivået i 2000. Det vil bare være mulig hvis utslippene reduseres
i industrilandene, framvoksende økonomier og utviklingsland.
Regjeringen vil at Norge skal være en pådriver for
en ambisiøs avtale med bindende forpliktelser for alle land. Det
må etableres en internasjonal pris på utslipp av karbon for å redusere
utslippene i tråd med togradersmålet. En størst mulig del av de
globale utslippene av CO2 må underlegges en pris, og karbonprising
vil være det viktigste virkemiddel i arbeidet mot de globale klimaendringene.
Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet for å bidra til å videreutvikle
internasjonale karbonmarkeder.
Regjeringen vil føre en aktiv og bærekraftig skogpolitikk
som øker opptak av karbon i skog også på lang sikt.
Norge har troverdighet som pådriver og brobygger
i det internasjonale klimaarbeidet. Norge fører en aktiv nasjonal
klimapolitikk, og vi bruker et bredt sett av virkemidler for å redusere
de nasjonale utslippene. Målet er en langsiktig omstilling av Norge
til et lavutslippssamfunn, og regjeringen vil forsterke den nasjonale
virkemiddelbruken for å nå dette målet.
Regjeringen mener at en offensiv nasjonal klimapolitikk
må utformes slik at den også blir god næringspolitikk. Klimapolitikken
bør bidra til å videreutvikle og omstille vårt næringsliv i klimavennlig
retning. Teknologiutvikling står her helt sentralt.
Regjeringens bærekraftstrategi som ble presentert
i nasjonalbudsjettet for 2008 (St.meld. nr. 1 (2007–2008)), slår
fast at en politikk for bærekraftig utvikling må bygge på hovedprinsippene
om rettferdig fordeling, internasjonal solidaritet, føre-var-prinsippet,
prinsippet om at forurenser betaler og prinsippet om felles innsats.
Slike sentrale prinsipper framgår også av naturmangfoldloven og
forurensningsloven.
Departementet viser til det brede politiske
forliket i Stortinget fra 2008 (klimaforliket), jf. Innst. S. nr.
145 (2007–2008), hvor mål og prinsipper i norsk klimapolitikk er
forankret. Klimaforliket omfatter også tiltak og kontrollstasjoner for
oppfølging av klimapolitikken. Klimaforliket viser blant annet til
de sektorvise klimahandlingsplanene og de sektorvise målene.
Det er et viktig prinsipp i klimapolitikken
at forurenser betaler. Klimapolitikken skal innrettes slik at den
gir størst mulig utslippsreduksjon for innsatsen og gir utslippsreduksjoner
både i Norge og i utlandet. Regjeringen vil spesielt vurdere tiltak
som er kostnadseffektive i lys av en forventet stigende karbonpris
over investeringenes levetid, og som ikke nødvendigvis utløses av
dagens virkemiddelbruk.
I tråd med klimaforliket vil den norske klimapolitikken
være innrettet mot følgende overordnede mål:
Innenfor Kyoto-protokollens
første forpliktelsesperiode, vil Norge overoppfylle Kyoto-forpliktelsen
med 10 prosentpoeng.
Norge skal fram til 2020 påta seg en forpliktelse om
å kutte de globale utslippene av klimagasser tilsvarende 30 pst.
av Norges utslipp i 1990.
Norge skal være karbonnøytralt i 2050.
Som en del av en global og ambisiøs klimaavtale der
også andre industriland tar på seg store forpliktelser, skal Norge
ha et forpliktende mål om karbonnøytralitet senest i 2030. Det innebærer
at Norge skal sørge for utslippsreduksjoner tilsvarende norske utslipp
i 2030.
Regjeringen vil skjerpe Norges klimamål slik
at de tilsvarer kutt i utslippene på 40 pst. innen 2020 i forhold
til 1990-nivå, dersom det kan bidra til enighet om en ambisiøs klimaavtale
der de store utslippslandene påtar seg konkrete utslippsforpliktelser.
Regjeringen har som langsiktig mål at hvert menneske på jorda skal
tildeles samme rett til å slippe ut klimagasser.
Klimaproblemet kan bare løses gjennom bred internasjonal
samhandling, men det meste av den konkrete politikken bestemmes
likevel nasjonalt. Det har vært bred politisk enighet i Norge om at
vi skal føre en aktiv nasjonal politikk for å redusere utslippene
av klimagasser. Gjennom mange år har Norge derfor vært blant de
landene i verden som har brukt de sterkeste klimapolitiske virkemidlene.
