Jeg viser til ovennevnte representantforslag sendt
til barne-, likestillings- og inkluderingsministeren, kulturministeren
og undertegnede. Mitt departement har koordinert svaret på vegne
av disse statsrådene og har i tillegg konsultert kunnskapsministeren
og forsvarsministeren slik det fremgår nedenfor.
Jeg vil innledningsvis understreke at innsats
mot hat og ekstremisme er en prioritert oppgave for regjeringen.
Dette er årsaken til at regjeringen presenterte handlingsplanen Felles trygghet – felles ansvar 1. desember
2010, som vektlegger en tverrsektoriell forebyggende innsats samt
økt kunnskap om feltet. På nettsiden radikalisering.no, som ble
lansert den 6. desember 2011, er det publisert en statusrapportering
for oppfølging av handlingsplanen per desember 2011 og det vises
til denne rapporteringen.
Behov for eventuelle nye tiltak og satsinger
på dette området vil vurderes forløpende, som en naturlig del av
oppfølgingen av handlingsplanen. Nye tiltak vil også vurderes som
et ledd i arbeidet med oppfølgingen av terrorangrepene den 22. juli,
jf. også justisministerens redegjørelse for Stortinget av 10. november
2011. Departementet vil fortsette å publisere statusrapporteringer
på handlingsplanen på internett hvor eventuelle nye tiltak vil fremkomme.
Norske myndigheter avga 7. mars 2011 midtveisrapportering
til den fjerde rapporteringssyklusen til den europeiske kommisjon
mot rasisme og intoleranse (ECRI). Myndighetene vil ta ECRIs anbefalinger
til videre behandling.
Videre mottok Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
anbefalinger fra FNs rasediskrimineringskomité (CERD) i mars 2011. Anbefalingene
er oversatt til norsk, trykket opp og distribuert bredt. Departementet
arbeider med å ferdigstille en rapport om status for oppfølging av
anbefalingene. Rapporten er planlagt offentliggjort i løpet av våren.
I tillegg nevnes at Justisdepartementet rapporterer
til The Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR),
under OSSE når det gjelder hatkriminalitet. Siste rapportering var august
2011.
Arbeidet med å motvirke problematferd, rasistiske
og diskriminerende holdninger skal gjennomsyre all virksomhet i
skolene og lærebedriftene. Menneskeverd, demokratiforståelse, rasisme
og diskriminering er temaer i læreplaner i flere enkeltfag. Videre
faller arbeid mot rasisme og diskriminering inn under skolens generelle
arbeid for et godt psykososialt miljø. En grunntanke er at rasisme
og diskriminering motvirkes best gjennom det generelle arbeidet for
å skape et godt skolemiljø og arbeidet med å gi elvene gode kunnskaper
om demokratiske rettigheter og plikter.
Opplæringslovens kapittel 9a slår fast elevenes rett
til et godt fysisk og psykososialt miljø. Utdanningsdirektoratets
satsing «Bedre læringsmiljø», som gjelder for perioden 2010–2014,
skal veilede skolene til et læringsmiljø i tråd med opplæringslovens
kapittel 9a. Arbeid mot mobbing og rasisme er en del av satsningen.
Kunnskapsdepartementet opprettet i 2010 en arbeidsgruppe
som skulle komme med forslag til hvordan skolen kan arbeide systematisk
og helhetlig mot antisemittisme, rasisme, og diskriminering. Rapporten
fra arbeidsgruppen ble lagt fram i januar 2011. Som en oppfølging
av denne har Kunnskapsdepartementet gitt Institutt for lærerutdanning
og skoleforskning (UiO), Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret)
og Det Europeiske Wergelandsenteret i oppdrag å utvikle et opplæringstilbud
for å forebygge antisemittisme, rasisme og udemokratiske holdninger,
gjennom å styrke elevenes demokratiske beredskap og hele skolens
demokratiske og inkluderende samhandling. Tilbudet er rettet mot
lærere, skoleledere og elever på ungdomstrinnet. Utdanningsdirektoratet
skal sette ut og følge opp oppdraget som skal gå over tre år.
