Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Samlet utgiftsbevilgning til Arbeidsdepartementet
i 2010 utgjorde 318 134 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2010
utgjorde 7 839 mill. kroner. Departementet har ansvaret for ni virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt sju revisjonsbrev
uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til arbeids- og velferdsetaten
og Pensjonstrygden for sjømenn (PTS).
Riksrevisjonen oppfatter at departementet vurderer
det slik at PTS er et ordinært forvaltningsorgan, men finner det
kritikkverdig at departementet ikke tidligere har avklart virksomhetens
tilknytningsform. Det er alvorlig at departementets manglende avklaring
har medført at virksomhetens regnskap er holdt utenfor statsregnskapet.
Så lenge en søknad om fritak fra gjeldende regelverk
ikke er sendt og innvilget, forventer Riksrevisjonen at departementet
snarest sikrer at virksomheten kan følge bevilgningsreglementet og
økonomi-regelverket samt rapportere til statsregnskapet.
Riksrevisjonen konstaterer at Arbeidsdepartementet
fortsatt har store utfordringer i styringen av arbeids- og velferdsetaten.
Riksrevisjonen har i flere år pekt på gjennomgående svakheter i
pensjons- og ytelsesforvaltningen, både før og etter etableringen
av arbeids- og velferdsetaten i 2006. Departementet erkjenner at
det ved etableringen av etaten ikke hadde tilstrekkelige kunnskaper
om omfanget av utfordringene. Etaten arbeider målrettet med forbedringstiltak
og har oppnådd økt kunnskap om situasjonen. Riksrevisjonen vil imidlertid
peke på at det fortsatt ikke er oppnådd fullstendig oversikt over
utfordringene med kvalitet i pensjons- og ytelsesforvaltningen.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke
kan vise til bedre framdrift i arbeidet med å utvikle et helhetlig
kvalitetssystem i arbeids- og velferdsetaten. Departementet har
siden 2009 lagt opp til et tett samarbeid mellom departementet og
Arbeids- og velferdsdirektoratet om å utvikle et kvalitetssystem
og et kunnskapsgrunnlag for å stille objektive og målbare krav til
saksbehandlingskvalitet. Departementet opplyser at det har bedt
Arbeids- og velferdsdirektoratet vurdere behovet for justeringer
av timeplanen knyttet til kravet om innlemming av seks enkeltytelser
i kvalitetssystemet i 2011. Riksrevisjonen merker seg at departementet
fortsatt vil ha dette som et hovedområde i etatsstyringen i tiden som
kommer, og understreker viktigheten av at arbeidet blir prioritert.
Riksrevisjonen er kritisk til at arbeidet med
å sikre en langsiktig og integrert ikt- løsning for store deler
av arbeids- og velferdsforvaltningen tar lang tid. Regjeringen så
det som viktig at det tidlig i reformarbeidet skulle utvikles arbeidsmetoder
og ikt-løsninger som understøtter helhetlige arbeidsprosesser. Riksrevisjonen
merker seg at det i august 2011 er besluttet å starte et moderniseringsprogram
for ikt. Departementet viser til at ikt-moderniseringen er komplisert
og at arbeidet vil være av langsiktig karakter der forbedringer
oppnås gradvis. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil derfor bli
bedt om å gjennomføre et forprosjekt for totalprogrammet med varighet
på seks år fordelt på tre faser. Forprosjektet for første fase skal
gjennomføres i løpet av 2011 med sikte på prosjektstart tidligst mulig
i 2012. Oppfølging av arbeidet med nye ikt-løsninger skal fortsatt
være blant hovedprioriteringene i departementets styring av arbeids- og
velferdsetaten. Riksrevisjonen understreker viktigheten av at arbeidet
med å sikre nødvendige rammebetingelser for oppgaveløsingen i etaten
har høy prioritet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det fortsatt
er betydelige kompetanseutfordringer i arbeids- og velferdsetaten,
og er kritisk til departementets håndtering av denne utfordringen
i etatsstyringen. Stortinget har fastslått at det er av stor betydning
at den reorganiserte arbeids- og velferdsforvaltningen har den nødvendige
kompetansen for å kunne nå fastsatte mål. Riksrevisjonen har tidligere
pekt på behovet for strategiske grep når det gjelder kompetanseutvikling.