Vi har også satt oss ambisiøse mål om å redusere de nasjonale utslippene
og omstille Norge til et lavutslippssamfunn fram mot 2050.
Basert på Klima- og forurensningsdirektoratets tidligere
tiltaksanalyse, de sektorvise klimahandlingsplanene samt eksisterende
virkemiddelbruk, ble det i den forrige klimameldingen anslått som
realistisk å ha et mål om å redusere utslippene i Norge med 13–16
millioner tonn CO2-ekvivalenter i forhold til referansebanen slik
den er presentert i nasjonalbudsjettet for 2007, når skog er inkludert.
Dette innebærer i tilfelle at om lag halvparten og opp mot to tredjedeler
av Norges totale utslippsreduksjoner tas nasjonalt. Stortingets
behandling av klimameldingen innebar en ytterligere opptrapping
av klimatiltakene (klimaforliket). Basert på en skjønnsmessig vurdering
ble det lagt til grunn at de nye tiltakene i klimaforliket gjør
det realistisk å anta ytterligere utslippsreduksjoner i Norge, og at
intervallet for utslippsreduksjoner kunne økes til 15–17 millioner
tonn CO2-ekvivalenter i forhold til referansebanen slik den er presentert
i nasjonalbudsjettet for 2007, når skog er inkludert. Dette innebar
i tilfelle at om lag to tredjedeler av Norges totale utslippsreduksjoner
tas nasjonalt, jf. Innst. S. nr. 145 (2007–2008).
Departementet viser til at - på usikkert grunnlag –
kan de årlige norske utslippene i 2010 anslås å ligge på 11–14 millioner
tonn, eller vel 20 pst., lavere enn de ville ha vært uten vår nasjonale
klimapolitikk. Dette kommer også til uttrykk ved at utslipp pr.
produsert enhet (karbonintensitet) i norsk økonomi har falt med
om lag 36 pst. de siste 20 år når oljesektoren er inkludert. I fastlandsøkonomien
er utslippsintensiteten nesten halvert i samme tidsrom.
Departementet viser videre til at klimatiltak
som er gjennomført i Norge siden 2007 kan – på usikkert grunnlag
– anslås til å redusere de årlige utslippene i Norge med opp mot
5 millioner tonn i 2020.
Regjeringen bidrar i tillegg til utslippsreduksjoner
i utviklingsland og framvoksende økonomier, blant annet ved kjøp
av klimakvoter gjennom den grønne utviklingsmekanismen (CDM).
Norge er omfattet av det europeiske kvotesystemet.
Etter utvidelsen i 2013 vil om lag 80 pst. av de nasjonale utslippene
være underlagt kvoteplikt eller CO2-avgift. Innenfor det europeiske kvotesystemet
er samlede utslipp i utgangspunktet gitt i forpliktelsesperioden
fram til 2020. Samlet kvotemengde i det europeiske kvotesystemet
skal hvert år framover reduseres med et fast antall kvoter tilsvarende
1,74 pst. av en beregnet kvotemengde for 2010. Den beregnede kvotemengden
for 2010 vil inkludere tall for alle sektorer som vil være med i
kvotesystemet fra 2013. Fra 2005 til 2020 innebærer det at sektorene
som er omfattet, må redusere utslippene med 21 pst. EUs kvotesystem
vil ikke alene være tilstrekkelig til at landene som er omfattet
av systemet når sine klimamål. EU-regelverket åpner imidlertid for
at kvotemengden kan reduseres ytterligere.
Norges tilknytning til EUs kvotesystem vil for perioden
2013–2020 stramme inn de samlede utslippene fra Norge og EU med
om lag 11 millioner tonn CO2 i 2020.
Siden klimameldingen ble lagt fram og klimaforliket
inngått, har internasjonale karbonpriser falt og kostnadene ved
å redusere utslipp i Norge er vesentlig oppjustert. Klimakur 2020
beregnet at marginalkostnadene ved å redusere nasjonale utslipp
med 12 millioner tonn CO2-ekvivalenter kan ligge i intervallet 1 100–1 500
kroner pr. tonn CO2 – gitt at alle sektorer stilles overfor samme
pris. Hvis bedrifter i kvotepliktig sektor skjermes, viser beregningene
at de resterende sektorene i norsk økonomi må stilles overfor en pris
på 3 400 kroner pr. tonn CO2. I nasjonalbudsjettet 2011 anslår regjeringen
at de samfunns-økonomiske kostnadene i 2020 er høyere enn det Klimakur
kom fram til, blant annet som følge av omstillingskostnader.
