Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen reiser en
rekke viktige spørsmål og tema knyttet til Riksrevisjonens revisjon
av Arbeids- og velferdsforvaltningens regnskap for 2010 og som fremgår
av Dokument 1 (2011–2012). Det er grunn til å understreke at jeg
har stor oppmerksomhet rundt ytelsesforvaltningen i Arbeids- og
velferdsetaten.
I Prop. 1 S (2011–2012) fremgår at jeg har lagt vekt
på å sikre brukerne rett stønad til rett tid i mine retningslinjer
for forbedringsarbeidet i Arbeids- og velferdsetaten. Kvalitet og
robusthet i ytelsesforvaltningen er fortsatt en utfordring for etaten,
og arbeidet med å redusere saksbehandlingstider og sikre god kvalitet
i ytelsesforvaltningen skal fortsette. Dette arbeidet er forankret i
etatens nye virksomhetsstrategi, og det er utviklet handlingsplaner
for forbedringsarbeidet som skal følges opp og revideres årlig.
Forbedringsarbeidet omfatter blant annet videreutvikling av nøkkelkontroller,
etablering av et kvalitetssystem, kvalitetsmålinger, IKT-modernisering
og kompetansetiltak i etaten.
I mitt svar til Dokument 1 (2011–2012) understreket
jeg at som følge av Arbeids- og velferdsetatens størrelse og kompleksitet
vil videreutviklingen av etaten måtte ha et langsiktig og helhetlig
perspektiv blant annet fordi brukeroppfølging også vil måtte prioriteres fremover.
Med det brede spekteret av oppgaver som etaten har, og innenfor
de økonomiske rammer etaten disponerer, vil forbedringer måtte skje
gradvis. Det vil derfor ta tid før både ytelsesforvaltningen og
oppfølgingsarbeidet har en akseptabel kvalitet. Dette må også ses
i lys av at mye av forbedringen vil være basert på IKT-moderniseringen
som vil ta flere år.
Jeg har også merket meg at komiteen i Innst.
15 S (2011–2012) til Prop. 1 S (2011–2012) understreker: ”Komiteen er inneforstått med at arbeids- og
velferdsforvaltningens størrelse og kompleksitet tilsier at planer
og tiltak for den videre utviklingen må ha et langsiktig og helhetlig perspektiv.”
Arbeids- og velferdsetatens arbeid på utenlandsområdet
er kjennetegnet blant annet av et komplekst og kompetansekrevende
regelverk og et lite egnet IKT-basert saksbehandlingsverktøy. Kombinert
med økt migrasjon og stønadseksport har det vært utfordringer med
å utbetale rett stønad til rett tid.
Det har vært gjennomført en rekke tiltak på
området i lang tid. Kompetanseheving har stått sentralt i hele perioden
og pågår fortsatt. Som følge av blant annet etatens arbeid med å
utvikle et kvalitetssystem for ytelsesforvaltningen, som også omfatter
utlandsområdet, er det avdekket avvik og mangler som har dannet
grunnlag for målrettet kompetanseheving blant annet når det gjelder
trygdetidsberegning og dokumentasjon i sakene. Opplæring i form
av gjennomgang av regelverk, rutiner, praksis, kvalitet og kontroll for
saksbehandlerne har vært viktige tiltak.
Det er etablert ulike fagnettverk i etaten.
Fagnettverkene drøfter og avklarer problemstillinger knyttet til
blant annet utlandsområdet som kommer opp i saksbehandlingen. Eventuelle innspill
til endringer i rutiner og rundskriv avklares.
I NAV Internasjonalt er det utviklet interne kvalitetskontroller
som har avdekket viktige kompetansebehov, og det er iverksatt ulike
typer tiltak blant annet i NAV Internasjonalt.
Forbedrede løsninger for informasjonsflyt mellom
land er under utvikling og vil på sikt bidra til kvalitet og mer
effektiv behandling av utlandssaker fremover. I forbindelse med
innføring av ny EØS-forordning for trygdeområdet vil det bli gjennomført
et eget planlagt opplæringsløp for berørte enheter både i nytt regelverk
og når det gjelder informasjonsutvekslingen mellom EØS-landene.
Direktoratet opplyser at økt bevissthet og tydelig fokus
på kvalitetsarbeidet har gitt forbedringer på utenlandsområdet.
Saksbehandlingstider er redusert på en del saksområder, svartiden
på telefon er redusert, og gjennomførte nøkkelkontroller viser en
gradvis bedring i saksbehandlingen.