Kunnskapsdepartementet vurderer at det på bakgrunn
av ovennevnte er et godt fokus på antirasistisk arbeid i skolen.
Opplæringstilbudet, som Institutt for lærerutdanning, HL-senteret
og Wergelandsenteret i samarbeid skal utvikle, vil forhåpentligvis
styrke dette viktige arbeidet ytterligere.
I 2008 laget Politidirektoratet og Oslo Politidistrikt
rapporten Hatkriminalitet – anmeldelser registrert i 2007, med bakgrunn
i en gjennomgang av alle anmeldelser som var merket med et hatkriminelt
motiv i 2007. En ønsket å få et innblikk i omfang og særpreg ved
merkede anmeldelser, samt å studere kvaliteten på registreringen.
Politidirektoratet foretok i 2010 en tilsvarende gjennomgang av
anmeldelsene registrert i 2008 og 2009. I tillegg til å gi mer kunnskap
om hatkriminalitet og skape grunnlag for bedre registrering, viser
disse gjennomgangene utviklingen på dette feltet fra 2007 til 2010. Begge
rapportene er offentlig tilgjengelig.
Det bemerkes at det er flere begrensninger knyttet
til utarbeidelse av statistikk på området. Dette gjelder blant annet
problemstillinger knyttet til mørketall, manuell koding i straffesaksregisteret,
kunnskap om hvordan begrepet hatkriminalitet skal forstås, og hva
som ligger i de enkelte motivene som kan kodes. Det kan ikke utelukkes
at anmeldelser som burde vært kodet med et motiv knyttet til hatkriminalitet ikke
er blitt det og omvendt.
Inntil et nytt straffesakssystem er på plass,
må det benyttes manuelle søk for å få en oversikt over disse anmeldelsene.
Etter at det nå er foretatt endringer i politiets registreringssystem,
vil Politidirektoratet rapportere på anmeldt hatkriminalitet i de
halvårlige rapportene over anmeldelsesstatistikk («Strasak-rapportene»).
Økt kunnskap og informasjon er ett av innsatsområdene
i handlingsplanen Felles trygghet – felles
ansvar. Herunder ligger også en erkjennelse av behovet for
mer forskning blant annet på effektive forebyggingstiltak. Norge
har internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer på feltet, blant
annet ved Forsvarets forskningsinstitutt og Politihøgskolen. I rapporteringen
på handlingsplanen Felles trygghet – felles
ansvar gis det en oversikt over relevante forsk-ningsprosjekter
på feltet. Det gis støtte til forskningsprosjekter både nasjonalt
og internasjonalt.
I 2011 støttet Justisdepartementet blant annet Konsortium
for forskning om terrorisme og internasjonal kriminalitet. Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI), Politihøgskolen (PHS) og Norsk Utenrikspolitisk
Institutt (NUPI) er sentrale norske forskningsmiljøer på feltet
og samarbeider gjennom konsortiet. Konsortiet har en rekke pågående
forskningsprosjekter, blant annet om forebygging av terrorisme,
radikalisering i Europa, ekstremisters bruk av internett og soloterrorisme.
Det tas sikte på å videreføre støtten til konsortiet. Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet vil også støtte konsortiet i 2012.
I perioden 2007 – 2011 har Forskningsrådet i
samarbeid med Justisdepartementet og andre finansiert et forskningsprogram
for samfunnssikkerhet, SAMRISK, som også inkluderer terrorisme.
Siden 1999 har FFI kontinuerlig forsket på terrorisme,
blant annet gjennom det såkalte TERRA-prosjektet. I dag er TERRA-miljøet
blant de fremste i verden på terrorismestudier. Fokuset har særlig
vært rettet mot islamistiske grupper med «hellig krig» eller «jihad»
som siktemål, herunder rekruttering, ideologi, strategi og taktikk.
Etter 22. juli 2011 har FFI, i samråd med Forsvarsdepartementet,
lagt opp til å utvide sitt fokus til også å omfatte såkalt «anti-jihadisme»
og det er igangsatt arbeider med dette som formål i TERRA-prosjektets
regi. Anti-jihad oppfattes i denne sammenheng som en variant av
høyreradikal ekstremisme.