Nye anslag viser at utslippene fra norsk petro-leumsvirksomhet
i 2020 ligger an til å bli om lag 3 millioner tonn høyere enn lagt
til grunn i den forrige klimameldingen. Utslippene pr. produsert
enhet er imidlertid lavere på norsk sokkel enn i de fleste andre
olje- og gassproduserende områdene i verden.
Departementet viser til at mindre framgang i
utvikling av klimavennlig teknologi, høyere kostnader ved klimatiltak
innenlands, høyere innvandring og økonomisk vekst og større utslipp
fra oljesektoren, vil ha betydning for når klimamålene blir nådd.
Men disse forholdene endrer likevel ikke behovet for å redusere
de nasjonale utslippene.
Det vises til at klimamålene slik de er nedfelt
i klimaforliket står fast, og regjeringen foreslår å forsterke virkemiddelbruken
i den nasjonale klimapolitikken. Norges klimapolitikk skal være blant
de mest ambisiøse i verden, og Norge skal mot midten av dette århundre
bli et lavutslippssamfunn. Dette innebærer en omstilling der vi
blant annet skal produsere mer fornybar energi, fase den inn på
områder som i dag har fossil energibruk og bruke energien mer effektivt.
Regjeringen foreslår å utvikle ny, klimavennlig teknologi
her hjemme og ta i bruk teknologi utviklet i andre land. En slik
omstilling innebærer at Norge må være innstilt på å gjennomføre
nasjonale klimatiltak som er dyrere enn tiltak i utlandet. Det innebærer
også at vi må prioritere tiltak som kanskje ikke gir stor klimaeffekt
på kort og mellomlang sikt, men som vil være nødvendige for at vi
innen 2050 skal kunne nå et slikt mål.
Regjeringen har som mål å øke bruken av kraft fra
land. Dette forutsetter at det samtidig er sikret utbygging av tilstrekkelig
ny kraft eller at det framføres tilstrekkelig nytt nett, slik at
det ikke oppstår regio-nale ubalanser på utbyggingstidspunktet.
Samtidig må naturmangfoldet og hensynet til tiltakskostnadene ivaretas.
En samordnet utbygging med flere nye, mindre funn
i samme område kan gjøre kraft fra land til et mer realistisk alternativ
enn hvis funnene bygges ut enkeltvis. Med dette som utgangspunkt har
regjeringen som mål at den sørlige delen av Utsirahøyden skal forsynes
med kraft fra land. Regjeringen vil ta endelig stilling til dette
blant annet på bakgrunn av de pågående analysene fra rettighetshaverne.
Regjeringen har som mål å øke bruken av kraft fra
land ved nye større utbygginger ved å:
Øke CO2-avgiften
med 200 kroner pr. tonn CO2 for petroleumsvirksomheten.
Utarbeide en større analyse av og strategi
for kraft fra land som energiløsning ved samordnet utbygging av
felt med geografisk nærhet.
Kreve at selskapene før konseptvalg informerer Oljedirektoratet
om de alternativene som utredes, slik at konseptvalg ikke fordyrer
eller på annen måte reduserer sannsynligheten for en løsning med
kraft fra land.
Kreve at selskapene alltid vurderer kraft
fra land som energiløsning for nye felt og ved større ombygginger
av eksisterende felt, herunder vurderer relevant levetid.
Følge opp at operatøren for nye feltutbygginger i
petroleumssektoren på et tidlig tidspunkt søker om tilknytning til
nettet i tilfeller der kraft fra land er aktuelt.
Be Statnett legge til rette for framtidig
kraftforbruk, blant annet større og spesifikke økninger i kraftforbruket
i petroleumssektoren, dersom dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Følge opp de pågående utredningene og ha
som mål at den sørlige delen av Utsirahøgden forsynes med kraft
fra land.
Regjeringen legger til grunn at disse tiltakene
vil bidra til økt bruk av kraft fra land ved nye utbygginger på
norsk sokkel. Regjeringen vil ta stilling til spørsmålet om bruk
av kraft fra land ved behandlingen av de enkelte utbyggingene.
Regjeringen vil
CO2-håndtering blir av flere, blant annet Det
internasjonale energibyrået (IEA) og FNs klimapanel, trukket fram
som den viktigste enkeltstående teknologien for å redusere klimagassutslipp.
For at CO2-håndtering skal lykkes som teknologi forutsettes det
at en rekke land satser aktivt på teknologi- og kompetanseutvikling
og utvikler prosjekter for CO2-håndtering.