Riksrevisjonen er kjent med at det er gjennomført kompetansetiltak
på mange nivåer i etaten, men konstaterer at dette ikke har vært tilstrekkelig
for å få kvaliteten i pensjons- og ytelsesforvaltningen opp på et
akseptabelt nivå. Riksrevisjonen merker seg at Arbeids- og velferdsdirektoratet
nå arbeider med en helhetlig kompetansestrategi som etter planen
skal ferdigstilles i løpet av første halvår 2012, og understreker
viktigheten av at departementet følger opp dette arbeidet.
Riksrevisjonen er sterkt kritisk til at det
til tross for uttalt oppmerksomhet fra departementet siden 2005
ikke er oppnådd vesentlige forbedringer på utenlandsområdet. Departementets styring
gjennom oppfølging av handlingsplaner, og tiltakene som er gjennomført
i arbeids- og velferdsetaten, har ikke hatt tilstrekkelig effekt.
Riksrevisjonen ser alvorlig på det store omfanget
av saksbehandlingsfeil i saker med utenlandstilsnitt. Arbeids- og
velferdsdirektoratet har de siste årene erkjent de fundamentale svakhetene
på området, og har synliggjort høy risiko i rapporteringen til departementet.
Etaten har forsøkt å møte utfordringene med ulike tiltak, men har
blant annet ikke hatt den nødvendige kompetansen på området.
Departementet viser til at etaten nå har redusert svartid
på telefon og kan vise til økt produksjon på enkelte saksfelter,
men erkjenner at etaten fortsatt har betydelige utfordringer på
grunn av at sakene med utenlandstilsnitt er spesielt krevende. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vil gjennomføre en bred gjennomgang
av utenlandsområdet, herunder en vurdering av kvalitet i saksbehandlingen,
organisering, regelverk, kompetanse og kontrollmekanismer.
Riksrevisjonen understreker viktigheten av at departementet
også bidrar til tilpasning av norsk lovverk til økende internasjonalisering,
og til å sikre nødvendig tverrsektoriell koordinering av aktiviteter
og arbeidsprosesser mellom arbeids- og velferdsetaten, skatteetaten
og Utlendingsdirektoratet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at PTS har
utelatt en vesentlig gjeldspost i sitt regnskap. Riksrevisjonen
konstaterer at departementet vil sørge for at balanseoppstillingen
i regnskapet til PTS for 2011 er fullstendig.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at PTS ikke har etablert
tilfredsstillende ikt-sikkerhet. Svakhetene kan medføre at dokumentasjon
knyttet til beregninger og utbetalinger av pensjoner ikke blir behandlet
på en betryggende måte. Riksrevisjonen merker seg at departementet
vil prioritere ikt-prosjektet i PTS høyt, for å sikre at ny ikt-plattform
med en kvalitet som styrker virksomhetens internkontroll er på plass
i 2013.
Samlede pensjonsutgifter i statsbudsjettet for 2010
utgjør i overkant av 175 mrd. kroner. Etatens regnskap skal gi et
korrekt uttrykk for folketrygdens utgifter til pensjoner. Om lag
en million innbyggere har pensjonsutbetalinger som hovedinntekt,
og det er viktig for publikums tillit til etaten at alle pensjonister
får korrekt pensjon til rett tid.