Likevel er det fortsatt betydelige utfordringer
på utenlandsområdet, blant annet for å sikre kvalitet i saksbehandlingen.
For å møte disse utfordringene, i lys av økt migrasjon og stønadseksport, vil
departementet sammen med direktoratet gå gjennom
utenlandsområdet. Status på området skal vurderes
og herunder kartlegges de kritiske utfordringene, mulige tiltak
og hva som er en realistisk plan for gradvis forbedring. I dette
arbeidet inngår kartlegging av behov for økt kompetanse og mekanismer
for kontroll og kvalitet, jf. Prop. 1 S (2011–2012).
Arbeids- og velferdsdirektoratet arbeider også med
en helhetlig kompetansestrategi som etter planen skal ferdigstilles
i løpet av første halvår 2012. Departementet vil som en del av dette følge
opp hvilke kompetansetiltak som vil bli iverksatt på utlandsområdet.
Jeg vil understreke at det er tidkrevende å bygge opp nødvendig kompetanse,
jf. mitt svar i Dokument nr. 1 (2011–2012).
Regjeringen har igangsatt et større program
for modernisering av IKT i Arbeids- og velferdsetaten. Det anbefalte
programmet vil blant annet omfatte nye løsninger for uførepensjon
og sykepenger, selvbetjeningsløsninger og økt automatisering av
vedtaksbehandlingen. Det er gjennomført en ekstern kvalitetssikring
av konseptvalget. Det arbeides nå med et planverk for gjennomføringsopplegg
for første fase i moderniseringsarbeidet, jf. Prop. 1 S (2011–2012).
En mer helhetlig modernisert IKT-støtte til
saksbehandlingen på utenlandsområdet og etablering av en fullverdig
medlemskapsløsning vil bli vurdert i forbindelse med forbedring
av tjenestene basert på IKT-modernisering. Dette vil bli konkretisert
i nevnte planverk.
Det skjer for øvrig trinnvise forbedringer når
det gjelder systemstøtte i etaten. I 2011 ble etatens felles løsning
for elektronisk dokumenthåndtering, intern samhandling og oppgavefordeling også
tatt i bruk av NAV Internasjonalt. Dette innebærer at utenlandsområdet
nå omfattes av den nye felles elektroniske infrastrukturen i etaten. Dette
er et viktig grunnlag for bedre kvalitet i saksbehandlingen.
Som et ledd i innføringen av ny EØS-forordning vil
landene bli koblet til en felles løsning for utveksling av informasjon
og det arbeides med en løsning for elektronisk mottak og utsendelse
av elektroniske meldinger. Dette innebærer også etablering av en
første versjon av et register over medlemskap og unntak fra medlemskap
i norsk trygd, noe som ytterligere vil kunne bidra til å sikre rett
ytelse og unngå misbruk. Løsningen vil imidlertid ikke dekke alle
behov. En fullverdig løsning for behandling av medlemskap vil bli vurdert
gjennomført som ledd i moderniseringen som nevnt over.
IKT-moderniseringen i Arbeids- og velferdsetaten
er et langsiktig program. Følgelig vil det ta tid før det er etablert
full systemstøtte på utenlandsområdet.
Dagens IKT-systemer i Pensjonstrygden for sjømenn
(PTS) er teknologisk sett foreldet, og det er derfor behov for å
etablere en ny IKT-plattform. PTS startet i 2011 opp et fornyingsprosjekt
av etatens IKT-systemer, investeringsplanen PTS-2013, som videreføres
i 2012 og avsluttes i 2013. I 2011 ble det bevilget 4 mill. kroner
til dette formålet og i 2012 ble det bevilget 6,7 mill. kr. Prosjektet
er i rute og vil bidra til effektivisering av arbeidet, økt sporbarhet
og redusere sårbarhet. Etablering av en ny IKT-plattform er også
vesentlig for å kunne håndtere eventuelle større endringer av ordningen
som følger av pensjonsreformen.
I forbindelse med behandlingen av Prop. 26 S (2011–2012)
ble statstilskuddet til PTS økt med 198 mill. kroner for 2011. Økningen
innebærer at statens bevilgninger til PTS er à jour med pensjonsutbetalingene.
Betalingsrutinene ble også endret fra november 2011. PTS har nå
gått over til å kostnadsføre pensjonsutbetalingene samtidig som
refusjonskrav blir sendt til Arbeids- og velferdsetaten som forestår
utbetaling av pensjonene. Med disse endringene vil det ikke lenger
oppstå regnskapsmessige avvik av det omfang og den karakter Riksrevisjonen
har omtalt.