Regjeringen foreslår en nasjonal satsing på
klimateknologi. Satsingen har som mål å redusere klimagassutslipp
og gi varige energibesparelser i indu-strien gjennom å utvikle og
ta i bruk teknologier som kan bidra til dette. Flere kilder til klimagassutslipp
vil være omfattet av CO2-avgift og kvoteplikt fra neste år. Regjeringen
går inn for å øke CO2-avgiften på sokkelen, og vil videreføre at
alle nye gasskraftkonsesjoner skal basere seg på fangst og lagring
av CO2 ved oppstart.
Regjeringen foreslår at teknologisatsingen skal forvaltes
av Enova, som skal følge opp satsingen i nært samarbeid med næringsliv,
forskningsmiljøer, Klima- og forurensingsdirektoratet og andre relevante
offentlige etater. Satsingen skal bygge på klimafaglig og teknologifaglig kompetanse.
Enova skal kunne gi støtte til investeringer
i fullskala produksjonslinjer. Samarbeidet skal forankres i avtaler
med klart definerte mål om utvikling og bruk av teknologi som gir
utslippsreduksjoner.
Det foreslås at teknologisatsingen skal finan-sieres
fra et nytt fond for klima, fornybar energi og energiomlegging,
samt fra deler av midlene som frigjøres som følge av innføring av
el-sertifikater. Fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging
skal etableres med utgangspunkt i Enovas Grunnfond med to deler:
en som ivaretar oppgavene som Enova har i dag, og en som ivaretar
den nye satsingen på klimateknologi. Avkastningen fra et fondsnivå
som går utover dagens nivå på 25 mrd. kroner, skal brukes til å finansiere
klimateknologisatsingen. Det nye fondet skal styrkes med 5 mrd.
kroner i 2013, slik at det får en kapital på til sammen 30 mrd.
kroner. Regjeringen vil innen 2020 gradvis øke fondskapitalen opp
til 50 mrd. kroner.
Det foreslås at også Enovas øvrige oppgaver
skal styrkes i årene framover. Dette gjelder for eksempel innsatsen
for overgang fra fossilbasert energibruk til fornybar energi, og
innsatsen for energieffektivisering. Enova skal blant annet kunne
legge til rette for miljøvennlig energiomlegging i husholdninger.
Satsingen på disse oppgavene finansieres ved at deler av midlene
som frigjøres som følge av innføring av el-sertifikater, beholdes
av Enova.
Det vises til at utslippene fra bygg er redusert med
rundt 30 pst. siden 1990 som følge av utfasing av fossilt brennstoff
til oppvarming, mens utslippene fra fjernvarme har økt. Regjeringen
vil fortsette arbeidet med energiomlegging og økt energieffektivisering
i bygg. Regjeringen vil øke tempoet i Enovas arbeid med å fase ut
oljefyring – også i mindre anlegg. Det skal satses spesielt på energieffektivisering
og utfasing av fossile brensler.
Regjeringen legger her fram en handlingsplan for
energieffektivisering, med mål om å redusere samlet energibruk vesentlig
i byggsektoren innen 2020.
Regjeringen vil:
Skjerpe energikravene
i byggeteknisk forskrift til passivhusnivå i 2015 og nesten nullenerginivå i
2020.
Innføre komponentkrav for eksisterende
bygg og klargjøre for hvilke byggearbeider og komponenter disse
kravene skal gjelde.
Fase ut bruken av oljekjeler i husholdninger
og til grunnlast fram mot 2020.
Utvide forbudet mot å installere kjel for
fossilt brensel til grunnlast slik at det omfatter alle eksisterende
bygg.
Sørge for at staten som byggherre og eiendomsbesitter
er pådriver i arbeidet med energiomlegging og utfasing av fossile
brensler i bygningsmassen.
For å redusere utslippene fra transportsektoren, foreslår
regjeringen at det fases inn ny og miljøvennlig kjøretøyteknologi
og legges til rette for at det skal være lettere å velge kollektivtransport,
gange og sykkel. Mer gods skal over på sjø og bane, og det skal
tas i bruk mer miljø- og klimavennlig kjøretøyteknologi og drivstoff.
Det vises til at kommunene har en sentral oppgave
i å redusere transportbehovet gjennom en samordnet miljø-, areal-
og transportplanlegging, å legge til rette for kollektivtransport
og å benytte andre virkemidler som påvirker valg av transportform.
