Brev fra Arbeidsdepartementet v/statsråden til Stortinget, datert 31. mai 2012

Revidert nasjonalbudsjett 2012 – endret betalingspraksis for arbeidsmarkedstiltak i skjermet sektor

I Innst. 15 S (2011-2012) til statsbudsjettet 2012 fra arbeids- og sosialkomiteen har flertallet følgende merknad i forbindelse med iverksettingen av endret betalingspraksis i skjermet sektor fra 1. juli 2012, jf. kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere:

”(…) F l e r t a l l e t ber regjeringen, ved tett og god dialog mellom Nav og arrangørene, gjennomføre dette på en måte som kan ivareta forutsigbarheten og kvaliteten for bedriftene, og orientere Stortinget i revidert nasjonalbudsjett om arbeidet med gjennomføringen.”

Da endringen i betalingspraksis ikke gjennomføres før fra annet halvår 2012, ble departementets utkvittering av flertallsmerknaden oversett i forbindelse med Regjeringens framlegg om Revidert nasjonalbudsjett 2012. Jeg gir her en nærmere beskrivelse av dialogen mellom Arbeids- og velferdsetaten og tiltaksarrangørene i forbindelse med denne endringen, og viser samtidig til Prop. 111 S (2011-2012) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012 og stortingsbehandlingen av innstillingen fra finanskomiteen i forbindelse med denne.

Betaling for arbeidspraksis, avklaring og varig tilrettelagt arbeid i skjermet sektor endres fra forskudds- til etterskuddsvis, og endringen får virkning fra 1. juli 2012, jf. Stortingets vedtak om dette i forbindelse med statsbudsjettet 2012. Arbeids- og velferdsdirektoratet har hatt tett dialog med bransjeorganisasjonene for tiltaksarrangørene i arbeidet med å utarbeide nye retningslinjer i forbindelse med endret betalingspraksis. Bransjeorganisasjonene for tiltaksarrangørene har vært konsultert i utarbeidelsen av endringer i utfyllende regler til forskrift om arbeidsrettede tiltak for de tre tiltakene. Arbeids- og velferdsdirektoratet orienterer i disse dager bransjeorganisasjonene og NAVs fylkeskontor om nye retningslinjer og rutiner for endret betalingspraksis.

God kunnskap om nye rutiner hos tiltaksarrangørene og på NAV-kontorene kan bidra til økonomisk forutsigbarhet og trygghet for tiltaksleverandørene ved overgang til ny betalingspraksis.