Jeg mener økt kunnskap om radikalisering og ekstremisme
er en grunnleggende forutsetning for en bedre, mer effektiv og målrettet
forebygging, og jeg vil fortsette å se på egnede måter for ytterligere
å styrke dette arbeidet.
Jeg viser til min vurdering av forslag 5, om
at økt kunnskap og informasjon vil utgjøre en viktig del av arbeidet
med å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme fremover.
Justisdepartementet vil som nevnt vurdere å støtte nye forskningsprosjekter
som kan gi relevant kunnskap for forebyggingen på dette feltet.
Videre gjennomføres nå flere prosjekter på tilgrensende
områder. Kunnskapsdepartementet finansierer blant annet forskningsprogrammet Samfunnsutviklingens
kulturelle forutsetninger (SAMKUL) (2011-2020). Programmet har som mål
å bidra til ny kunnskap om de kulturelle dimensjonene ved aktuelle
samfunnsutfordringer. Programmet har en ramme på 15 mill. kroner
i 2012.
Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter
gjennomfører en undersøkelse om den norske befolkningens holdninger
til jøder, jødedom, muslimer og rom. Undersøkelsen ferdigstilles
våren 2012 og er finansiert av Justisdepartementet, Utenriksdepartementet
og Barne-, likestillings og inkluderingsdepartementet.
NOVA har videre fremlagt en kunnskapsoppsummering
på hva som finnes av forsking om etniske diskriminering av barn
og unge. Gjennomgangen viser at barn og unge opplever etnisk diskriminering,
men forskningen kan så langt ikke si noe om hvor mange det gjelder
eller hvem som er hardest rammet. Gjennomgangen viser også at det
er forsket lite på dette temaet.
Det finnes ulike måter å motvirke hat og ekstremisme
på. Mange frivillige organisasjoner har tatt et særlig ansvar for
å øke oppmerksomheten om mangfold og inkludering. Kulturdepartementet
økte tilskuddet til Frivillighet Norge i 2008, blant annet for å
bidra til arbeidet med å øke bevisstheten om integrering av innvandrere i
det frivillige organisasjonslivet. Kulturdepartementet øremerker
ikke lenger særskilte midler til Frivillighet Norges inkluderingsarbeid,
men har økt det generelle driftstilskuddet til samarbeidsorganet.
Regjeringen har også styrket tilskuddsordningen Frifond for å fremme
innsats i arbeidet med integrering og inkludering.
Det er en målsetting for regjeringen å bidra
til dialog og samarbeid mellom tros- og livssynssamfunnene i Norge,
både på nasjonalt og lokalt plan. Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn,
Norges Kristne Råd og Islamsk Råd Norge er sentrale bidragsytere
til dette og mottar driftstilskudd fra Kulturdepartementet. Islamsk
Råd Norge og Mellomkirkelig råd for Den norske kirke kom i november
2011 med en fellesuttalelse mot religiøs ekstremisme. Religiøse ledere,
menigheter og forsamlinger oppfordres blant annet til å imøtegå
bruk av hellige tekster og religiøs retorikk som kan gi grobunn
for religiøs ekstremisme, og til å ta til orde mot hatefull og truende
omtale av andre, ikke minst i media og på internett.
Kulturdepartementet disponerer midler til dialogprosjekter
på tros- og livssynsområdet. I 2011 ble det blant annet gitt tilskudd
til arbeid i regi av Det Mosaiske Trossamfund for å motvirke antisemittisme
i Norge.
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet forvalter også
viktige økonomiske virkemidler på området gjennom integreringstilskuddet,
tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap og tilskudd til
innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet. I statsbudsjettet
for 2012 er det innført en ny ordning som gir direkte driftsstøtte
til nasjonale ressursmiljøer på integreringsfeltet. Formålet med
tilskuddet er å øke deltakelsen og tilliten til samfunnet i innvand-rerbefolkningen.
Tilskuddet er mer rettet mot arbeid mot diskriminering enn det tidligere tilskuddet
til landsdekkende organisasjoner.