I 2009 påviste Riksrevisjonen at gjennomgående svikt
i rutiner og systemer resulterte i feil i utbetalte pensjoner. Mangelfullt
datagrunnlag i eldre pensjonssaker som ble konvertert til det nye saksbehandlingssystemet
i 2009, førte til at det oppsto mange feil. Arbeids- og velferdsetaten iverksatte
forbedringstiltak. Revisjonsresultatene i 2010 viser at saksbehandlingssystemet Pesys
nå beregner pensjoner mer pålitelig, men at feil fortsatt oppstår
på grunn av svikt i rutiner og i saksbehandlingen. Feilandelen er
uakseptabelt høy på områder hvor saksbehandlingen er kompleks. Etaten
har store utfordringer med å øke kvaliteten i saksbehandlingen av
pensjoner samtidig med at løpende produksjon opprettholdes, og uttaler
at arbeidet med forbedringer viser seg å være mer komplisert enn
først antatt.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det fortsatt
er tvil om et betydelig antall pensjonister får beregnet og utbetalt
korrekt pensjon, og merker seg at gjennomgangen av sakene som ble
identifisert som mulige feilsaker i 2009 nå gis prioritet. I de tilfeller
utbetalt pensjon etter etatens gjennomgang viser seg å være feil,
er dette alvorlig for den enkelte pensjonist. Riksrevisjonen understreker
derfor at arbeids- og velferdsetaten nå må sikre at pensjonistene
mottar riktig pensjon til rett tid.
Etaten har fortsatt et stort etterslep i behandling og
korrigering av kjente avvik. I tillegg til negative konsekvenser
for pensjonistene som er berørt, fører etterslepet også til at potensielle krav
om tilbakebetaling av feilutbetalte beløp er i ferd med å bli foreldet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at etterslep i saksbehandlingen av kjente
avvik i pensjonssaker både får konsekvenser for den enkelte pensjonist
og for staten.
Folketrygdens rentebestemmelser er endret slik at
brukere etter gitte forutsetninger har krav på renter ved etterbetaling
etter 31. desember 2008. Riksrevisjonen er kritisk til at det ikke
gjennomføres renteberegninger som forutsatt, og merker seg at departementet
vil be om redegjørelse fra Arbeids- og velferdsdirektoratet knyttet
til iverksettelsen av denne bestemmelsen.
Riksrevisjonen er kritisk til at etaten, to
år etter at nytt pensjonssystem ble tatt i bruk, fortsatt ikke har
pålitelige styringsdata med hensyn til krav til saksbehandlingstid
for pensjoner. Etaten har heller ikke noe egnet produksjonsstyringssystem
for pensjonsområdet. Mangel på god styringsinformasjon og hensiktsmessige
styringssystemer skaper etter Riksrevisjonens vurdering utfordringer
for målrettet styring på pensjonsområdet.
Riksrevisjonen understreker viktigheten av at planlagte
forbedringstiltak på pensjonsområdet gis prioritet.
Riksrevisjonen konstaterer at etaten i 2010
fremdeles har vesentlige utfordringer med kvaliteten i forvaltningen
av ytelser i fylkeslinjen, og etterlevelsen av etatens internkontrollrutiner.
Omfanget av feil i utbetalinger er betydelig og overstiger et akseptabelt
nivå.
Riksrevisjonen har i 2010 kontrollert sykepenger,
overgangsstønad til enslige forsørgere og barnebidragssaker. Revisjonen
viser at det er feil i 7,5 prosent av de kontrollerte sakene på sykepengeområdet,
og at det er store forskjeller mellom fylkene når det gjelder kvalitet
i saksbehandling og omfanget av feilutbetalte sykepenger. For overgangsstønad
til enslige forsørgere er det påvist feil utbetaling i 21 prosent
av de kontrollerte sakene mens det er usikkerhet om barnebidrag
er korrekt beregnet i 42 prosent av de kontrollerte sakene.
Etter innføringen av nøkkelkontroller på utvalgte
ytelser i 2009, har etaten lagt ned et betydelig arbeid for å nå
et forbedret kontrollnivå. Det konstateres imidlertid at kontrollene
hittil ikke har hatt tilstrekkelig effekt.
Riksrevisjonen merker seg at Arbeids- og velferdsdirektoratet
mener det er vanskelig å innføre og sikre god etterlevelse av nye
internkontrollrutiner når etaten samtidig fokuserer på løpende produksjon
og saksbehandlingstider. Direktoratet viser til at ressursrammene
gjør det vanskelig å gjennomføre omfattende forbedringstiltak. Svakheter
i tilgjengelig ikt-støtte bidrar også til krevende rammebetingelser.