Regjeringen vil:
Ha som mål at veksten
i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel
og gange. I og omkring storbyområdene skal kollektivformål og sykkeltiltak
gis økt prioritet ved fordeling av samferdselsbevilgningene.
Gi kollektivtransporten en viktig plass
i NTP 2014–2023 og utarbeide en kollektivhandlingsplan som oppfølging
av NTP.
Øke statens tilskudd til investering og
drift av fylkeskommunal kollektivtransport og andre miljøvennlige
transportformer.
Styrke jernbanens rolle i transportsystemet.
Investeringene i jernbanen økes, særlig rundt de største byene.
I forbindelse med NTP legge fram en framdrifts-plan
for utbygging av InterCity-forbindelsen i det sentrale østlandsområdet,
med en tidfesting av når ulike strekninger kan ferdigstilles.
I NTP legge fram en samlet godsstrategi
hvor det blant annet legges til rette for overgang fra godstransport
på vei til transport på sjø og bane.
I NTP 2014–2023 legge fram en sykkelstrategi med
økte bevilgninger til gang- og sykkelveier, slik at den årlige bevilgningen
ved utgangen av første del av NTP-perioden er dobbelt så høy som
nå.
Oppfordre kommunene til å utvikle en helhetlig parkeringspolitikk,
og gi dem adgang til å kreve at parkeringsarealer utenfor kommunal
grunn ilegges avgift.
Etablere Transnova som et permanent organ
og gradvis øke tilskuddet.
Utvikle rutiner for miljøvennlige offentlige
innkjøp ved å oppdatere og videreutvikle Direktoratet for forvaltning
og IKTs (Difis) kriteriesett med veiledning for miljøbevisst anskaffelse
av bil (både kjøp og leasing) og anskaffelse av drosjetjenester
for offentlig sektor.
Øke omsetningspåbudet av biodrivstoff til
5 pst. forutsatt at bærekraftskriteriene er tilfredsstillende. Når
det er opparbeidet erfaring med bærekraftskriteriene, vil regjeringen
ha som mål å øke omsetningspåbudet ytterligere opp mot 10 pst.
Bidra til utvikling av verdikjeden for
andre generasjons biodrivstoff.
Fortsette arbeidet for en mer treffsikker
veiavgift for tunge kjøretøy.
Ha som mål at gjennomsnittlig utslipp fra
nye personbiler i 2020 ikke skal overstige et gjennomsnitt på 85
g CO2/km.
Styrke sjøtransportens rolle i transportsystemet og
øke de årlige rammene til infrastrukturinvesteringer i havner og
farleder.
Oppfordre de største norske havnene til
å innføre miljødifferensierte priser på frivillig basis.
Innføre IMOs krav om energieffektivitet
også for skip som utelukkende går i innenriksfart.
Fortsette arbeidet for å få inkludert luftfart
i et bindende internasjonalt klimaregime.
I Norge dekker skogen omtrent 30 pst. av land-arealet,
og skogen tar opp en CO2-mengde som tilsvarer rundt halvparten av
våre samlede årlige utslipp av klimagasser. Årlig nettoopptak av CO2
i norske skoger ble i nasjonalbudsjettet 2012 anslått å ligge om
lag 12 millioner tonn høyere i 2020 enn i 1990.
I samsvar med norsk holdning i de internasjonale klimaforhandlingene
og skogens reelle rolle i binding av karbon i Norge, vil regjeringen
føre en aktiv skogpolitikk gjennom tiltak som øker skogens karbonlager.
Skogens rolle som fornybar ressurs skal styrkes gjennom forskning,
verdiskaping og en langsiktig bærekraftig forvaltning av skogen.
Regjeringen vil:
Øke det produktive
skogarealet gjennom redusert avskoging og skogforringelse og gjennom en
aktiv bærekraftig politikk for økt tilplanting på nye arealer. Regjeringen
vil presentere en strategi for økt skogplanting. Kommunene bør gjennom
arealplanleggingen søke å redusere avskogingen.
Opprettholde eller øke karbonlaegret gjennom aktiv,
bærekraftig skogpolitikk blant annet gjennom styrket innsats innen
skogplanteforedling, økt plantetetthet og gjeninnføring av forbudet mot
hogst av ungskog samt å styrke skogvernet.
Utrede en ordning med frivillige klimatiltak
og samarbeidsavtaler med grunneiere om etablering av klimaskoger.
Bedre insentivene til uttak av råstoff
fra skogen til bioenergi, med særlig vekt på skogsavfall (GROT)
slik at blant annet tiltak med kort tilbakebetalingstid for CO2
prioriteres.