For 2012 vil det bli gitt 14 millioner kroner
i støtte til 12 ulike ressursmiljøer innenfor innvand-rings- og
integreringsfeltet. Antirasistisk senter og Organisasjonen mot offentlig
diskriminering (OMOD) er blant disse.
Et konkret tiltak for å forebygge hat og ekstremisme
er Antirasistisk senters Tea Time-kampanje som ble igangsatt i 2011
og som regjeringen har gitt økonomisk støtte til. Dette er en nasjonal
reklame- og holdningskampanje for å motvirke fordommer mot norske
muslimer.
Videre kan opplyses at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet i samarbeid med hovedorganisasjonene
har ønsket å bidra til økt innsats mot diskriminering i arbeidslivet.
Det ble derfor lyst ut 1,7 millioner kroner i henholdsvis 2010 og
2011 til prosjekter som kunne bidra til god oppfyllelse av blant
annet diskrimineringsloven (etnisitet, religion mv.). Frivillige
organisasjoner og stiftelser kunne søke i partnerskap med offentlige
eller private virksomheter eller arbeidslivets organisasjoner.
Justisdepartementet gir tilskudd til ulike kriminalitetsforebyggende
tiltak etter søknad. I 2011 ble det gitt tilskudd til to konkrete
prosjekter som hadde som formål å forebygge radikalisering og voldelig
ekstremisme. Det ene prosjektet omhandler støtte til organisasjonen
Voksne for barn til å utarbeide en rapport med vurderinger og anbefalinger
for en mulig videreutvikling av Exit-programmet. Rapporten vil foreligge
i løpet av første kvartal 2012. Videre ble det gitt støtte til Minhaj
konfliktråd til en konferanse om hvordan forebygge ekstremisme.
I 2012 utgjør tilskuddsmidlene om lag 5 millioner kroner som vil
gå til ulike kriminalitetsforebyggende prosjekter.
Det er viktig å få frem fakta og informasjon
om innvandring og integrering. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
(IMDi) har en sentral rolle i å formidle informasjon om integrerings- og
inkluderingspolitikken. IMDis viktigste informasjonskanal er nettportalen
imdi.no og nyhetsbrevet I-nytt. Ved å produsere kunnskap, og gjøre
den lett tilgjengelig, er IMDi med på å legge til rette for en faktabasert
offentlig debatt om integrering og inkludering.
IMDi gir også ut publikasjonen iFAKTA. Dette er
en årlig oppdatering av utvalgte nøkkeltall og informasjon om innvandring
og integrering som skal være lett tilgjengelig for alle. IMDi har
som ett av sine resultatkrav for 2012 å videreutvikle iFAKTA, samt
søke å nå flere målgrupper. IMDi skal i 2012 også arbeide for en
økning i besøkstallet på www.imdi.no.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
samarbeider med SSB om utvikling og vedlikehold av statistikk og
analyser om migrasjon, integrering og levekår. Statistikken er en plattform
for videre analyse og for politikkutforming, men den er også viktig
for å oppnå en faktabasert og konstruktiv debatt om integrering.
Høsten 2011 lanserte Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet heftet Vi er på
rett vei – tall og fakta om integreringen i Norge. Heftet
er å finne på regjeringen.no.
Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen
og myndighetene (KIM) gir råd til myndighetene i saker som angår innvandrerbefolkningen.
KIM skal ifølge sitt mandat være synlig i offentligheten og bidra
i samfunnsdebatten rundt spørsmål knyttet til migrasjon, integrering
og inkludering.
Regjeringen arbeider med en stortingsmelding om
integrering som vil bli lagt frem i inneværende år. Meldingen vil
inneholde en helhetlig gjennomgang av integreringsfeltet.
Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemndas
(UNE) hovedoppgaver er å behandle søknader og klager etter utlendingsloven
og statsborgerloven. UDI er pålagt å sikre at informasjon om hvordan
regelverket praktiseres er offentlig tilgjengelig. UDI bidrar også
aktivt til kunnskapsutvikling om innvandring gjennom støtte til
ulike forsknings- og utviklingsprosjekter. Både UDI og UNE er viktige
samfunnsaktører som bidrar til en faktabasert innvandringsdebatt
gjennom tilgjengeliggjøring av statistikk og annen informasjon på
sine hjemmesider, samt gjennom artikler og kronikker i media.
