Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det hugges mindre enn halvparten av
den årlige tilveksten. Disse medlemmer mener derfor
det er stort potensial for å øke uttaket av trevirke fra norske skoger. Disse
medlemmer er av den formening at dette vil gi økt verdiskaping,
økt sysselsetting og en klimagevinst.
I den forbindelse vil disse medlemmer liberalisere
konsesjonsvilkårene for skogeiendommer samt fjerne boplikten for
å gjøre det mer attraktivt for næringsaktører å drive skogbruk.
I forbindelse med Statskog SF sitt oppkjøp av Orkla
ASA sine skogeiendommer i 2010, forutsetter disse medlemmer at
Statskog SF følger opp og intensiverer arbeidet med arronderingssalg
av skogeiendommer i hele landet. Dette for at private næringsaktører
kan få muligheten til å kjøpe disse, for enten å etablere eller
utvide sin skogbruksvirksomhet.
Disse medlemmer viser til at
meldingen også for skogbrukspolitikkens vedkommende bærer mest preg
av mange målsettinger og få eller ingen virkemidler.
Disse medlemmer vil understreke
at selv om sameksistensen mellom jord og skog er sterk på eiersiden,
så er de to næringer også motstykker. Skog er en næring som er lønnsom
på egen kjøl uten tollbeskyttelse i et internasjonalt marked og uten
budsjettstøtteordninger i vesentlig grad. Men det er en betydelig
utfordring at skogens potensial i nasjonal verdiskaping ikke blir
utnyttet, noe som er særlig utfordrende fordi skognæringen er en
distriktsnæring med tyngdepunkt i ellers næringsfattige områder
av vårt land. Disse medlemmer mener den lave aktiviteten beror
på de reguleringsregimer næringen er påført av det offentlige og
som samfunnet ikke kompenserer gjennom tilsvarende støttetiltak,
og mener derfor at deregulering av skogbruket er viktig og haster
mer enn deregulering av jordbruket for øvrig.
Disse medlemmer mener i denne
sammenheng det er viktig at skog skal kunne omdannes til A/S og
fremmer følgende forslag:
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at skog skal kunne omdannes til aksjeselskapsformen.»
Disse medlemmer viser til at
det, under forutsetning av tilstrekkelig avsetning, er muligheter
for betydelig økt avvirkning og forbedret lønnsomhet i norsk skogsdrift.
Dagens eiendomsstruktur vil imidlertid være et betydelig hinder
for en slik utvikling når en vet at bare et fåtall skogseiendommer,
av et samlet antall på ca. 125 000, er av en slik størrelse at de
kan drives kostnadseffektivt slik dagens moderne avvirkning foregår
og heller ikke kan forvaltes på en skogbruksoptimal måte. Disse
medlemmer viser til sine forslag i denne innstilling om oppheving
av prisregulering og boplikt på landbrukseiendommer, endring av
delingsforbudet i jordloven og til flere forslag om skattemessige stimulanser
som alle vil kunne bidra til økt omstrukturering i norsk skogbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det er viktig å utnytte
det potensial som ligger i en god og effektiv skogsdrift all den
tid det å drive skogen på en fornuftig måte er både økonomisk lønnsomt
og svært fornuftig i et miljømessig perspektiv. Skogen er viktig
i et klimaperspektiv all den tid trærne tar opp i seg store mengder
CO2. Videre har skogen også en meget viktig rolle knyttet til det
å opprettholde et biologisk mangfold i naturen. I den forbindelse er
det særlig den skogen som omtales som «gammel skog» som det er viktig
å ta vare på. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn
at man må ha et sterkt fokus på nettopp det å beholde denne skogen
både av hensyn til det biologiske mangfoldet og den positive effekt
den har i forbindelse med binding av CO2 både i treet selv og i
røttene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at problematikken rundt spredningsareal ved husdyrhold er en utfordring spesielt
i pressområder hvor det er for lite landbruks-areal. Disse
medlemmer registrerer at enkelte land i EU har kommet lenger
i å iverksette tiltak for å forbedre miljøet. Disse medlemmer mener
at satsing på bioenergi må prioriteres og at dette skal finansieres
gjennom ENOVA SF.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre
til sine forslag i de årlige budsjetter om reduksjoner i formuesskatten
og om etablering av fondsavsetningsmuligheter for enkeltpersonforetak,
tiltak som vil kunne bidra til å styrke investeringsevne og øke
aktiviteten i norsk skogbruk.
