Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 16. januar 2012

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité stiller i brev av 20. desember 2011 spørsmål i forbindelse med Riksrevisjonens merknader i Dokument 1 (2011–2012). Nedenfor følger Kommunal- og regionaldepartementets svar.

Riksrevisjonen har kritiske merknader til Kommunal- og regionaldepartementets regnskap. Revisjonen har vist at det er foretatt forskuddsfakturering og forskuddsutbetalinger i strid med regelverket, og at det er avdekket svakheter ved departementets attestasjonskontroll. Er tilfredsstillende tiltak iverksatt og rutiner på plass?

Riksrevisjonen har i sine merknader i Dokument i (2011–2012) funnet det kritikkverdig at departementet har anmodet om forskuddsfakturering og foretatt forskuddsbetalinger av fakturaer som gjelder kjøp av konsulenttjenester. Departementet har som hovedregel at forskuddsutbetalinger ikke skal forekomme. I den grad det blir gjort unntak må departementet ha særlig god leverandøroppfølging. Departementet har på bakgrunn av Riksrevisjonens merknader innskjerpet og presisert rutinene i forhold til dette. De endrede rutinene er utarbeidet i en bred prosess og gjort kjent i departementet. I tillegg er problemstillingen tatt opp med enheten som hadde den konkrete saken.

Departementet har holdt obligatorisk kurs for alle ansatte med attesterings- og godkjenningsmyndighet. På kurset ble det blant annet fokusert på attestasjonskontroll og riktige rutiner rundt årsavslutning. Videre ble rutinene i forhold til forfallsdato og forskuddsbetaling særskilt gjennomgått. Kurset bidro til økt bevissthet rundt kontrollhandlingene i forbindelse med attestasjon, og viktighetene av å se fakturahåndtering i sammenheng med leverandøroppfølging. Departementet vil fortsette med jevnlig informasjon og kursing av ansatte for å sikre at rutinene i departementet blir fulgt.

I forbindelse med årsavslutningen for 2011 har departementet tatt opp problemstillingen med forsert forfallsdato med Departementenes servicesenter som er departementets fakturasentral.