Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev 6. desember 2011 hvor det bes om en vurdering av ovennevnte representantforslag. Forslaget lyder:

«Stortinget ber regjeringen sørge for like struktureringsmuligheter for kystfiskefartøy over 15 meter senest i løpet av våren 2012.»

Regjeringen har beskrevet sin strukturpolitikk i St.meld. nr. 21 (2006–2007). I meldingen konkluderte regjeringen med at det er behov for å videreføre strukturordninger i framtiden, men foreslo samtidig justeringer i en del strukturvirkemidler, i forhold til hva som ble vedtatt av regjeringen Bondevik II.

Et av regjeringens sentrale forslag i meldingen var å senke kvotetaket i strukturkvoteordningen for kystfiskeflåten over 15 meter. Hovedbegrunnelsen var kystflåtens særlige betydning for aktivitet og sysselsetting i mange kystsamfunn, som skaper behov for større varsomhet i struktureringen enn det regjeringen Bondevik II la opp til. Mer konkret gikk forslaget ut på å senke kvotetaket fra tre til to ganger fartøyets egen kvote, men likevel tre ganger fartøyets egen kvote for fartøy som bare strukturerer i en av de to hovedgruppene av fiskerier, henholdsvis torskesektoren og pelagisk sektor. Som representantene viser til omtales regjeringens forslag gjerne som et kvotetak på 2+2 eller 3+1, mens det gamle kvotetaket omtales som 3+3. Det ble videre åpnet for at de som allerede hadde strukturert ut over det nye kvotetaket i medhold av den gamle ordningen, kunne beholde sine tildelte strukturkvoter i henhold til tidligere vedtak.

I forbindelse med næringskomiteens behandling av stortingsmeldingen oppsummerte daværende fiskeri- og kystminister Helga Pedersen i et brev til komiteen de viktigste hensynene bak forslaget om å senke kvotetaket. Bl.a. skrev hun følgende:

«For kystfiskeflåten har regjeringen, på bakgrunn av et flertallsforslag fra strukturutvalget, foreslått å senke kvotetaket. Det er flere grunner for dette forslaget. For det første bidrar et lavere kvotetak til å bremse struktureringen i kystfiskeflåten, uten at det går på bekostning av intensjonene bak strukturordningen. For det andre kan et lavere kvotetak forhindre en utvikling hvor det viktigste for den enkelte er å skaffe seg et størst mulig kvotegrunnlag, på bekostning av kvalitet og fisket etter arter med lavere fangstverdi. For det tredje viser en opptelling foretatt av Fiskeridirektoratet at det er fåtall fartøy som 'stanger' i kvotetakene i alle fiskerier hvor de har deltakeradgang.

Forslaget om endrede kvotetak er således begrunnet i regjeringens vurdering av hvor balansepunktet mellom de bedriftsøkonomiske og de samfunnspolitiske hensyn ligger i forhold til dette spørsmålet.»

Regjeringens forslag om å senke kvotetaket for kystflåten over 15 meter fikk støtte av regjeringspartiene, men ikke av noen opposisjonspartier.

Det er viktig for meg å understreke at regjeringens strukturpolitikk slik den er beskrevet i nevnte stortingsmelding, ligger fast. Dette er ikke til hinder for at jeg er åpen for å vurdere og eventuelt gjennomføre endringer og tilpasninger innenfor rammene av dagens strukturpolitikk. Det er viktig å ha oppmerksomhet om hva som er nødvendig for å bidra til en utvikling som sikrer lønnsomhet og fornying i fiskeflåten.

Jeg forstår imidlertid representantenes forslag om like struktureringsmuligheter for kystflåten over 15 meter som et forslag om å gjeninnføre kvotetaket som gjaldt under Bondevik II (3+3). Representantenes forslag innebærer dermed en reversering av regjeringens politikk om en mer varsom strukturering for kystfartøy over 15 meter.

Behovet for en varsom strukturering i kystfiskeflåten er etter min mening fortsatt til stede. De ulike hensynene som daværende statsråd Pedersen viste til i sitt brev til Stortinget, står seg godt også i dag. Det er viktig å balansere de bedriftsøkonomiske hensynene opp mot den samfunnsmessige rollen kystfiskeflåten har langs store deler av kysten. Det er videre slik at det fortsatt er rom for videre strukturering i denne fartøygruppen, innenfor gjeldende kvotetak.

Representantene viser til at det er stor oppslutning i Norges Fiskarlag om å heve kvotetaket i kystflåten over 15 meter. Jeg har god kontakt med næringen og er kjent med at flere ønsker å heve kvotetaket. Samtidig registrerer jeg at det er mange ulike meninger om hvordan strukturkvoteordningene bør utformes, herunder nivået på kvotetakene. Jeg er enig med representantene i at det er viktig å sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringen. Nettopp derfor mener jeg at det er viktig at de sentrale elementene i regjeringens strukturpolitikk ligger fast over tid.