Å sørge for gode oppvekstvilkår for barn er
blant de viktigste oppgavene i vårt samfunn. De aller fleste barn
og unge har trygge levekår og gode utviklingsmuligheter i Norge.
Høy materiell levestandard er likevel ikke ensbetydende med å ha
gode oppvekstvilkår. For noen barn preges hverdagen av omsorgssvikt,
mobbing, rus eller fattigdom. For å redusere ulikheter i levekår
er det viktig med et bredt forebyggende perspektiv i barne- og ungdomspolitikken,
oppvekstpolitikken og familiepolitikken. Barnet har ifølge FNs konvensjon
om barnets rettigheter «rett til en levestandard som er tilstrekkelig
på alle områder. Foreldre eller andre som har ansvar for barnet,
har det grunnleggende ansvaret for å sikre de levevilkår som er
nødvendig for barnets utvikling. Staten har plikt til å støtte de
foresatte».
Oppvekst- og familiepolitikken skal legge til rette
for en trygg økonomisk og sosial situasjon for barn, ungdom og deres
familier. Gode og trygge oppvekstvilkår gir gode utviklingsmuligheter
og bidrar til sosial mobilitet og utjevning. Familiepolitikken skal
også legge til rette for at forsørgere kan kombinere arbeidsdeltakelse
med omsorg for barn. Andelen med lavinntekt er forholdsvis høy i
grupper med svak arbeidsmarkedstilknytning og mange barn, jf. kapittel
3. Kvinners yrkesarbeid har imidlertid økt, og dette har de siste
tiårene gitt det viktigste bidraget til barnefamilienes relativt
gode levekår i dag, og til at mange barnefamilier har hatt en god
inntektsutvikling. Med et mer likestilt arbeidsliv vil dette bidraget
kunne økes ytterligere.
Regjeringen er også opptatt av at det skal finnes et
bredt og tilgjengelig tilbud av kultur- og fritidsaktiviteter for
alle barn og unge. Et tilgjengelig tilbud for alle bidrar til like
muligheter for deltakelse og gode oppvekstvilkår for alle. Gode kultur-
og fritidstilbud i kommunene er av særlig betydning for barn og
unge i familier med vedvarende lav inntekt. Både kommunene, bl.a. gjennom
satsingen på kulturskoler, og frivillige organisasjoner, gjennom
et bredt spekter av tilbud innenfor kultur, idrett osv., har en
viktig rolle i dette arbeidet. En god barne- og ungdomspolitikk
skal samtidig sikre at barn og ungdoms behov og interesser blir
ivaretatt, og at det stimuleres til medansvar.
En bred kultur- og fritidspolitikk for alle
barn og unge er blant annet vektlagt gjennom å legge til rette for
kulturskolen, den kulturelle skolesekken, folkebibliotek, tilskudd
til barne- og ungdomsorganisasjoner mv.
Det er et mål å sikre barn og unge likeverdige tjenester
og tilbud. Tilbudene skal ta hensyn til at barn har ulike behov,
og gi barna gode utviklingsmuligheter. Regjeringen er opptatt av
at generelle ordninger, som barnetrygd og foreldrepenger, skal bidra
til en trygg økonomi for barnefamilier.
I tillegg til generelle ordninger er det viktig
å arbeide forebyggende og oppsøkende overfor særlig vanskeligstilte
barn og unge og deres familier. Målet er å sikre en trygg oppvekst
for flere. For å sikre alle barn og unge likeverdige muligheter
er det behov for en særskilt innsats på noen områder. Forholdene
i hjem og nærmiljø har innflytelse på barn og unges trivsel, utvikling og
læringsevne. Det er en stor utfordring og et felles ansvar å legge
til rette for bred deltakelse og inkludering av de mest vanskeligstilte.
