Vedlegg
Jeg viser til Kommunal- og forvaltningskomiteens brev av 20. januar 2012 om representantforslag Dokument 8:46 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden. I brevet blir jeg bedt om å gi en vurdering av deres forslag om en gjennomgang av forskrifter tilhørende plan- og bygningsloven, med sikte på å gjøre det enklere å leie ut del av egen bolig.
Forslagsstillerne mener det må bli enklere å leie ut del av egen bolig i tilfeller hvor utleier selv bor i samme hus. I denne forbindelse vil jeg vise til at del av eksisterende boligareal fritt kan leies ut uten godkjenning fra kommunen. Det stilles ingen krav om ombygging, bruksendring eller etablering av ny bruksenhet for at deler av en bolig skal kunne leies ut. Byggtekniske krav etter plan- og bygningsloven slår først inn ved ombygging og bruksendring av eksisterende bolig, for eksempel dersom en bod skal endres til boligareal. Kravene gjelder da kun for den delen som bruksendres eller bygges om. De byggtekniske kravene skal da i utgangspunktet følges. Kravene er gitt for å ivareta hensynet til helse, miljø og bygnings- og brannsikkerhet, og det er viktig at det ikke tilbys uegnede boliger og at det spekuleres i utleie med for lav standard. I enkelte tilfeller kan det imidlertid være behov for unntak fra byggtekniske krav, og kommunene er i gjeldende plan- og bygningsloven gitt en viss skjønnsmessig adgang til å gi unntak og til å dispensere fra kravene.
Representantene viser til at definisjonen av ulike utleieenheter som "selvstendig boenhet", "familieleilighet" og "hybel" kan fortone seg noe uklar. Jeg nevner i denne sammenheng at plan- og bygningsloven skiller mellom utleie av areal i egen boenhet og utleie av en selvstendig boenhet. Med "selvstendig boenhet", "bruksenhet" eller "bolig" siktes det til en enhet som kan anvendes som egen bolig. Det vil si at den har de fasiliteter som er nødvendig for at enheten i seg selv kan bebos. Enheten må ha nødvendig inventar som kjøkken og toalett, og den må ha egen inngang. I en bolig kan imidlertid del av arealet leies ut uten at dette innebærer at det oppstår en ny boenhet. Etablering av flere bad eller kjøkken medfører i seg selv heller ikke at det etableres en ny selvstendig boenhet. Er det snakk om en tomannsbolig som brukes av to familier eller husstander, foreligger det normalt to selvstendige boenheter i plan- og bygningslovens forstand. Grensedragningen mellom en og to boenheter kan særlig være vanskelig å bestemme for eneboliger med sekundærleiligheter. Departementet har derfor gitt veiledning til spørsmålet om når bygningsmyndighetene kan kreve at en del av egen bolig må etableres som en ny og selvstendig boenhet. I en uttalelse fra 2003 har departementet sagt at bygningsmyndighetene må kunne påvise at ny bruk av eiendommen er av mer omfattende eller annerledes karakter enn for det opprinnelige godkjente antall boenheter. Vurderingen bygningsmyndighetene bygger avgjørelsen på må begrunnes i kommunal plan eller bygningsmessige forhold av betydning.
I representantforslaget pekes det på at det er komplisert å leie ut del av egen bolig i tilfeller hvor utleier selv bor i samme hus fordi dagens forskrifter til plan- og bygningsloven legger en rekke føringer. Representantene stiller spørsmål ved om alle kravene for nybygg er nødvendige når det skal etableres en utleie-del, og foreslår en gjennomgang av forskrifter tilhørende plan- og bygningsloven med sikte på forenkling. Jeg viser i denne sammenheng til at regjeringen den 9. november 2011 sendte et lovforslag om endringer i lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) på høring med høringsfrist 16. desember 2011. Høringen tar opp problemstillinger knyttet til hvilke krav som skal stilles ved søknadspliktige tiltak på eksisterende bygg. Forslag til lovendring skal gi forskriftshjemmel for å avklare hvilke krav som skal stilles ved tiltak på eksisterende bebyggelse. Med sikte på en hensiktsmessig regulering av tekniske krav ved arbeider på eksisterende bebyggelse mener jeg det er behov for forskriftshjemmel for i forskrift å avklare hvilke krav som skal stilles.
Regjeringen tar sikte på å sende proposisjonen til Stortinget i vårsesjonen 2012.