Det vises videre til forslaget i denne innstilling om
at realisasjonsgevinster av virksomheter innen landbruket ikke beskattes
som personinntekt, men som alminnelig inntekt.
Komiteen viser til
viktigheten av transportkorridorer og infrastruktur for konkurransedyktigheten
og lønnsomheten i norsk skogbruk. Dette gjelder kjøretøytekniske
bestemmelser som tillatte lengder på vogntog, men også mulighetene
for økt bruk av jernbane og koblingene mellom veitransport, jernbane
og havner.
Komiteen vil understreke at utbygging
av skogsbilveier må skje ved at næringshensyn og miljøhensyn, for
eksempel når det gjelder gammel skog, skjer på en balansert og bærekraftig måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at regjeringen vil utvikle skogbrukets infrastruktur innenfor
rammene av målrettede miljøhensyn og ivaretakelse av naturmangfoldet,
for å gi bedre adkomst til skogressursene som grunnlag for økt skogbasert
verdiskaping. I St.meld. nr. 26 (2006–2007) og St.meld. nr. 39 (2008–2009) fremgår
det at regjeringen vil sikre planlegging og saksbehandling ved bygging
av skogsveier som ivaretar viktige områder for biologisk mangfold
og områder med nasjonalt viktige verneverdier. Flertallet støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen er
opptatt av at det er for få skogsbilveier i Norge. Disse
medlemmer vil i den forbindelse påpeke at de såkalte INON-områdene
og bestemmelsene for disse i stor utstrekning hindrer bygging av
nye skogsbilveier. Disse medlemmer mener regelverket
for bygging av skogveier må forenkles og at regjeringen må sørge
for at næringshensyn og den ønskede økte avvirkning og lønnsomhet tillegges
økt vekt når forskrifter og regler skal revideres.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at skog- og trenæringen
er en viktig distriktsnæring. Produksjon av skog og produkter basert
på trevirke foregår i alle deler av landet, og gir et viktig bidrag
til verdiskapingen i Norge. I 2009 var omsetningen for skogindustrien
40,3 mrd. kroner, og i 2010 økte det til 44 mrd. kroner (SSB). Disse
medlemmer mener det er viktig å legge til rette for videre
drift og utvikling av den skog- og trebaserte næringen i Norge. Disse
medlemmer viser til at det finnes studier som viser at Europa
vil få et stort underskudd av trevirke om noen år. Det kan tyde
på at det i framtiden vil være gode muligheter for å eksportere
tømmer. Disse medlemmer mener imidlertid at det er viktig
å drive foredling av tømmeret i Norge, også i framtiden. Ved å foredle
tømmeret øker råstoffets verdi mangfoldige ganger, og verdiskapingen
skjer i Norge i stedet for i andre land.
Disse medlemmer viser til at
det er bygget opp betydelige skogressurser i Norge over tid, og at
både stående volum og tilvekst nå er om lag 2,5 ganger større enn
for 80–90 år siden. Dette er et resultat av at det i løpet av denne
perioden er investert mer enn 10 mrd. kroner i planting og ungskogpleie
for å kunne øke avvirkningen og verdiskapingen. Tiden er nå inne
for å kunne begynne å høste av disse investeringene. Disse medlemmer vil
peke på at den grundige gjennomgangen av mulighetene og strategiene
for økt avvirkning i 2006 konkluderte med at det er mulig å øke
den årlige avvirkningen til 15 mill. m3 innenfor
miljøforsvarlige rammer. I tillegg til dette, kommer mulighetene
til å ta ut GROT (grener og topper), som kan brukes til energiformål.
Disse medlemmer viser til at
det finnes om lag 120 000 skogeiendommer i Norge, og at 97 prosent
av skogeiendommene er eid av enkeltpersoner. Det at så mange personer
eier skog, kan gi en utfordring når det gjelder å utnytte ressursene
på best mulig måte. Samtidig vil disse medlemmer understreke
at det er positivt at det å eie skog ikke er forbeholdt noen få
personer eller selskaper.