Forebyggende og oppsøkende virksomhet er nedfelt i en rekke lover
og regelverk (barnevernloven, barnehageloven, opplæringslova, kommunehelsetjenesteloven,
alkoholloven, lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, politiloven,
FNs konvensjon om barnets rettigheter og forslag til ny folkehelselov
og helse- og omsorgstjenestelov). Uten en helhetlig, kunnskapsbasert
og samordnet innsats overfor vanskeligstilte barn og unge kan en
målsetting om et godt forebyggende barne- og ungdomsarbeid ikke
nås.
Det vises til meldingen for nærmere omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at hensynet
til barnets beste er disse medlemmers utgangspunkt
for oppvekstpolitikken. Alle barn har krav på trygghet og god omsorg.
Videre mener disse medlemmer at familien er samfunnets
viktigste fellesskap og arena for trygghet, tilhørighet og utvikling.
Familien skal sikres valgfrihet og mulighet til å ta ansvar for
seg selv og sine nærmeste. For å gi alle barn en god oppvekst, samt
forhindre og motvirke fattigdom og sosiale problemer hos barn, er
derfor foreldrenes mulighet til arbeid og tilgang på hjelp når de
trenger det viktige områder for oppvekstpolitikken.
Disse medlemmer ser en god kunnskapsskole
som utjevner sosiale forskjeller mellom barn som avgjørende for
å gi alle barn like muligheter i livet. Dette er spesielt viktig
for særlig utsatte barn og unge. Disse medlemmer er
tilhengere av målrettede satsinger på gode og konkrete tiltak som
letter livssituasjonen for sosialt utsatte barn, unge og deres familier.
Disse medlemmer viser som eksempel
på slike målrettede tiltak til tidligere forslag fra disse
medlemmer om økt støtte til prosjekter som gir barn i familier
med lav inntekt en mulighet til å delta på fritidsaktiviteter og
forslag om lavere foreldrebetaling i barnehagen for familier med
lav inntekt. Disse medlemmer ser sosial deltagelse
som en viktig forutsetning for å sikre barn og unge gode oppvekstvilkår. Disse medlemmer vil
peke på de frivillige organisasjonenes viktige og unike rolle i
å skape trygge og gode møteplasser for barn og unge. En styrking av
frivillighetens vilkår og forbedring av deres rammebetingelser vil
etter disse medlemmers syn bidra til at flere barn
og unge får ta del i deres mange og mangfoldige tilbud.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil videre understreke at familien
har en veldig viktig forebyggende rolle, og at det foregår mye viktig
læring i familien. Disse medlemmer viser til at familien
er rammen rundt barns oppvekst. I familien møter barnet omsorg,
bygger de første relasjonene og lærer om den nødvendige samhandlingen
mellom mennesker. Disse medlemmer vil understreke
at også samfunnet trenger familien som en grunnleggende enhet. Disse
medlemmer vil peke på at en velfungerende og stabil familie
vil forebygge problemer som ellers kan oppstå. Unger som vokser
opp i en trygg familie har store fordeler framfor dem som ikke gjør
det. Disse medlemmer vil i denne sammenheng peke
på den stadige økningen i bekymringsmeldinger og saker i barnevernet. Disse
medlemmer vil understreke at for å forebygge noen av de
sakene som senere blir barnevernssaker, er det viktig å se på tiltak
som retter seg mot familien som helhet.
Disse medlemmer viser til barnevernets
viktige rolle i å gi barn som trenger det en trygg oppvekst. Disse
medlemmer vil understreke at det ikke først og fremst er
gjennom barnevernet fattigdomsbekjempelsen skal skje. Barnevernet er
en sentral aktør i velferdsarbeidet. Det er ofte en sammenheng mellom
fattigdom og problemfylte oppvekster, og det er en overrepresentasjon av
barnevernsklienter i lavinntektsgrupper. Disse medlemmer mener
at barnevernet har en viktig rolle når det gjelder å forebygge og
behandle sosiale problemer i disse gruppene, men at fattigdomsbekjempelsen
ikke først og fremst er barnevernets oppgave.
