Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 16. januar 2012

Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomitéen av 20.12.11 vedlagt følgende spørsmål:

  • 1. Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke har blitt framlagt nødvendig dokumentasjon for å kunne bekrefte at regnskapet for Helseøkonomiforvaltningen er korrekt. Riksrevisjonen er kritisk til at sentrale avstemminger mellom forsystemer og utbetalingsreskontro ikke har vært mulig å gjennomføre i 2010. Forholdet ble også tatt opp i forbindelse med revisjon av regnskapet for 2009. Når kan det forventes at forholdene er brakt i orden?

Mangler i den helhetlige avstemmingen fra forsystemer til utbetalingsreskontro skyldes systemmessige begrensninger. De fleste fagsystemer og samtlige økonomisystemer for stønadsregnskapet som HELFO benytter er utviklet og driftes i NAV. Det opereres med et eget oppdragssystem som tar imot vedtak fra forsystemene og omformer disse til utbetaling (utbetalingsreskontro). Oppdragssystemet benyttes både for transaksjoner i NAV og HELFO.

Arbeids- og velferdsetaten utviklet i sin tid oppdragssystemet uten funksjonalitet for periodiske rapporter for mottatte oppdrag fordelt på fagsystemer (antall transaksjoner og sum beløp). Arbeids- og velferdsetaten har etablert et generelt grensesnitt mellom fagsystemene og oppdragssystemet (OS), hvor avstemmingen bygger på prinsippet om at oppdrag som sendes til OS skal få en kvittering fra oppdragssystemet med tilhørende varslingssystem. Det er utviklet rutiner for daglig avstemming i HELFO av transaksjoner fra fagsystemer.

Helserefusjonsreformen innebar overføring av helserefusjonsområdet fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet fra og med 1.1.2009. I arbeidet med overføring av området var det tidlig klart at det var nødvendig med et lengre utviklingsløp for å adskille helserefusjonsområdet systemmessig fra NAV, både med hensyn til drifts- og stønadsregnskap. Det ble derfor inngått en tjenesteavtale mellom NAV og Helsedirektoratet som innebar at NAV skal drifte systemer på helserefusjonsområdet inntil nye systemer er utviklet i regi av Helsedirektoratet. Driftsregnskapet for HELFO ble etter et omfattende utviklingsprosjekt overført til Helsedirektoratet fra 1.1.2010. DFØ (Direktoratet for økonomistyring) fører i dag driftregnskapet for HELFO. Imidlertid gjenstår stønadsregnskapet. Ansvaret for føring av stønadsregnskapet må overføres som ledd i Helsedirektoratets IKT-strategi.

Helsedirektoratet er godt i gang med et langsiktig utviklingsprosjekt som skal utvikle nytt elektronisk saksbehandlingsverktøy som omfatter HELFO. Forprosjektet ble gjennomført i 2010, og hovedprosjekt ble igangsatt i 2011. Leverandør av saksbehandlingsverktøy ble valgt sommeren 2011. I kravspesifiseringen av ny saksbehandlingsløsning er tilknytning til økonomisystem og oppfyllelse av økonomireglementet mht. avstemming og sporbarhet høyt prioritert. Videre er DFØ valgt som leverandør av økonomitjenester for stønadsområdet, og vil overta den funksjonen som NAV har i dag med utbetalinger og regnskapsføring.

Det er tett kopling mellom nytt saksbehandlingsverktøy og stønadsøkonomi. Systemene etableres derfor i en felles fremdriftsplan, hvor innfasing av saksbehandlingssystemer skjer parallelt med trinnvis overføring av økonomitjenester fra NAV til DFØ. Overføring av stønadsområder til ny saksbehandlingsløsning og ny økonomiløsning skal etter planen starte i 2012 og overføres gradvis. Overføring av alle fagområder vil etter planen være sluttført i løpet av en 5-årsperiode.

Overføring av stønadsregnskapet fra NAV til Helsedirektoratet og DFØ krever omfattende og systematisk arbeid over flere år. På kort sikt arbeider NAV, Helsedirektoratet og HELFO i fellesskap for å kompensere for de systemmessige svakhetene gjennom videreutvikling av avstemmingsrutiner og tilhørende dokumentasjon innenfor rammen av tjenesteavtalen mellom de to etatene.