Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1

Begrunnelsen og forutsetningen for sammenslåingen av Helse Sør og Helse Øst, jf Innst. S. nr. 167 (2006-2007) og St.prp.nr. 44 (2006-2007) var at regjeringen ville sikre bedre pasientbehandling gjennom blant annet bedre ressursutnyttelse og samordning av sykehusene i hovedstadsområdet, samt gi grunnlag for bedre rekruttering av helsepersonell og spesialister til andre steder i landet, både i og utenfor den nye regionen. En sammenslåing skulle også gi grunnlag for å styrke forskningen. En så også for seg at de gevinster Helse Sør-Øst RHF skulle oppnå gjennom arbeid for å forbedre koordinering og ressursutnyttelse, skulle beholdes i regionen og komme pasientbehandlingen i hele den nye regionen til gode.

I kjølvannet av sammenslåingen av Helse Sør og Helse Øst, ble Oslo universitetssykehus (”OUS”) etablert 1. januar 2009 gjennom en sammenslåing av sykehusene Rikshospitalet, Radiumhospitalet, Ullevål og Aker.

8. september 2011 varslet OUS at det var risiko for at sykehuset kom til å gå med opp til 1 milliard kroner i underskudd. Foretakets styreleder har gått av og representanter for de ansatte mener at situasjonen truer det lovfestede kravet om forsvarlig drift.

En viktig årsak til at OUS har store utfordringer med å tilpasse driften og kostnadene til budsjettrammene for 2011, er at de ikke har lyktes med å redusere bemanningen i samsvar med de uttrykte forventningene til Helse Sør-Øst og helse- og omsorgsdepartementet.

I svar til Dokument nr. 15:528 (2010-2011) skriver statsråden at hun har blitt informert av Helse Sør-Øst RHF om at innføringen av IKT-systemet som skulle sikre pasientinformasjonsflyt mellom sykehusene, ”klinisk arbeidsflate”, er et viktig tiltak i forhold til best mulig pasientsikkerhet. Styret ved OUS vedtok å stanse prosjektet i april 2011. Det ble etablert midlertidige løsninger som skal ivareta behovet for pasientinformasjonen.

I lys av de fremkomne faktiske omstendigheter reiser det seg følgende spørsmål:

  • 1. Hva er statsrådens synspunkter på det faktum at statlig tilsynsmyndighet, representert ved fylkeslegen, mener at man må ta en tenkepause i sammenslåingen og justere kursen av hensyn til pasientene? Komiteen ber om å få opplyst hvilke vurderinger Statens helsetilsyn har gjort av prosessen på de ulike stadier og hvordan helseforetaket har fulgt opp dette.

  • 2. På hvilken måte har departementet fulgt opp Stortingets forutsetning i Innst. S. nr. 167 (2006-2007) om å sikre bedre pasientbehandling gjennom samordningen av sykehusene i hovedstadsområdet?

  • 3. Hvilke undersøkelser og analyser har statsråden innhentet for å forsikre seg om at forsvarlighetskravet opprettholdes i omstillingsperioden?

  • 4. Hvilke tiltak har departementet gjort for å ivareta behovet for pasientinformasjonsflyten siden OUS vedtok å stanse prosjektet ”klinisk arbeidsflate” i april 2011?

  • 5. Hva har departementet gjort for å sørge for at bemanningen ved sykehusene knyttet til OUS er tilpasset pasientgrunnlaget?

  • 6. Hvordan forsikret departementet seg i forkant av sammenslåingen av Oslosykehusene om at OUS var økonomisk i stand til å gjennomføre sammenslåingen uten at det gikk ut over pasientsikkerheten?

  • 7. Hvordan følger departementet opp rapporteringen fra OUS og Helse Sør-Øst RHF med tanke på å oppfylle Stortingets forutsetninger til gjennomføringen, og hvordan er Stortinget informert om dette?

  • 8. Hvordan har statsråden forsikret seg om at omstillingen ved OUS ikke rammer pasienttilbudet i resten av helseregionen?