Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av E16 på strekningen Fønhus–Bagn i Sør-Aurdal kommune. Dette er første etappe av den planlagte utbyggingen av E16 mellom Fønhus og Bjørgo i Sør- og Nord-Aurdal kommuner.

På grunn av plansituasjonen legges det opp til en etappevis utbygging, der strekningen Fønhus–Bagn bygges ut som første etappe. Finansiering av strekningen er basert på statlige midler og bompenger.

Prosjektet omfatter i hovedsak utbedring av eksisterende veg inkludert rassikring. E16 er den riksvegen mellom Øst- og Vestlandet som har best regularitet i vinterhalvåret. Vegen har stedvis dårlig standard i forhold til trafikkmengden, og den er stedvis rasutsatt.

I St.meld. nr. 16 (2008–2009) og Statens vegvesens handlingsprogram 2010–2013 (2019) er det lagt til grunn statlige midler til å starte utbyggingen av E16 på strekningen Fønhus–Bagn–Bjørgo, inkl. rassikring ved Bergsund, i første fireårsperiode. Prioriteringen er betinget av tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen.

Samferdselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene på strekningen Fønhus–Bagn kan starte annet halvår 2012 med ferdigstillelse ved årsskiftet 2014/2015.

E16 på strekningen mellom Fønhus og Bjørgo er om lag 23 km lang. Den består av utbyggingstrekningene Fønhus–Bagn, som omhandles i proposisjonen, og Bagn–Bjørgo.

Strekningen Fønhus–Bagn–Bjørgo har ikke tilfredsstillende standard ut fra trafikkmengde og funksjon som riksveg mellom Øst- og Vestlandet. Tungtrafikkandelen er om lag 13 pst. Det er betydelig trafikkøkning i helger og ved store høytider.

Utbyggingsstrekningen Fønhus–Bagn er om lag 10 km lang. Utbyggingen omfatter dels omlegging og dels utbedring av eksisterende veg til tofelts veg med 8,5 meter vegbredde. På et rasutsatt parti ved Bergsund skal det bygges en om lag 650 meter lang tunnel.

Styringsrammen i 2012-kroner er 420 mill. kroner og kostnadsrammen 444 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet er beregnet til -380 mill. kroner, og netto nytte over totale kostnader er -0,9.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake med et opplegg for videre utbygging og finansiering av strekningen Bagn–Bjørgo når det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Departementet vil arbeide for at utbyggingen av hele strekningen E16 Fønhus–Bjørgo skal skje mest mulig kontinuerlig.

Den lokalpolitiske behandlingen er omtalt i punkt 3 i proposisjonen.

Med de bompengetakstene som det er lagt til grunn i proposisjonen, er det regnet med en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 2 200 kjøretøy gjennom bomstasjonen etter åpning i 2015. Det er regnet med at bompengeinnkrevingen vil føre til en trafikkavvisning på om lag 10 pst.

Finansieringsplan for E16 Fønhus–Bagn (jf. tabell 5.1 i proposisjonen)

Mill. 2012-kroner

2010–2013

2014–2017

Sum

Statlige midler

– post 30 Riksveginvesteringer

30

70

100

– post 31 Rassikring

100

100

Bompenger

190

30

220

Sum

220

200

420

Det legges opp til å etablere en bomstasjon på strekningen E16 Fønhus–Bagn ved Koparvike. Det er lagt til grunn etterskuddsvis innkreving i begge kjøreretninger i en automatisk bomstasjon.

Når hele strekningen E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo er ferdig utbygd legges det, i tråd med lokalpolitiske vedtak, opp til at bomstasjonen flyttes fra Koparvike til området ved kommunegrensa mellom Sør-Aurdal og Nord-Aurdal.

Inntektene fra denne bomstasjonen skal finan-sie-re resterende gjeld knyttet til prosjektet Fønhus–Bagn og forutsatt bompengebidrag knyttet til prosjektet Bagn–Bjørgo.

Det forutsettes at takstene blir justert i forhold til konsumprisindeksen. Samferdselsdepartementet legger etter dette til grunn et passeringstak på 40 passeringer for prosjektet E16 Fønhus–Bagn. Oppland fylkeskommune og Sør-Aurdal kommune har sluttet seg til det skisserte takst- og rabattopplegget.

I proposisjonen er det lagt til grunn samlede bompengeinntekter på om lag 445 mill. kroner, fordelt med 220 mill. kroner til å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 180 mill. kroner i netto renteutgifter og 45 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnadene og kostnader til drift av bompengeselskapet.

Basisforutsetninger som er lagt til grunn for finansieringsanalysen går frem i punkt 5 i proposisjonen. Med forutsetningene er innkrevningsperioden beregnet til om lag 15 år.

Oppland fylkeskommune i møte i fylkestinget den 7. desember 2010 fattet vedtak om fylkeskommunal garanti for bompengeselskapets gjeld avgrenset til 235 mill. 2010-kroner.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansie-ring og utbygging av E16 på strekningen Fønhus–Bagn i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.