Innstilling fra finanskomiteen om endringer i skatte- og tollovgivningen
Dette dokument
- Innst. 311 L (2011–2012)
- Kildedok: Prop. 78 L (2011–2012)
- Dato: 22.05.2012
- Utgiver: finanskomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Proposisjonens hovedinnhold
- 1.2 Bindende forhåndsuttalelse om varers opprinnelse mv.
- 1.3 Opprettinger og presisering av lovtekst
- 1.3.1 Skatteloven § 2-30 første ledd bokstav g nummer 6
- 1.3.2 Skatteloven § 2-30 første ledd bokstav j ny nummer 6
- 1.3.3 Skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f
- 1.3.4 Skatteloven § 3-4 fjerde ledd
- 1.3.5 Skatteloven § 5-43 første ledd bokstav f
- 1.3.6 Skatteloven § 15-5 første og tredje ledd
- 2. Komiteens merknader
- 3. Komiteens tilråding
Til Stortinget
I proposisjonen inngår:
Forslag til endringer av tolloven § 12-13 slik at det gis adgang til å be om bindende forhåndsuttalelser om varers opprinnelse, samt om toll og gebyrer som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av en vare.
Forslag til opprettinger og presiseringer i skatteloven.
Ordninger med bindende forhåndsuttalelser går generelt ut på at myndighets-utøvelse overfor et nærmere angitt privat rettssubjekt på et saklig begrenset område fastsettes (bindes) på forhånd, etter en forutgående søknadsprosess. Bindingen vil ha begrenset varighet, og avhenge av at faktiske forhold er korrekt opplyst. Den griper ikke inn i Stortingets lovgivningsmyndighet, og må følgelig vike for senere endringer i alminnelig lovgivning.
Importører og eksportører kan ha behov for å få klarlagt de tollmessige følger av en planlagt transaksjon, for eksempel der det skal vurderes forretningsmessige sider ved innførsel av varepartier av et gitt slag fra en bestemt stat. En ordning med bindende forhåndsuttalelser innebærer at aktørene gis anledning til å innhente tollmyndighetenes vurdering på forhånd, slik at toll og gebyrer som vil påløpe, blir best mulig klarlagt før transaksjonene gjennomføres. Uttalelsen vil også publiseres i anonymisert form på tollmyndighetenes internettsider, slik at andre aktører kan gjøre seg kjent med den. Ordningen vil dermed kunne skape større grad av forutberegnelig-het for mange flere enn den som en uttalelse retter seg til. Publiserte uttalelser er riktignok kun veiledende for tredjepart, og binder ikke tollmyndighetene overfor andre enn den uttalelsen gjelder. Men som klargjøring av etatens regelforståelse på de aktuelle områder vil en publisert uttalelse normalt være av verdi også for tredjeparter.
Ordninger med bindende forhåndsuttalelser er innført mer generelt i skatte- og avgiftslovgivningen, se ligningsloven §§ 3A-1 flg., petroleumsskatteloven § 6 og merverdiavgiftsloven §§ 17-1 flg.
Etter tolloven § 12-13 kan tollmyndighetene etter søknad avgi bindende forhåndsuttalelse om klassifisering av varer. Nærmere bestemmelser er gitt i tollforskriften §§ 12-13-1 til 12-13-3. Både tollregionene og Toll- og avgiftsdirektoratet kan avgi slike uttalelser.
Utenom dette spesielle klassifiseringsområdet har det norske tollregelverket ingen ordning med bindende forhåndsuttalelser.
I proposisjonen fremmes forslag om endringer i tolloven § 12-13 slik at ordningen med bindende forhåndsuttalelser utvides til å omfatte uttalelser om henholdsvis varers opprinnelse og toll og gebyrer som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av en vare.
Toll- og avgiftsdirektoratet har sendt forslag om å utvide adgangen til å be om bindende forhåndsuttalelser på alminnelig høring. Alle instansene som har uttalt seg, er positive til forslaget.
Høringen, gjeldende rett, folkerettslige forpliktelser, bindende forhånds-uttalelser i EU, departementets vurderinger av behovet for lovforslaget og selve lovforslaget er nærmere omtalt i proposisjonen.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser antas å være ubetydelige. Toll- og avgiftsetaten vil trolig få noe økt saksbehandling, men andre staters erfaringer indikerer at antall henvendelser trolig vil være lavt. Kostnadene dekkes innenfor toll- og avgiftsetatens gjeldende budsjettramme.
Eksportutvalget for fisk AS har endret foretaksnavn til Norges Sjømatråd AS.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-30 første ledd bokstav g nummer 6. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Ved lov 3. september 2010 nr. 54 om endringer i burettslagslova mv. ble blant annet skattefritaket i skatteloven § 2-30 for Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond opphevet.
Det var forutsatt i lovforarbeidene at oppheving av skattefritaksbestemmelsen skulle tre i kraft samtidig med nye regler i burettslagslova kapittel 5 om sikring mot tap av felleskostnader i borettslag, som trer i kraft 1. januar 2013. Endringen i skatteloven har ved en inkurie blitt iverksatt allerede med virkning fra 1. januar 2011.
Etter Finansdepartementets oppfatning er et nytt lovvedtak nødvendig dersom Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond skal være unntatt skatteplikt frem til 1. januar 2013, slik Stortinget har forutsatt. Departementet foreslår at stiftelsen forblir en skattefri institusjon for inntektsårene 2011 og 2012.
Departementet viser til forslag til endring av skatteloven § 2-30 første ledd bokstav j. Det foreslås at endringen trer i kraft straks med virkning bare for inntekts-årene 2011 og 2012. Skattefritaksbestemmelsen faller da bort fra og med inntektsåret 2013, jf. forutsetningene i Prop. 115 L (2009–2010) og Innst. 326 L (2009–2010).
