I dokumentet ble følgende forslag fremmet 1. februar
2012:
«Stortinget ber regjeringen gå igjennom sjab-longregler
for beskatning av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester,
med sikte på å avvikle beskatning av fri mobiltelefon senest i forbindelse
med framleggingen av revidert nasjonalbudsjett 2012.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 29. februar 2012 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen er enig med Finansdepartementet
i at det er grunnlag for å vurdere om dagens beløpsgrenser og satser
fortsatt er hensiktsmessige. Både prisutviklingen, endringer i tjenestetilbudet
fra tele-operatørene og forbruksutviklingen vil kunne tale for at
en gjennomgang av satser og beløpsgrenser bør foretas. Komiteen forutsetter
at eventuelle forslag til endringer fremmes i forbindelse med alminnelige
budsjettprosesser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil understreke at det skattemessige utgangspunkt
er at enhver fordel av økonomisk art som mottas grunnet arbeid er
skattepliktig inntekt. Dette gjelder også uavhengig av arbeidsgivers
eventuelle merkostnader.
Når skattyter oppnår besparelse i private utgifter pga.
bruk av arbeidsgivers telefon eller elektroniske kommunikasjonstjenester,
er vilkåret om en økonomisk fordel oppfylt. Flertallet er
enig i finansministerens vurdering om at dette er en riktig tilnærming
til fordelsbeskatningen av naturalytelser i arbeidsforhold. Dette
sikrer også jevnere og likere beskatning, uavhengig av arbeidsgivers
direkte utgifter.
Flertallet mener at skatteplikten
vanskelig kan gjøres avhengig av eventuelle identifiserbare merkostnader
hos arbeidsgiver. Fra et likebehandlingssynspunkt, men også av hensyn
til et praktikabelt regelverk, taler dette for at nåværende ordning
videreføres. Flertallet mener dagens regelverk derfor
er hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at forslaget om avvikling av beskatning av fri mobiltelefon/elektroniske tjenester
hadde da reglene ble endret i 2006, et proveny på 940 mill. kroner.
Med den stadig økende bruken av elektroniske tjenester er det naturlig
å anta at provenyet i dag er betydelig høyere. Forslaget sier samtidig
at avvikling av nevnte skatt skal finne sted senest i forbindelse med
fremleggelsen av revidert statsbudsjett i mai.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de argumenter som framføres for en gjennomgang av sjablongreglene
for beskatning av fri telefon og andre kommunikasjonstjenester – med
det formål å avvikle beskatning av «fri» mobiltelefon – i Dokument
8:51 S (2011–2012).
Dette medlem viser til at utviklingen
innen elektronisk kommunikasjon og mobiltelefoni har imidlertid
vært betydelig siden 2006. Svært mange bedrifter bruker nå utelukkende
mobiltelefoner og har ikke lenger fast telefon på arbeidsplassen.
Det er svært få arbeidstakere som har en egen «privat mobiltelefon»
i tillegg til den de må ha i sin jobbsituasjon. I tillegg har kostnadene
knyttet til mobilbruk/-samtaler blitt drastisk redusert. Svært mange
abonnementstyper innebærer i realiteten fri bruk av telefonen. Den «fordel»
det er for den enkelte å bruke den samme telefonen privat som på
jobb, er i realiteten en fordel som ikke lenger er av økonomisk
betydning for arbeidsgiver, og det er derfor svært tvilsomt om dette
lenger kan kalles en naturalytelse som bør beskattes.
Dette medlem er glad for at både
finansministeren og en samlet komité mener at det er hensiktsmessig
at dagens beløpsgrenser og satser vurderes, og ser fram til en snarlig
vurdering av disse. Dette medlem viser videre til
at en avvikling av beskatning av «fri» mobiltelefon kan innebære
et betydelig proveny og ser derfor at det vil være mest hensiktsmessig
å se en slik avvikling i sammenheng med øvrige skatte- og avgiftsendringer. Dette
medlem foreslår derfor at en avvikling av skattlegging av
«fri» mobiltelefon skjer i forbindelse med statsbudsjettet for 2013
og ikke i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012 som først
foreslått.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå igjennom sjab-long-regler
for beskatning av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester,
med sikte på å avvikle beskatning av fri mobiltelefon i forbindelse
med framleggingen av statsbudsjettet for 2013.»
Forslag fra Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gå igjennom sjab-longregler
for beskatning av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester,
med sikte på å avvikle beskatning av fri mobiltelefon i forbindelse
med framleggingen av statsbudsjettet for 2013.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:51 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant-ene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om en gjennomgang av sjablongreglene for beskatning av fri telefon
og andre elektroniske kommunikasjonstjenester – vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Trine Skei Grande og Borghild Tenden, der det bes om at regjeringen
går igjennom sjablongreglene for beskatning av fri telefon og andre
elektroniske kommunikasjonstjenester. Det bes om avvikling av beskatningen
av fri mobiltelefon senest i forbindelse med framleggingen av revidert
nasjonalbudsjett 2012.
Representantene viser til at mange bedrifter
ikke lenger benytter fasttelefoner, men lar de ansatte disponere
mobiltelefoner som kan benyttes både i tjenesten og privat. Det
vises også til at kostnadene ved mobilbruk har blitt drastisk redusert. Det
hevdes videre at mange abonnementstyper i realiteten innebærer fri
bruk av telefonen. Det anføres også at det er svært tvilsomt om
det faktisk eksisterer en fordel ved privat bruk når bruken ikke
har økonomisk betydning for arbeidsgiver.