Disse medlemmer viser til at
støtteordningene til barnefamiliene over tid har blitt gradvis redusert. Disse
medlemmer viser til regjeringens kutt i kontantstøtteordningen. Disse medlemmer vil
understreke at fattigdomsutfordringene og integreringsutfordringene
må løses med helt andre tiltak enn fjerning av velferdsordninger. Disse
medlemmer vil også peke på at det ikke er noen automatikk
i at minoritetskvinner og familier med lav inntekt kommer ut i arbeidslivet
når kontantstøtten fjernes. Disse medlemmer viser
til at svært mange kontantstøttemottakere med etnisk minoritetsbakgrunn
oppgir at de uansett ikke ville valgt barnehage om en fjernet kontantstøtten
(NOU 2010:7). Det er dessuten lite sannsynlig at mødrene til disse
barna vil ta skrittet ut i arbeidslivet som en konsekvens av fjerning
av kontantstøtten. Barnehagedeltakelse for innvandrere er primært
motivert av foreldrenes ønske om at barna skal lære norsk og omgås
andre barn, og mindre knyttet til ønske om tilsyn på grunn av at begge
foreldre arbeider. Inntektstapet av kontantstøtte vil dermed gjerne
ikke veies opp av økt arbeidsinntekt (NOU 2010:7). Disse
medlemmer mener aktive tiltak er nødvendig for å få til
integrering og inntektsutjevning.
Disse medlemmer vil videre vise
til at siden kontantstøtten betyr svært mye for økonomien til familier
med lav inntekt, påpeker inkluderingsutvalget at det er behov for
overgangsordninger som sikrer inntekten deres. Ett virkemiddel utvalget
selv foreslår er økt barnetrygd. Disse medlemmer registrerer
med bekymring at regjeringen i budsjettet for 2012 fjerner kontantstøtten
for toåringer uten å kompensere for inntektstapet for lavinntektsfamilier
og uten å bevilge midler til bygging av barnehageplasser til barna
som mister støtten.
Disse medlemmer vil videre vise
til at fjerning av kontantstøtten, ifølge regjeringens egne beregninger,
vil føre til at en liten andel barn vil gå over fra kontantstøtte
til barnehage. I statsbudsjettet for 2012 er det lagt til grunn
at styrkingen av kontantstøtten for ettåringer vil medføre at det
vil være behov for 1 970 færre barnehageplasser. Avviklingen av
kontantstøtten for toåringer er anslått å øke etterspørselen etter barnehage
med 3 130 plasser. Nettobehovet som følge av endringene i kontantstøtten
blir dermed 1 160 barnehageplasser, ifølge regjeringens beregninger.
Samlet behov for nye barnehageplasser i 2012 blir, ifølge regjeringen,
1 775 heltidsplasser. Disse medlemmer viser til at KS
mener regjeringens anslag av behovet for barnehageplasser i 2012
er altfor lavt. Disse medlemmer viser videre til
at Utdanningsforbundet på høring har uttrykt at de mener regjeringen
bør bevilge midler til 10 000 nye barnehageplasser i 2012.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det viktigste i Kristelig Folkepartis
familiepolitikk er målet om å skape best mulig oppvekstvilkår for
barna. Dette medlem er enig i at det er et overordnet
politisk mål å sikre alle barn og unge gode oppvekst- og levekår,
og at det innebærer at de allmenne velferdsordningene må innrettes
slik at de fremmer like muligheter, forebygger risiko og fremmer sosial
mobilitet, samtidig som det er behov for særlig innsats rettet mot
utsatte barn og unge og deres familier.
Dette medlem viser til at regjeringen
i meldingen viser til viktige forutsetninger for å unngå at fattigdom
rammer barn og ekskluderer dem fra so-siale fellesskap, som god
kommuneøkonomi, en sosial boligpolitikk, en aktiv arbeidsmarkedspolitikk,
gratis eller rimelige fellesgoder og en inntektssikring som gir
familiene mulighet til å leve et verdig liv. Dette medlem er
enig i at dette er viktige forutsetninger, og vil understreke betydningen
av at regjeringen øker innsatsen mot fattigdom og legger til rette
for at alle barn og unge skal gis muligheter til å delta og utvikle
seg i samfunnet uavhengig av foreldrenes økonomiske og sosiale situasjon. Dette
medlem viser til at viktige tiltak i denne sammenheng er
ordninger med ferie- og fritidstilbud for barn av foreldre med dårlig
økonomi, tilskudd til tiltak for deltakelse og inkludering av utsatte
barn og unge, gode og billige møtesteder for barn og unge lokalt,
både i privat og offentlig regi.