Departementet foreslår å fjerne referansene til tilsvarende utenlandsk selskap i skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f. Bakgrunnen for forslaget er at referansene er overflødige og misvisende.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at formuleringen «eller tilsvarende utenlandsk selskap» tas ut av den nevnte lovteksten. Forslaget innebærer ingen materielle endringer.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Henvisningen til § 2-3 tredje ledd i skatteloven § 3-4 fjerde ledd er misvisende, og foreslås erstattet av en henvisning til dagens regler om utflyttingsskatt i skatteloven § 10-70. Dette er en ren oppretting uten realitetsendring.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 3-4 fjerde ledd. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Det er i bestemmelsen henvist til § 23 i lov om Den Norske Stats Husbank av 1. mars 1946. Denne loven er opphevet, og erstattet av lov om Husbanken av 29. mai 2009. Bestemmelsen i tidligere lov § 23 er videreført i ny lov § 10. Det foreslås derfor at henvisningen rettes i tråd med dette.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 5-43 første ledd bokstav f. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
I bestemmelsens første ledd er det henvist til ligningsloven § 8-6 nr. 2 c som ble opphevet i forbindelse med reorganisering av skatteetaten. Det foreslås derfor at henvisningen tas ut, og at lovteksten tilpasses noe. Videre er det i tredje ledd benyttet betegnelsen «netto inntekt», som i skattelovgivningen for øvrig er erstattet av betegnelsen «alminnelig inntekt». Det foreslås derfor at lovteksten rettes i tråd med dette.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 15-5 første ledd første punktum og tredje ledd. Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Stor-berget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen viser i tillegg til rettebrev fra finansministeren av 7. mai 2012 der det er gjort oppmerksom på at det i proposisjonen har kommet inn et infinitivsmerke («å») for mye i lovforslaget om endringer i lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel § 12-13 fjerde ledd første punktum. Dette er rettet opp i tilrådingen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lover:
A
Vedtak til lov
om endringer i skatteloven
I
I lov 26. mars nr. 14 om skatt av formue og inntekt skal § 2-30 første ledd bokstav j ny nummer 6 lyde:
6. Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:§ 2-30 første ledd bokstav g nummer 6 skal lyde:
6. Norges sjømatråd AS
§ 2-38 annet ledd bokstav b skal lyde:
b. gevinst eller tap ved realisasjon eller uttak av eier-andel i selskap som nevnt i § 10-40 første ledd.
§ 2-38 tredje ledd bokstav e skal lyde:
e. gevinst ved realisasjon eller uttak av eierandel i selskap som nevnt i § 10-40 første ledd, dersom selskapets samlede verdi av aksjer mv. som faller inn under a-d i dette ledd, på noe tidspunkt de to siste årene frem til innvinningstidspunktet har oversteget 10 prosent av selskapets totale verdier av aksjer mv.
§ 2-38 tredje ledd bokstav f skal lyde:
f. tap ved realisasjon eller uttak av eierandel i selskap som nevnt i § 10-40 første ledd, dersom selskapets samlede verdi av aksjer mv. som faller inn under a-d i dette ledd, i en periode på to år forut for oppofrelsestidspunktet sammenhengende har oversteget 10 prosent av selskapets totale verdier av aksjer mv.
§ 3-4 fjerde ledd skal lyde:
(4) Skattyter som er skattepliktig etter § 10-70, svarer skatt til den kommunen hvor selskapet har sitt kontor (hovedkontor).
§ 5-43 første ledd bokstav f skal lyde:
f. husleiestøtte etter § 10 i lov om Husbanken og kommunal bostøtte utenfor arbeidsforhold,
§ 15-5 første ledd første punktum skal lyde:
(1) Personlig skattyter som etter § 3-1 er skattemessig bosatt i en kommune i Finnmark fylke eller kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke, og som får fastsatt personfradrag etter § 15-4, skal ha et særskilt fradrag i alminnelig inntekt.
§ 15-5 tredje ledd skal lyde:
(3) Fradraget skal ikke påvirke alminnelig inntekt fastsatt etter skattelovgivningens øvrige bestemmelser.
III
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for inntektsårene 2011 og 2012. Endringen faller bort med virkning fra og med inntektsåret 2013.
Endringene under II trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
B
Vedtak til lov
om endringer i tolloven
I
I lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel skal § 12-13 lyde:§ 12-13 Bindende forhåndsuttalelser
(1) Tollmyndighetene kan etter søknad avgi bindende forhåndsuttalelse om
a) klassifisering i henhold til gjeldende tolltariff,
b) opprinnelse,
c) toll og gebyrer som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av en vare, eller beregningsmåten for disse.
(2) Bindende forhåndsuttalelse etter første ledd bokstav b og c avgis i den utstrekning det følger av gjensidig avtale med fremmed stat eller internasjonal organisasjon at partene er forpliktet til å avgi uttalelse om slike forhold.
(3) Det skal betales et gebyr for bindende forhåndsuttalelse.
(4) Tollmyndighetenes avgjørelse om ikke å avgi bindende forhåndsuttalelse kan ikke påklages. En bindende forhåndsuttalelse kan ikke påklages eller prøves i egen sak for domstol. Avgjørelse hvor bindende forhåndsuttalelse er lagt til grunn, kan påklages eller bringes inn for domstol.
(5) Departementet kan gi forskrift om bindende forhåndsuttalelser etter første ledd, herunder om søknaden og uttalelsens nærmere innhold og om vilkårene for bortfall av uttalelsens bindende virkning samt om gebyr. Departementet kan også gi forskrift om at vilkåret i annet ledd kan fravikes.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i finanskomiteen, den 22. mai 2012
Torgeir Micaelsen |
Dag Ole Teigen |
leder |
ordfører |