Jeg vil først framheve det klare skatterettslige
utgangspunktet om at enhver økonomisk fordel som mottas på grunn
av arbeid, anses som skattepliktig inntekt. Spørsmålet om det foreligger en
økonomisk fordel skal vurderes ut fra skattyters egne forhold. Arbeidsgivers
kostnader knyttet til ytelsen er derfor normalt ikke avgjørende.
Dette utgangspunktet gjelder fullt ut også for den typen ytelser
som representantforslaget omfatter.
Privat bruk av arbeidsgiverfinansiert mobiltelefon
mv. vil normalt redusere eller eliminere behovet for den ansatte
til å bekoste egne, private telefonutgifter mv. Når det oppnås en
besparelse knyttet til kostnader den ansatte uansett ville pådratt
seg, vil grunnvilkåret om økonomisk fordel for den ansatte være
oppfylt. Dermed oppstår det også skatteplikt for en slik ytelse.
Mange arbeidsgivere kan for eksempel på grunn av
en sterk forhandlingsposisjon som en storkunde hos leverandøren,
oppnå betingelser som innebærer at privatbruken i liten grad påfører
merutgifter. Det er i denne sammenheng ikke avgjørende, da det ikke
påvirker den ansattes besparelse. Det avgjørende er hva den ansatte
selv ville måtte betale for den/de tjenestene han mottar fra sin
arbeidsgiver.
Etter min mening er dette en riktig og nødvendig tilnærming
til fordelsbeskatningen av naturalytelser i arbeidsforhold. Dersom
man skulle legge avgjørende vekt på om ytelsen/privatbruken medfører
økte utgifter for arbeidsgiver, ville det åpne for kompliserte bevisvurderinger
knyttet til spørsmålet om privatbruken medfører slik utgiftsøkning.
Eksempelvis er det naturlig å anta at leverandører av bedriftsabonnement
med fri bruk, også for ansattes private formål, tar antatt privatbruk
med i betraktningen ved prisfastsettingen til bedriften. Det ville
også føre til at ansatte som jobber i tilsvarende stillinger hos
eksempelvis en produsent og en detaljist, kunne få fastsatt til
dels betydelig ulik skattepliktig fordel av samme vare/tjeneste
som de mottar fra arbeidsgiveren.
Dette innebærer at den reelle verdien av en
naturalytelse fra arbeidsgiver under gitte forutsetninger kan overstige
arbeidsgivers faktiske utgifter til ytelsen. Noe påfallende er ikke
dette, og det gir ingen god grunn til å begrense skatteplikten for
denne reelle verdien. Jeg er med andre ord ikke enig i at et eventuelt
fravær av merkostnader for arbeidsgiver knyttet til privatbruken bør
medføre skattefrihet for den økonomiske fordelen som den ansatte
mottar.
Blant annet ut fra likehetshensyn er det er
prinsipielt uheldig dersom ytelser arbeidstaker mottar fra arbeidsgiver,
enten det er kontant lønn eller naturalytelser, ikke skattlegges.
Skattefritak for arbeidsgiverfinansiert mobiltelefon vil innebære
betydelig forskjellsbehandling av skattytere. De som ikke får fri
mobiltelefon, enten fordi de ikke er i jobb eller fordi arbeidsgiver ikke
gir tilbud om dette, må betale for egen mobilbruk av allerede skattlagt
inntekt.
Jeg mener i utgangspunktet at gjeldende regelverk
for beskatning av fri telefon fungerer tilfredsstillende. Sjablongbeskatningen
er enkel å forholde seg til for både arbeidsgiver og arbeidstager
og framstår som en hensiktsmessig modell, særlig sammenlignet med
tidligere regler.
Representantene peker på at prisene på elektroniske
kommunikasjonstjenester har blitt kraftig redusert siden sjablongreglene
ble vedtatt. Jeg enig i at det er grunnlag for å vurdere om gjeldende
beløpsgrenser og satser fortsatt er hensiktsmessige. Den økonomiske
fordelen er imidlertid ikke bare et produkt av prisen per enhet,
men i stor grad også av forbrukets omfang. Tidligere undersøkelse
departementet har gjort, tydet på at prisreduksjonen ble oppveid
gjennom økt forbruk, slik at den gjennomsnittlige kostnaden for
privatabonnementer hadde holdt seg på om lag samme nivå som da reglene
ble vedtatt. Det kan imidlertid være hensiktsmessig å vurdere dette
på nytt nå.
Jeg er også åpen for å vurdere om de endringene i
tjenestetilbud og bruk mv. som representantene peker på, gir grunnlag
for andre justeringer i sjablongbeskatningen av elektroniske kommunikasjonstjenester
i forbindelse med et fremtidig budsjettopplegg. En avvikling av
fordelsbeskatningen for privat bruk av arbeidsgiverfinansiert mobiltelefon
er imidlertid ikke veien å gå.
Oslo, i finanskomiteen, den 17. april 2012
Torgeir Micaelsen |
Knut Storberget |
leder |
ordfører |