Bidra til økt karbonopptak gjennom målrettet gjødsling
av skog.
Utslipp fra jordbruket utgjorde i 2010 om lag
10 pst. av Norges samlede klimagassutslipp, og gass fra husdyrgjødsel
var en betydelig del av dette.
Regjeringen vil:
Bidra til utvikling
av biogass i Norge, blant annet gårdsbaserte biogassanlegg og store
sambehandlingsanlegg for husdyrgjødsel og avfall.
Revidere forskriften om nydyrking slik
at også hensynet til klima blir gjenspeilet, jf. Meld. St. 9 (2011–2012).
Det vises i meldingen til at de tradisjonelt
rike landene har et ansvar for å bidra til at fattige land kan redusere
sine utslipp og tilpasse seg klimaendringer. Samtidig er de økonomiske
styrkeforholdene i verden i sterk endring. Over tid må økt økonomisk
styrke også innebære økt ansvar for selv å finansiere globale klimatiltak
Norge har spilt en aktiv rolle i de internasjonale klimaforhandlingene.
Til bl.a. København-møtet foreslo Norge – sammen med Mexico – å
opprette et Grønt klimafond og en ordning i FN-regi for å selge
kvoter for å finansiere klimatiltak i fattige land. Det grønne klimafondet
kan bli et sentralt verktøy for å kanalisere økonomiske ressurser
– offentlige og private – til klimatiltak i fattige land. Regjeringen
vil at Norge skal bidra til å finansiere Det grønne klimafondet,
og å mobilisere privat næringsliv til å foreta klimavennlige investeringer
i fattige land.
Regjeringen har som mål at Norge skal være et foregangsland
for internasjonal aksept for CO2-fangst og -lagring som et nødvendig
klimatiltak. Norge har opparbeidet seg en betydelig internasjonal
posisjon på dette området. En styrket satsing på CO2-fangst og -lagring
internasjonalt, særlig i land som antas å oppleve stor økonomisk vekst
de kommende årene, og derigjennom utslippsvekst, vil være spe-sielt
viktig.
Internasjonale analyser peker på karbonprising som
det viktigste virkemidlet i arbeidet mot klimaendringer, og karbonprising
motiverer til å redusere utslipp, finansiere klimatiltak og stimulere
til utvikling av ny teknologi.
Det vises til at etablering av et globalt CO2-marked
eller en global CO2-avgift ikke synes sannsynlig dette tiåret, men
en mer realistisk vei kan være å kople nasjonale og regionale karbonmarkeder
til hverandre over tid. Norge skal være en pådriver i arbeidet for
å utvikle og organisere internasjonale karbonmarkeder, og vil i
årene framover videreut-vikle og styrke dette arbeidet ytterligere.
I 2007 lanserte Norge klima- og skogprosjektet, og
vi forpliktet oss til å bidra med opp til 3 mrd. kroner årlig til
tiltak mot avskoging i utviklingsland.
Energisektoren står for om lag 2/3 av de samlede globale
utslippene. Økt tilgang på lavutslipps- og utslippsfri energi er
nøkkelen til at verden skal kunne lykkes med å redusere både fattigdommen
og de globale utslippene av klimagasser de neste tiårene. Fra norsk
side vil NORFUND være et sentralt verktøy for å bidra til kommersielle
investeringer i fornybar energi i fattige land. Regjeringen vil
fram mot 2020 styrke NORFUND.
Regjeringen vil arbeide for en bred og ambisiøs klimaavtale
i tråd med togradersmålet, som skal nedfelle konkrete forpliktelser
om utslippsreduksjoner for både industriland og store utviklingsland.
Innenfor en samlet økende bistandsramme vil regjeringen:
Etter en evaluering
vurdere å styrke klima- og skogprosjektet utover 3 mrd. kroner årlig
som del av en flernasjonal mekanisme for betaling for verifiserte
utslippsreduksjoner dersom andre land også øker sine bidrag.
Trappe opp arbeidet for økte kommersielle
investeringer i fornybar energi i fattige land, blant annet gjennom
å styrke NORFUND.
Bidra til reduserte utslipp av kortlivede
klimadrivere gjennom et forsterket internasjonalt engasjement.
Norske posisjoner i de internasjonale klimaforhandlingene
bygger på St.meld. nr. 34 (2006–2007) om norsk klimapolitikk, samt
klimaforliket i Stortinget av 17. januar 2008. Norske posisjoner
er også gjort rede for i miljø- og utviklingsministerens redegjørelser
for Stortinget av 3. desember 2009 og 30. november 2010.