Dette medlem er enig i at et
inkluderende oppvekstmiljø skapes gjennom et tett samspill mellom
stat, kommune og andre aktører i lokalsamfunnet, som frivillige
organisasjoner, barn og ungdom selv, foreldre og andre grupper som
ønsker å engasjere seg og gjøre en innsats. Dette medlem vil
understreke betydningen av det frivillige arbeidet som legges ned
i foreninger, menigheter, korps og andre organisasjoner rundt om
i landet.
Dette medlem vil videre understreke
at når barnets egne foreldre ikke kan sikre barnet god omsorg og
trygghet, er det viktig at barnevernet har ressurser og kompetanse
til å sikre trygghet, omsorg og stabilitet for barnet. Det er også
viktig at barnevernet har nok kompetanse og ressurser til å stille
opp for barn og unge som viser negativ adferd. Dette medlem vil
i denne sammenheng vise til Dokument 8:21 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Håbrekke, Hans Olav Syversen
og Laila Dåvøy om en opptrappingsplan for å sikre full barnevernsdekning
innen 2017. Full barnevernsdekning innebærer nok behandlingskapasitet
i det kommunale barnevernet, nok fosterhjemsplasser og institusjonsplasser
til å gi alle barn et tilbud tilpasset den enkeltes behov, nok kapasitet i
fylkesnemndene til å sikre rask saksbehandling, tilstrekkelig antall
tilsynsførere, samt rett til ettervern fram til 23 år for unge med
tiltak etter barnevernloven.
Dette medlem vil understreke
betydningen av forebygging og tidlig hjelp overfor særlig utsatte barn
og unge. Lykkes vi med å yte tidlig hjelp til disse gruppene, kan
helseproblemer, rusproblemer, kriminalitet osv. i mange tilfeller
unngås. Tidlig hjelp gir størst effekt. Det styrker barnas egne
ressurser slik at de over tid blir i stand til å ta vare på seg
selv og å møte samfunnets forventninger. Tidlig innsats overfor
særlig risikoutsatte barn og unge er ofte samfunnsøkonomisk lønnsomt
og bidrar på sikt til å redusere velferdsstatens utgifter.
Dette medlem er enig i at en
grunnleggende forutsetning for å bedre livssituasjonen for mange
barn som lever i fattigdom, er styrking av foreldrenes yrkestilknytning.
Både for eninntektshusholdninger og andre er det avgjørende at det
legges til rette for å kombinere krevende omsorgsoppgaver med lønnet
arbeid. Gode velferdsordninger som foreldrepermisjonen, rett til fravær
ved barns sykdom og kontantstøtten er eksempler på ordninger som
muliggjør at familieliv og arbeidsliv kan kombineres på en god måte.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å øke kontantstøtten
for alle ettåringer til 5 000 kroner per måned med virkning fra
1. juli 2012. Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti foreslår at kontantstøtten for toåringer videreføres
også etter 1. august 2012, og at ordningen med mulighet for gradering
i fem trinn fortsetter. Dette medlem mener den gamle
ordningen med fem trinn gir mer fleksibilitet og er en bedre løsning for
familiene.
Dette medlem mener alle familier
bør ha reell mulighet til å velge omsorgsform for egne barn, da
må de ha tilgang på en god kontantstøtte og plass i barnehage med
god kvalitet på tilbudet.
