Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 29. februar 2012 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen er enig med Finansdepartementet
i at det er grunnlag for å vurdere om dagens beløpsgrenser og satser
fortsatt er hensiktsmessige. Både prisutviklingen, endringer i tjenestetilbudet
fra tele-operatørene og forbruksutviklingen vil kunne tale for at
en gjennomgang av satser og beløpsgrenser bør foretas. Komiteen forutsetter
at eventuelle forslag til endringer fremmes i forbindelse med alminnelige
budsjettprosesser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil understreke at det skattemessige utgangspunkt
er at enhver fordel av økonomisk art som mottas grunnet arbeid er
skattepliktig inntekt. Dette gjelder også uavhengig av arbeidsgivers
eventuelle merkostnader.
Når skattyter oppnår besparelse i private utgifter pga.
bruk av arbeidsgivers telefon eller elektroniske kommunikasjonstjenester,
er vilkåret om en økonomisk fordel oppfylt. Flertallet er
enig i finansministerens vurdering om at dette er en riktig tilnærming
til fordelsbeskatningen av naturalytelser i arbeidsforhold. Dette
sikrer også jevnere og likere beskatning, uavhengig av arbeidsgivers
direkte utgifter.
Flertallet mener at skatteplikten
vanskelig kan gjøres avhengig av eventuelle identifiserbare merkostnader
hos arbeidsgiver. Fra et likebehandlingssynspunkt, men også av hensyn
til et praktikabelt regelverk, taler dette for at nåværende ordning
videreføres. Flertallet mener dagens regelverk derfor
er hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at forslaget om avvikling av beskatning av fri mobiltelefon/elektroniske tjenester
hadde da reglene ble endret i 2006, et proveny på 940 mill. kroner.
Med den stadig økende bruken av elektroniske tjenester er det naturlig
å anta at provenyet i dag er betydelig høyere. Forslaget sier samtidig
at avvikling av nevnte skatt skal finne sted senest i forbindelse med
fremleggelsen av revidert statsbudsjett i mai.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de argumenter som framføres for en gjennomgang av sjablongreglene
for beskatning av fri telefon og andre kommunikasjonstjenester – med
det formål å avvikle beskatning av «fri» mobiltelefon – i Dokument
8:51 S (2011–2012).
Dette medlem viser til at utviklingen
innen elektronisk kommunikasjon og mobiltelefoni har imidlertid
vært betydelig siden 2006. Svært mange bedrifter bruker nå utelukkende
mobiltelefoner og har ikke lenger fast telefon på arbeidsplassen.
Det er svært få arbeidstakere som har en egen «privat mobiltelefon»
i tillegg til den de må ha i sin jobbsituasjon. I tillegg har kostnadene
knyttet til mobilbruk/-samtaler blitt drastisk redusert. Svært mange
abonnementstyper innebærer i realiteten fri bruk av telefonen. Den «fordel»
det er for den enkelte å bruke den samme telefonen privat som på
jobb, er i realiteten en fordel som ikke lenger er av økonomisk
betydning for arbeidsgiver, og det er derfor svært tvilsomt om dette
lenger kan kalles en naturalytelse som bør beskattes.
Dette medlem er glad for at både
finansministeren og en samlet komité mener at det er hensiktsmessig
at dagens beløpsgrenser og satser vurderes, og ser fram til en snarlig
vurdering av disse. Dette medlem viser videre til
at en avvikling av beskatning av «fri» mobiltelefon kan innebære
et betydelig proveny og ser derfor at det vil være mest hensiktsmessig
å se en slik avvikling i sammenheng med øvrige skatte- og avgiftsendringer. Dette
medlem foreslår derfor at en avvikling av skattlegging av
«fri» mobiltelefon skjer i forbindelse med statsbudsjettet for 2013
og ikke i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012 som først
foreslått.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå igjennom sjab-long-regler
for beskatning av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester,
med sikte på å avvikle beskatning av fri mobiltelefon i forbindelse
med framleggingen av statsbudsjettet for 2013.»