Norges hovedposisjon er at det må vedtas en folkerettslig
bindende klimaavtale under FNs klimakonvensjon som er tilstrekkelig
ambisiøs til å overholde togradersmålet. Klimaavtalen må inneholde
folkerettslige utslippsforpliktelser spesifisert for hvert enkelt
land – for alle industriland og store utviklingsland.
Norge har i det internasjonale klimaarbeidet
prioritert temaene finansiering av klimatiltak, redusert avskoging
og skogforringelse i utviklingsland, fleksible gjennomføringsmekanismer
og utvikling av globale kvotemarkeder, forbedret måling, rapportering
og verifisering av utslippsreduserende tiltak. I tillegg har Norge prioritert
utslipp fra internasjonal skipsfart og fangst og lagring av CO2.
Som polarnasjon ønsker regjeringen også at Norge skal fortsette
sin ledende rolle med å overvåke og dokumentere klimaendringene
i Arktis.
I Meld. St. 14 (2010–2011) Mot en grønnere utvikling,
utdypes de norske miljø- og utviklingspolitiske virkemidlene som
kan fremme grønne utvik-lingsstrategier og bidra til å gjøre bistand mer
attraktivt. Her utdypes også norske posisjoner i de internasjonale
klimaforhandlingene som relaterer seg til den utviklingspolitiske agendaen,
se kapittel 3.10 for ytterligere omtale.
Ved å bidra med inntil 3 mrd. norske kroner
i året gjennom regjeringens klima- og skoginitiativ, vil den Norge
bidra til å bygge opp tidlige erfaringer viser at det er mulig å
redusere utslipp fra avskoging og skogforringelse i utviklingsland
og å kompensere utviklingslandene for slike utslippsreduksjoner.
Dette skal bidra til framgang i forhandlingene om en mekanisme for reduserte
utslipp fra avskoging og skogforringelse i utviklingsland (REDD+)
under Klimakonvensjonen. Den norske innsatsen bidrar til betydelige
utslippskutt på kort sikt.
Tiltak for å redusere avskoging og skogforringelse
vil også kunne bidra positivt utover den direkte klimaeffekten.
Mer enn en milliard mennesker lever i eller nær skog de er avhengige
av for sitt livsopphold, og nær halve jordens befolkning er avhengig
av den økosystemtjenesten skogene gir ved å rense og gi jevnt tilsig
av vann. Større skogområder virker også dempende mot skred, flom
og oversvømmelse og kan dermed bidra til å forebygge effekten av
naturkatastrofer og klimaendringer. På grunn av blant annet disse faktorene,
kan redusert avskoging bidra til fattigdomsreduksjon og bærekraftig
utvikling.
Departementet viser til at reduksjon av utslipp fra
avskoging og skogforringelse kan gi relativt raske utslippsreduksjoner
til en lavere kostnad enn de fleste andre tilgjengelige klimatiltak.
Det tar imidlertid tid å snu avskogingstrender. Drivkreftene bak
avskogingen må identifiseres i hvert enkelt skogland, og det må
bygges kapasitet og kompetanse for å imøtegå dem på en relevant
og bærekraftig måte. De store skogene i Amazonas, Kongobassenget
og Sør-øst-Asia befinner seg i områder med betydelige styresettutfordringer,
der sterke internasjonale og lokale krefter er aktivt involvert
i avskoging, og mange av landene er i eller har vært i konflikt.
Mål og prinsipper i norsk klimapolitikk er forankret
i det politiske forliket i Stortinget fra 2008 (klimaforliket),
jf. Innst. S. nr. 145 (2007–2008). Klimaforliket omfatter også tiltak
og kontrollstasjoner for oppfølging av klimapolitikken. Som en følge
av klimaforliket har Norge blant annet tatt initiativ til en omfattende
internasjonal satsing for å redusere utslippene knyttet til tap
av skog og skogforringelse i utviklingsland.
Som ledd i oppfølgingen av klimaforliket har regjeringen
også:
fortsatt omleggingen
av avgiftssystemet, slik at biler med lite CO2-utslipp blir billigere,
og biler med høye utslipp dyrere;
doblet belønningsordningen for kollektivtrafikken;
økt investeringene i jernbane;
tredoblet innsatsen knyttet til forskning
på fornybar energi;
økt fondskapitalen i Grunnfondet for fornybar energi
og energieffektivisering med 15 mrd. kroner;
etablert et felles el-sertifikatmarked
med Sverige;
satset tungt på utvikling av teknologi
for CO2-fangst og -lagring gjennom Teknologisenteret på Mongstad;
vedtatt en bioenergistrategi som skal sikre
målrettet og koordinert virkemiddelbruk for økt utbygging av bioenergi
inntil 14 TWh innen 2020.