Dette medlem understreker betydningen
av at kommunene sørger for friplasser eller gradert foreldrebetaling
for familier med lave inntekter, slik at også de har råd til å velge
barnehage for sine barn, dersom de ønsker det. På tross av at kommunene
allerede i dag er pålagt å ha moderasjonsordninger som kan tilby
barnefamilien med lavest betalingsevne en reduksjon eller fritak
for foreldrebetaling, bor ifølge SSB rundt halvparten av barnehagebarna
i en kommune som fortsatt ikke tilbyr graderte satser. Dette medlem mener
det må sikres at alle kommuner tilbyr inntektsgraderte foreldrebetalingssatser, eller
eventuelt friplasser, for å sikre at alle familier har reell mulighet
til å velge barnehage som omsorgsform for sine barn. Dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det på denne bakgrunn foreslås å bevilge 35 mill. kroner øremerket
til inntektsgraderte satser for foreldrebetaling i barnehagene. Dette
medlem mener at alle som ønsker det, uavhengig av økonomi,
må sikres plass i barnehage. Dette medlem vil understreke
at det må legges til rette for at alle får barnehageplass når de
trenger det. Det er ikke full dekning før også de som er født etter
1. september får plass. Dette medlem mener det er nødvendig
med flere opptak i året enn ett. Målet må være at opptaket er mest
mulig løpende og at rett til plass gjelder for alle.
Dette medlem viser til at mange
foreldre, barnehageansatte, barnehageeiere og andre er bekymret
for kvaliteten i barnehagene etter et langvarig fokus på kvantitet
og vedtak om store endringer i finansieringssystemet. Det er indikasjoner
på at det er store kvalitetsforskjeller i dagens barnehager. Brennautvalget
konkluderer med at dagens barnehagetilbud ikke har den grad av systematikk
og kvalitet som skal til for å sikre at alle barn får et godt pedagogisk
tilbud. Dette medlem vil understreke at alle barnehager,
private og kommunale, må ha høy kvalitet, og at førskolelærere og
annet kvalifisert personale er avgjørende for kvaliteten i barnehagetilbudet. Kvalitet
innebærer først og fremst en trygg hverdag med nok antall voksne
per barn, men også godt pedagogisk innhold og nok pedagoger, dvs. at
det er minst en tredjedel som er utdannet førskolelærere blant de
ansatte. Dette medlem viser til at dette er kravet
i dag, men at det er store mangler. Dette medlem viser
til at nye tall viser at Norge mangler 6 000 pedagoger. Dette
medlem viser videre til at når regjeringen nå fjerner kontantstøtten
for toåringene, vil det bli behov for enda flere førskolelærere. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti mener at innsatsen
på dette feltet må styrkes utover det regjeringen legger opp til,
for å rekruttere nok førskolelærere, samt sikre personalet god etter-
og videreutdanning og trivsel.
Dette medlem vil understreke
at høy kvalitet i barnehagen er avgjørende for barns utvikling og trivsel. Dette
medlem vil understreke at det er spesielt viktig at barn
med minoritetsbakgrunn får et godt språklig og pedagogisk tilbud
før skolestart. Dette medlem viser til at både skolen
og barnehagen er viktige inkluderingsarenaer, og at årene fram mot
skolestart er viktige både for språket og for det sosiale. Dette
medlem viser videre til at forsøkene i Oslo med gratis kjernetid
for fire- og femåringer er svært vellykket. Flere barn rekrutteres
til barnehagene som følge av gratis kjernetid, og flere velger heldagsplass.
Tallene viser at i bydelene med gratis kjernetid går de fleste barna
i barnehagen etter kontantstøttealder. Dekningsgraden, dvs. andel
barn med barnehageplass i alderen 3–5 år, er i disse bydelene på
rundt 90 prosent. Dette medlem er enig i at gratis
kjernetid i barnehage i områder med en høy andel barn med innvandrerbakgrunn
er et godt virkemiddel for å bedre levekårene og bidra til en jevnere
fordeling, og mener det er riktig at det nå vurderes ytterligere utvidelser
av ordningen.
Dette medlem vil understreke
betydningen av at barnehagedeltakelse er frivillig, men at alle som
ønsker det har tilgang på et tilbud av høy kvalitet og med et nivå
på foreldrebetalingen som er så lav at alle familier som ønsker
det, har råd til en barnehageplass.