Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av E6 Hålogalandsbrua mellom Narvik og Øyjord i Narvik kommune. Prosjektet omfatter også skredsikring av dagens E6/E10 på strekningen Trældal–Leirvik, nord for Rombaken.
Prosjektet Hålogalandsbrua er bl.a. omtalt i St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 og i Prop. 1 S (2011–2012). Det legges opp til anleggsstart i løpet av høsten 2012. Brua skal etter planen åpnes for trafikk i 2016, mens skred-sikringstunnelen forventes åpnet for trafikk i 2014.
E6/E10 nord for Narvik er en av de viktigste transportårene i landsdelen. Den binder sammen regionene i Nordland og Troms, og har også tilknytning til Sverige via Riksgrensen. Narvik er et betydelig trafikknutepunkt for distribusjon av gods på jernbane/veg. Bedre standard er dermed spesielt viktig både for næringslivet og befolkningen i Ofoten og landsdelen for øvrig. Skredsikring av strekningen E10 Trældal–Leirvik reduserer risikoen for steinsprang for trafikken til og fra Riksgrensen og lokaltrafikken. Den nye bruforbindelsen gir også kortere reiseavstand mellom Narvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
I tillegg inneholder proposisjonen forslag om nedlegging av Narvik lufthavn, Framnes. Hålogalandsbrua vil erstatte Rombaksbrua som hovedforbindelse mellom Narvik og Bjerkvik. Dette vil gi store framkommelighetsgevinster for trafikantene, med 18 km redusert kjøreavstand mellom Narvik og Bjerkvik og 15–20 min. redusert kjøretid. Avstanden mellom Narvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, reduseres tilsvarende. Dette vil effektivisere luftfarten i regionen og styrke Harstad/Narvik lufthavn, Evenes. Innsparingene ved nedlegging av Narvik lufthavn, Framnes, skal bidra til finansieringen av brua, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009). Bakgrunnen for beslutningen er et lokalt vedtak som åpner for en avvikling av lufthavnen i forbindelse med bygging av ny bru. Det ville vært nødvendig med omfattende sikkerhetsinvesteringer for å forlenge den tekniske/operative godkjenningen som utløper 1. desember 2016.
Hovedprosjektet E6 Hålogalandsbrua med tilførselsveger (6,4 km) starter ved Ornes like nord for Narvik sentrum og går nedenfor Ofotbanen via en 220 meter lang tunnel til Karistranda. Herfra bygges ny hengebru over utløpet av Rombaken til Øyjord. Brua får total bredde 13,8 m, inkl. 3 m gang- og sykkelfelt. Total brulengde blir 1 533 m, med midtspenn 1 145 m. Seglingshøyden blir på 40 m. På Øyjordsiden går deler av ny veg gjennom en 300 m lang tunnel til Stormyra, der den knyttes til dagens E6/E10. Tilknytningen til dagens veg skjer i begge ender via T-kryss. Delprosjektet E10 Trældal–Leirvik har en totallengde på 1,5 km, hvorav tunnelen utgjør 1,1 km. Tunnelen bygges med vegbredde 8,5 m.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet med ferdigstilt rapport februar 2012. Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme omregnet til 2012-kroner, på 2 480 mill. kroner og kostnadsramme 2 830 mill. kroner. I overslaget inngår forutsatte kostnader på 10 mill. kroner til etablering av bomstasjoner. Netto nytte (NN) for prosjektet er beregnet til 70 mill. kroner, med netto nytte i forhold til totale kostnader på 0.
Den lokalpolitiske behandlinga er nærmere omtalt i pkt. 3 i proposisjonen.
I vedtaket fra Narvik kommune om nedlegging av lufthavnen vises det til at lufthavnen kan legges ned når brua er åpnet for trafikk. Brua skal etter planen stå ferdig i 2016. Samferdselsdepartementet innstiller derfor på at Narvik lufthavn, Framnes, legges ned når brua åpnes for trafikk. Narvik lufthavn, Framnes’ tekniske/operative godkjenning er gyldig fram til 1. desember 2016. Skulle åpningen av brua bli forskjøvet utover denne datoen, vurderer Samferdselsdepartementet at lufthavnen senest legges ned ved utgangen av kontraktsperioden for den statlig kjøpte flyruten mellom Narvik og Bodø 31. mars 2017. Dette under forutsetning av at Luftfartstilsynet finner at lufthavnens tekniske/operative godkjenning kan forlenges til dette tidspunktet.
Nordland fylkeskommune og Narvik kommune har vedtatt garantier for lånegjeld på inntil 940 mill. kroner, fordelt med halvparten på hver.
Prosjektet forutsettes finansiert med statlige midler, bompenger og tilskudd fra Narvik kommune på 30 mill. kroner. Det legges opp til innkreving av bompenger i bomstasjoner på ny E6 ved Øyjord og på E10 i Leirvik.
Med de forutsetninger som er lagt til grunn i finansieringsplanen, er perioden med bompengeinnkreving beregnet til 17 år på ny E6 på Øyjord og i overkant av 19 år på dagens E6/E10 i Leirvik, hvilket går utover innkrevingsperioden på 15 år som normalt legges til grunn ved bompengefinansiering. Departementet vektlegger at lokale myndigheter har samtykket i dette for å styrke økonomien og muligheten for realisering av prosjektet. Dersom økonomien i prosjektet blir dårligere enn forutsatt, vil bompengeselskapet etter avtale med Vegdirektoratet kunne øke takstene med inntil 20 pst. utover ordinær prisstigning og/eller forlenge bompengeperioden med inntil 5 år.
Narvik kommune ber om at det vurderes å innarbeide rabattordninger med månedstak/timeregel, og at det åpnes for at flere kjøretøy kan knyttes til en avtale. Departementet mener i likhet med Statens vegvesen at det ikke er riktig med ytterligere rabattordninger som svekker økonomien for et bompengeprosjekt som må ha innkrevingstid ut over 15 år for å kunne realiseres.
Med det foreslåtte innkrevingsopplegget og de forutsetninger som ligger til grunn, er det lagt til grunn at trafikantene vil betale til sammen 1 810 mill. kr i bompenger. Av de innbetalte bompengene vil 860 mill. kroner gå til å dekke anleggskostnader, om lag 100 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader ved drift av bompengeselskapet og om lag 850 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader i forbindelse med låneopptak.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn for prosjektet, framgår av tabell 5.1:
Tabell 5.1 Finansieringsplan
Mill. 2012-kr | |||
2012–2013 | 2014–2019 | Sum | |
Statlige midler | 80 | 1 510 | 1 590 |
– post 30 | 80 | 1 340 | 1 420 |
– post 31 | 170 | 170 | |
Bompenger | 800 | 60 | 860 |
Lokalt tilskudd | 30 | 30 | |
Sum | 880 | 1 600 | 2 480 |
Etter at Stortinget har gjort vedtak om finansiering og utbygging av E6 Hålogalandsbrua, skredsikring av dagens E6/E10 på strekningen Trældal–Leirvik og nedlegging av Narvik lufthavn, Framnes, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene som er lagt til grunn i proposisjonen.