Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Bente Thorsen, Mette Hanekamhaug og Siv Aida Rui Skattem om behovet for en helhetlig nasjonal plan for voksnes læring
Dette dokument
- Innst. 384 S (2011–2012)
- Kildedok: Dokument 8:82 S (2011–2012)
- Dato: 07.06.2012
- Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud av relevant og god etter- og videreutdanning.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til representantforslaget.
Komiteen er enig med forslagsstillerne i at det må legges best mulig til rette for voksnes læring. Komiteen viser til at voksenopplæringen er bygd på tre hovedpilarer; læring i arbeidslivet, formell opplæring og læring i frivillig sektor. Komiteen er opptatt av at det skal legges godt til rette for både formell og uformell læring gjennom hele livet. I denne sammenhengen viser komiteen til behandlingen av St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja, der en enstemmig komité i Innst. 192 S (2009–2010) understreker at:
«Komiteen vil ha en offensiv politikk for å vedlikeholde og styrke voksnes kompetanse. Etter- og videreutdanning er et av de viktigste verktøyene vi har for å kvalifisere folk til et yrkesliv som stadig endres, både i struktur og arbeidsmåter.
Behovet for å oppdatere kompetanse og tilegne seg ny kunnskap er viktig for alle voksne, uavhengig av utdanningsnivå. Det må derfor legges til rette for at det blir utviklet gode og fleksible etter- og videreutdanningstilbud og for læring i arbeidslivet.»
Komiteen viser til det gode arbeidet studieforbundene, kommunene, fylkeskommunene og næringslivet selv, blant annet gjennom bransjeskoler, gjør for å styrke voksnes læring. Komiteen viser videre til arbeidet Vox i samarbeid med fylkeskommuner, kommuner, NHO, LO, Nav, KS og utdanningssektoren gjør for å inngå forpliktende partnerskap om karriereveiledning. Komiteen er av den oppfatning at styrket karriereveiledning også vil styrke voksnes uformelle og formelle kompetanse.
Komiteen mener det er behov for større samordning og samhandling på voksenopplæringsfeltet. Enkelte opplæringsløp som i dag gir uformell kompetanse, mener komiteen at det kunne vært hensiktsmessig ga formell kompetanse. Videre vil komiteen understreke at økt kunnskap om, kjennskap til og mulighet til å delta i voksenopplæring vil føre til økt kompetanse i befolkningen. Komiteen mener at et mangfoldig voksenopplæringstilbud er en av bærebjelkene i «utdanningslinja».
Komiteen vil advare mot en strømlinjeforming av voksenopplæringen. Komiteen er opptatt av at mangfoldet i tilbud og organisering av voksenopplæring skal opprettholdes og forsterkes for å møte de mange ulike behovene voksne har for læring gjennom livet. Komiteen vil derfor understreke at en nasjonal plan for voksnes læring ikke må føre til at fleksibiliteten og mangfoldet innen voksenopplæringen reduseres.
Komiteen vil i denne sammenhengen også understreke folkehøgskolenes betydning for voksnes læring.
Komiteen viser til svarbrev 18. april 2012 fra departementet, der statsråden understreker at det for voksne som har rett til videregående opplæring, er behov for å utarbeide nasjonale retningslinjer for dokumentasjon, vurdering og verdsetting av realkompetanse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, imøteser at regjeringen kommer tilbake til dette på egnet måte. Flertallet viser for øvrig til departementets svarbrev til komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at dette arbeidet må fullføres snarest, for å sikre et mer smidig opplæringssystem for voksne.
Disse medlemmer fremmer derfor forslaget i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter intensjonen om økt tilgjengelighet og oversikt over tilbudet om opplæring for voksne, men er bekymret for det byråkrati en slik kartlegging og plan vil måtte kreve både i departementene og hos den enkelte tilbyder av slik opplæring. Disse medlemmer mener det er nødvendig å tydeliggjøre hvilke deler av tilbudet som skal omfattes, hva slags informasjon som skal hentes inn, og hvordan en slik plan skal holdes à jour i et stadig skiftende utdanningsfelt, før en setter i gang arbeidet med en slik plan.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud av relevant og god etter- og videreutdanning.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:82 S (2011–2012) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bente Thorsen, Mette Hanekamhaug og Siv Aida Rui Skattem om behovet for en helhetlig nasjonal plan for voksnes læring – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. juni 2012
Marianne Aasen |
Trine Skei Grande |
leder |
ordfører |