Ytringsfrihet er en grunnleggende verdi i det norske
samfunnet og er nedfelt både i Grunnloven og i EMK. Trusler er også
ytringer, og skal være av en viss alvorlighetsgrad før grensen for hva
som er lovlig, er overtrådt. I utgangspunktet nyter alle ytringer
den samme beskyttelse.
Grensen for lovlige ytringer er nedfelt i straffeloven
1902 § 135 a. Denne ble grundig vurdert senest i forbindelse med
vedtakelse av den nye straffeloven. I den forbindelse kom også vernet
for funksjonshemmede inn i straffebestemmelsen, jf. straffeloven
2005 § 185. I den grad Norge har fått kritikk for å slå ned på ytringer,
har det dreid seg om vi har gått for langt i å kriminalisere ytringer.
Justisdepartementet er ikke kjent med at det skulle være nødvendig
med ytterligere skjerpelse av reaksjonene mot de ytringer som i
dag er straffbare.
Politiets prioriteringer av etterforskningsinnsatsen
er blant annet basert på føringer gitt i Riksadvokatens årlige prioriteringsskriv
og gjennom tildelingsbrevene fra Justisdepartementet til Politidirektoratet
og Politiets sikkerhetstjeneste.
For øvrig vises det til at Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) skal forebygge og motvirke politisk motivert vold fra enkeltpersoner
eller grupper. Særlig viktig er arbeidet mot rekruttering, samt
å forebygge at det blir gjennomført voldelige aksjoner. PST skal
ha god oversikt over ekstreme miljøer og enkeltpersoner som kan
være i stand til å bruke vold som virkemiddel for å nå sine mål.
Det kan nevnes at Politiets sikkerhetstjeneste er styrket i 2012
med blant annet 20 millioner for å videreutvikle sitt Open Source Intelligence
arbeid. Dette innebærer en styrking av arbeidet med systematisk
innsamling og analyse av åpen informasjon fra internett.
Videre er Kripos i 2012 blitt styrket med 15,28 millioner
kroner for å bedre kunne forebygge og bekjempe kriminalitet relatert
til internett. Den budsjettmessige økningen vil muliggjøre økt tilstedeværelse
på internett, som vil være viktig både i det forebyggende arbeidet
og som ledd i etterforskningen. Det minnes også om Kripos tipstjeneste
på internett, tips.kripos.no for å melde fra om blant annet rasistiske
ytringer på internett.
Eventuelle trusler som følge av ytringer finner
i stor grad sted på internett. Norge deltar i EU-programmet Safer
Internet som skal legge til rette for tryggere bruk av Internett,
spesielt for barn og unge. Gjennom støtte fra programmet og gjennom
midler fra berørte departementer har Medietilsynet etablert Trygg
bruk senteret, som er det nasjonale koordineringsorganet i arbeidet med
trygg bruk av digitale medier for barn og unge i Norge. Det samarbeides
blant annet med Kripos om innrapportering av rasistiske ytringer på
internett. Trygg bruk har også stått sentralt i arbeidet mot digital
mobbing gjennom digitale medier.
Regjeringen har nedsatt en styringsgruppe som skal
vurdere minnesmerker/monumenter knyttet til 22. juli. Tidligere
kulturminister Åse Kleveland er oppnevnt som gruppens leder, som
for øvrig består av representanter for den nasjonale pårørendegruppen,
de berørte i regjeringskvartalet, AUF, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
og Kulturdepartementet. Styringsgruppen skal legge til grunn at
det skal etableres minnesmerker/monumenter både i Oslo og i tilknytning
til Utøya. Gruppen skal fremme forslag til utforming og lokalisering
av minnesmerker/ monumenter, og hvordan prosessen knyttet til etableringen
av disse minnesmerkene/monumentene bør organiseres. Styringsgruppen
skal legge frem sin innstilling innen 1. april 2012. For øvrig foreligger
det ingen planer om å etablere et senter som kan drive forskning,
formidling, romme utstillinger og ta imot besøk fra skoleklasser
i tilknytning til et 22. juli-monument.