Disse medlemmer viser til at
skogens og skogbrukets rolle i klimasammenheng ble behandlet grundig
gjennom St.meld. nr 39 (2008–2009) og Stortingets behandling av
denne meldingen. Disse medlemmer registrerer at det
i landbruks- og matmeldingen i liten grad er foreslått konkrete
tiltak for å realisere klimagevinstene ved å satse på økt produksjon,
uttak og bruk av trevirke. Disse medlemmer forutsetter
at dette gjøres i den kommende meldingen om norsk klimapolitikk
i 2012.
Disse medlemmer slutter seg til
meldingens ønske om å øke bruk av trevirke i byggesektoren. Det
er viktig at det offentlige følger opp satsingen på økt bruk av
tre, og velger tre i offentlige byggeprosjekter. Også Trebasert
innovasjonsprogram er et viktig tiltak for å øke bruken av tre,
og dette programmet bør videreføres.
For å få opp produksjonen av bioenergi med råstoff
fra skogen peker disse medlemmer på at det er viktig
med stabile og langsiktige virkemidler. Det viktigste tiltaket vil
være å legge til rette for en ordning tilsvarende Grønne sertifikater
for el-produksjon. Inntil en slik ordning er på plass også for varme,
er det viktig å videreføre tilskuddet til uttak av skogsvirke til
bioenergi.
Det er viktig at skogeierne tar sitt forvaltningsansvar
på alvor. Disse medlemmer mener at det er aktørene
i næringen som må ta ansvar for å utnytte skogressursene på best
mulig, bærekraftig måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Innst. 13 S (2011–2012), der Høyre foreslo å opprette en belønningsordning
for intermodale transportløsninger på 100 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at utnyttelse av skogressursene på best
mulig, bærekraftig måte for eksempel kan gjøres ved at man oppsøker
skogeierne i samme området, som så kan gå sammen om en drift. Når flere
skogeiere slår seg sammen, sikrer man effektiv utnyttelse av ressursene,
samtidig som både økonomiske og miljømessige kostnader blir redusert.
Et samarbeid om hogst medfører også forenklet saksbehandling og
redusert administrasjon for det offentlige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at det er avgjørende
med et tilfredsstillende skogsvegnett for å kunne drive et lønnsomt
og stedstilpasset skogbruk. Disse medlemmer har registrert
at vegnettet i de tradisjonelle skogstrøkene er relativt godt utbygd,
selv om det er et stort behov for ombygging og opprusting av mange
veger. I kyststrøk er derimot vegnettet dårlig utbygd. Dette gjør
at en stor del av den skog som er plantet i disse områdene, ikke
er tilgjengelig. Det er dermed ikke mulig å høste av de investeringer
skogeierne og staten gjorde i det forrige århundre. Disse medlemmer vil
derfor peke på at det er behov for en betydelig økning i vegbyggingsaktiviteten slik
at disse ressursene kan høstes.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av tilskuddsordningen for bygging av skogsveger. Denne
er avgjørende for å kunne få gjennomført en utbygging av et rasjonelt
vegnett på tvers av eiendomsgrensene.
Disse medlemmer er enig i at
skog er en fornybar ressurs som det er et samfunnsansvar å vedlikeholde
med tanke på kommende generasjoner. Det er derfor viktig å stimulere
til en raskt etablert foryngelse med tilfredsstillende tetthet og
til skjøtsel av den unge skogen. Selv om skogfondsordningen og foryngelsesplikten
i skogbruksloven er viktige virkemidler for å sikre en tilfredsstillende
skogkulturaktivitet, vil disse medlemmer peke på
at skogkulturtilskuddene er avgjørende for å kunne heve investeringsnivået.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er positivt
å legge til rette for økt bruk av skogen som arena for styrket helse
og velferd, slik departementet skriver i meldingen. Flertallet vil understreke
at et godt samarbeid mellom skogeiere og andre aktører, for eksempel
frivillige organisasjoner, er en forutsetning for at slike tiltak
kan bli vellykket. Det er svært viktig å involvere de aktuelle skogeierne
fra starten av i slike prosjekter, slik at de kan være med på å
påvirke arbeidet.