Oppfølgingen av de konkrete punkter fra forliket er
nærmere omtalt i meldingen.
Det er i meldingen også gitt en bred omtale
av gjennomførte klimatiltak siden 2007.
Det vises til at det de siste årene er bevilget
store beløp til klimarelatert forskning og teknologiutvikling. Den
største satsingen er bevilgningene til CO2-håndtering, der teknologisenteret
for CO2-fangst på Mongstad utgjør en vesentlig satsing. Teknologi
for CO2-håndtering vil være et av de viktigste tiltakene i kampen
mot global oppvarming. Regjeringen vil bidra til teknologiutvikling
og reduserte kostnader gjennom prosjekter for fangst, transport
og lagring av CO2. Det er i perioden 2007–2011 bevilget om lag 6,5
mrd. kroner til CO2-håndtering. I 2012-budsjettet er det bevilget
om lag 2,9 mrd. kroner til formålet. Teknologisenteret for CO2-fangst på
Mongstad vil åpnes i mai 2012.
Som oppfølging av klimaforliket bevilges det,
i tillegg til Mongstad-satsingen, nær 800 mill. kroner i året til
forskning og utvikling innen fornybare energikilder og CO2-håndtering,
opp fra et nivå på i overkant av 200 mill. kroner i 2008. I revidert
nasjonalbudsjett 2008 ble det bevilget 70 mill. kroner til oppfølging
av klimaforlikets punkt om forskning på fornybar energi og CO2-håndtering
over flere departementers budsjetter. I både 2009 og i 2010 ble
det lagt til ytterligere 300 mill. kroner til dette formål. Det ble
i tillegg bevilget 75 mill. kroner til klimaforskning og utvikling
av fornybar energi med hovedvekt på havvind i tiltakspakken i 2009. Som
et ledd i regjeringens satsing på miljøteknologi ble det i statsbudsjettet
2011 bevilget 40 mill. kroner til utvikling av fornybar energiproduksjon
til havs.
Regjeringen vil fortsette å trappe opp klimaforsk-ningen
med spesiell vekt på rammebetingelser, virkemidler og teknologi
for reduserte klimagassutslipp. Regjeringen vil også bidra til den
globale innsatsen for å styrke kunnskapsgrunnlaget i klimaarbeidet
og til at den grunnleggende klimaforskningen styrkes. De mål og
hensyn som er omtalt her, er avgrenset til kunnskap knyttet til
klimasystemet og til klimagassutslipp.
Klimaendringene er en global miljø- og samfunnsutfordring
som krever en langsiktig, forutsigbar og solid forskningsinnsats. Kunnskapsproduksjonen
på klimaområdet skal bidra til Norges overordnede mål om å styrke
det internasjonale rammeverket på klimaområdet og redusere utslippene
av klimagasser. Klimaforskning vil bidra til å redusere usikkerheten
om hvordan klimaendringer utvikler seg.
Forskningsinnsats samt utvikling og innføring av
nye klimavennlige løsninger og teknologier er en nødvendig del av
arbeidet med å omstille det norske samfunnet for å redusere utslippene av
klimagasser. Vi trenger både ny teknologi og kunnskap om hvordan
ny teknologi blir tatt i bruk innenfor ulike samfunnssektorer og næringer.
Også den samfunnsvitenskapelige forskningen har derfor en viktig
rolle i klimaarbeidet og er en del av bakgrunnen for etableringen
av tre nye forskningssentre for miljøvennlig energi i 2011.
Norsk forskning må ses i en internasjonal sammenheng,
og innsatsen bør rettes inn mot områder der norsk forskning kan
gjøre en forskjell. For store befolkningsgrupper i verden får klimaendringene
langt mer alvorlige konsekvenser enn her hjemme i Norge. I utsatte
utviklingsland trues tilgangen til mat og rent vann. Samtidig vil en
overveiende andel av utslippsveksten framover komme i utviklingslandene.
Norge kan derfor bidra til å utvikle og dele klimakunnskap med andre
land, herunder utviklingsland. Dette gjelder både den grunnleggende
kunnskapen om klimasystemet og kunnskap om lavutslippsløsninger,
for å bidra til omstilling og reduserte utslipp fra utviklingsland.