Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 29. februar 2012 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen er enig med Finansdepartementet i at det er grunnlag for å vurdere om dagens beløpsgrenser og satser fortsatt er hensiktsmessige. Både prisutviklingen, endringer i tjenestetilbudet fra tele-operatørene og forbruksutviklingen vil kunne tale for at en gjennomgang av satser og beløpsgrenser bør foretas. Komiteen forutsetter at eventuelle forslag til endringer fremmes i forbindelse med alminnelige budsjettprosesser.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil understreke at det skattemessige utgangspunkt er at enhver fordel av økonomisk art som mottas grunnet arbeid er skattepliktig inntekt. Dette gjelder også uavhengig av arbeidsgivers eventuelle merkostnader.

Når skattyter oppnår besparelse i private utgifter pga. bruk av arbeidsgivers telefon eller elektroniske kommunikasjonstjenester, er vilkåret om en økonomisk fordel oppfylt. Flertallet er enig i finansministerens vurdering om at dette er en riktig tilnærming til fordelsbeskatningen av naturalytelser i arbeidsforhold. Dette sikrer også jevnere og likere beskatning, uavhengig av arbeidsgivers direkte utgifter.

Flertallet mener at skatteplikten vanskelig kan gjøres avhengig av eventuelle identifiserbare merkostnader hos arbeidsgiver. Fra et likebehandlingssynspunkt, men også av hensyn til et praktikabelt regelverk, taler dette for at nåværende ordning videreføres. Flertallet mener dagens regelverk derfor er hensiktsmessig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker at forslaget om avvikling av beskatning av fri mobiltelefon/elektroniske tjenester hadde da reglene ble endret i 2006, et proveny på 940 mill. kroner. Med den stadig økende bruken av elektroniske tjenester er det naturlig å anta at provenyet i dag er betydelig høyere. Forslaget sier samtidig at avvikling av nevnte skatt skal finne sted senest i forbindelse med fremleggelsen av revidert statsbudsjett i mai.

Komiteens medlem fra Venstre viser til de argumenter som framføres for en gjennomgang av sjablongreglene for beskatning av fri telefon og andre kommunikasjonstjenester – med det formål å avvikle beskatning av «fri» mobiltelefon – i Dokument 8:51 S (2011–2012).

Dette medlem viser til at utviklingen innen elektronisk kommunikasjon og mobiltelefoni har imidlertid vært betydelig siden 2006. Svært mange bedrifter bruker nå utelukkende mobiltelefoner og har ikke lenger fast telefon på arbeidsplassen. Det er svært få arbeidstakere som har en egen «privat mobiltelefon» i tillegg til den de må ha i sin jobbsituasjon. I tillegg har kostnadene knyttet til mobilbruk/-samtaler blitt drastisk redusert. Svært mange abonnementstyper innebærer i realiteten fri bruk av telefonen. Den «fordel» det er for den enkelte å bruke den samme telefonen privat som på jobb, er i realiteten en fordel som ikke lenger er av økonomisk betydning for arbeidsgiver, og det er derfor svært tvilsomt om dette lenger kan kalles en naturalytelse som bør beskattes.

Dette medlem er glad for at både finansministeren og en samlet komité mener at det er hensiktsmessig at dagens beløpsgrenser og satser vurderes, og ser fram til en snarlig vurdering av disse. Dette medlem viser videre til at en avvikling av beskatning av «fri» mobiltelefon kan innebære et betydelig proveny og ser derfor at det vil være mest hensiktsmessig å se en slik avvikling i sammenheng med øvrige skatte- og avgiftsendringer. Dette medlem foreslår derfor at en avvikling av skattlegging av «fri» mobiltelefon skjer i forbindelse med statsbudsjettet for 2013 og ikke i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012 som først foreslått.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gå igjennom sjab-long-regler for beskatning av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester, med sikte på å avvikle beskatning av fri mobiltelefon i forbindelse med framleggingen av statsbudsjettet for 2013.»