Etaten er ifølge direktoratet i en krevende økonomisk situasjon og
må foreta vanskelige prioriteringer for å sikre best mulig samlet
måloppnåelse i tiden framover.
Riksrevisjonen er kritisk til at kvaliteten
i ytelsesforvaltningen etter mange års merknader fortsatt fører
til betydelige feil i utbetalinger. Etaten og Arbeidsdepartementet
har nå bedre oversikt over de faktiske forhold, men Riksrevisjonen
er kritisk til at det ikke er klart hvilket tidsperspektiv departementet
legger til grunn for å oppnå nødvendige kvalitetsforbedringer.
Riksrevisjonen har over tid tatt opp vesentlige utfordringer
med kvalitet i forvaltningen av utenlandssaker. Økt bevegelse over
landegrensene fører til at antall slike saker i arbeids- og velferdsetaten
øker. Det økende saksvolumet har betydning for oppgaveløsningen
i etaten. Revisjonsresultatene for 2010 bekrefter at etaten fortsatt
har vesentlige utfordringer i behandlingen av utenlandssaker. Utfordringene
gjelder både svakheter i saksbehandlings- og styringsverktøy.
Revisjonen viser feil i mer enn halvparten av
de kontrollerte uførepensjonssakene, og at om lag 40 prosent av
alderspensjoner med utenlandstilsnitt er feilutbetalinger. Riksrevisjonen
ser svært alvorlig på at etaten ikke har utviklet og etablert nødvendige
retningslinjer og rutiner på området. Behandlingen av utenlandssaker
er basert på et svært spesialisert regelverk. Mangelfull systemstøtte
gjør det særlig viktig å ha etablert en god internkontroll basert
på rutiner. Revisjonsresultatene viser et stort omfang feil i utbetalte
ytelser, og mange av feilene som har oppstått kan knyttes til rutinesvikt.
Riksrevisjonen mener det er svært alvorlig at økende restanser og
lang saksbehandlingstid fører til at brukere i perioder ikke får
ytelser til livsopphold.
Etatens brukere er avhengig av god og riktig
informasjon for å forstå og kunne kontrollere at vedtak om, og beregning
av, utbetalt ytelse er korrekt. Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker
(forvaltningsloven) § 25 stiller krav om at forvaltningsorganet
i begrunnelsen for et vedtak skal sette brukeren i stand til å forstå
vedtaket. Riksrevisjonen ser alvorlig på at manglende, feilaktig
og ulogisk informasjon i et stort omfang er kommunisert skriftlig
til brukere på utenlandsområdet.
Riksrevisjonen understreker betydningen av at de
forbedringstiltak som iverksettes gjennomføres på en slik måte at
de får nødvendig effekt.
Riksrevisjonen bekrefter at arbeids- og velferdsetatens
regnskap for 2010 er uten vesentlige feil og mangler, selv om det
fremdeles er usikkerhet knyttet til kvaliteten på underliggende
transaksjoner til regnskapet. Der er i en helhetsvurdering lagt
vekt på et bedre regnskapsavlegg og en forbedret totalavstemming
av etatens samlede regnskap.
Arbeids- og velferdsetaten forvalter over 300 mrd.
kroner, en tredel av statsbudsjettets utgiftsside. Store deler av
etatens regnskap gjenspeiler vedtakene i ytelsesforvaltningen og
på pensjonsområdet, og det er viktig at etatens regnskap gir et
riktig bilde av folketrygdens utgifter. Riksrevisjonen understreker
viktigheten av at arbeidet med videreutvikling av etatens regnskaps-
og økonomiforvaltning blir videreført.
Det er rapportert særskilt om Arbeidsdepartementets
styring av Pensjonstrygden for sjømenn og arbeids- og velferdsetatens
forvaltning av utenlandsområdet i dette dokumentet.
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Statens pensjonskasse
Informasjonssikkerhet
Rutiner for anskaffelser, reiseutgifter,
overtid og gaver til ansatte