Når det gjelder spørsmålet om tilknytningsform vises
det til nærmere omtale i Prop. 26 S (2011–2012):
”Kap. 664 Pensjonstrygda
for sjømenn
Post 70 Tilskot
Pensjonstrygda for sjømenn
sin forvaltningsmessige status
Ved revisjonen av Arbeidsdepartementet
si forvaltning og gjennomføring av statsbudsjettet i dei seinare
åra har Riksrevisjonen stilt spørsmål om kva for slags tilknyting
Pensjonstrygda for sjømenn (PTS) har til staten, og bedt Arbeidsdepartementet
avklare om PTS er eit ordinært forvaltningsorgan underlagt løyvingsreglementet og
økonomiregelverket i staten.
Arbeidsdepartementet viser
til at ein i samarbeid med reiarane og sjømenna sine organisasjonar vil
i 2012 setje i gong ein større gjennomgang av pensjonsordninga for
sjømenn, med sikte på å finne fram til ei varig pensjonsløysing
tilpassa dei grunnleggjande prinsippa i pensjonsreforma, jf Prop.
18 L (2010–2011)Endringar i lov om pensjonstrygd for sjømenn, lov
om pensjonstrygd for fiskar og i enkelte andre lover. I dette arbeidet
vil også dei organisatoriske og administrative konsekvensane av
aktuelle pensjonsløysingar måtte vurderast. Etter departementet
sitt syn er det ikkje tenleg å ta endeleg stilling til verksemda
si tilknyting til staten, eller foreta alle tilpassingar til løyvingsreglementet og
det statlege økonomiregelverket før ein veit kva for organisatoriske
og administrative konsekvensar ei varig pensjonsløysing vil få.
PTS er no i ferd med å
gå gjennom og kvalitetssikre si interne økonomiforvalting og rekneskapsløysingane
i samarbeid med departementet og med Direktoratet for økonomistyring. Arbeidsdepartementet
si styring av PTS har i praksis blitt gjennomført som for eit ordinært forvaltingsorgan.
Departementet vil legge vekt på at PTS sitt rekneskap skal vere
transparent og dokumentert, særleg der praksis avviker frå det som
elles er reglane i staten.”
I forbindelse med behandlingen av omgrupperingsproposisjonen
har Arbeids- og sosialkomiteen ikke hatt merknader til omtale og
forslag til kap. 664 Pensjonstrygda for sjømenn Post 70 Tilskot,
jf Innst. 106 S (2011–2012).
Jeg legger stor vekt på at etatens brukere mottar rett
stønad til rett tid, jf blant annet Prop. 1 S (2011–2012). Sentrale
strategier for å sikre dette er videreutvikling av intern kontroll
i etaten, etablering av en helhetlig tilnærming til kvalitet i ytelsesforvaltningen
gjennom utarbeidelse av saksbehandlingsstandarder og måling av kvalitet,
IKT-modernisering og kompetansehevende tiltak, jf. også mitt svar
til Dokument 1 (2011–2012).
De 20 000 sakene skyldes i hovedsak mangler
i datagrunnlaget. Sakene med feil gjelder i all hovedsak eldre saker
som er overført til nytt IKT-system (Pesys). I de aller fleste tilfellene
er den løpende pensjonsutbetalingen likevel riktig.
Det er totalt ca 1,1 millioner pensjonssaker.
Arbeidet med å rette opp i de 20 000 sakene hvor det er feil i datagrunnlaget
pågår. Per i dag gjenstår det ca 4 500 saker. Av de 20 000 sakene
har det vært foretatt en vurdering, og sakene med størst sannsynlighet
for feil i løpende pensjon har vært prioritert. Direktoratet opplyser
at utbetalingen i 85 prosent av disse sakene i utgangspunktet var
korrekte. Det er likevel viktig at alle saker som er identifisert
med et avvik gjennomgås for å rette eller supplere grunnlagsdata. Målsettingen
er å behandle flest mulig saker automatisk, men før grunnlagsdata
er korrigert i disse sakene vil det fortsatt være behov for manuell
saksbehandling.
Direktoratet opplyser at på pensjonsområdet
har det i 2011 vært gjennomført månedlige kvalitetsmålinger på alderspensjon
på nye manuelle førstegangskrav. Gjennomsnittet for de 11 første
månedene viser at i 94 prosent av sakene foreligger det tilstrekkelig
dokumentasjon til å etterprøve saken. I 97 prosent av sakene hvor
det foreligger tilstrekkelig dokumentasjon er vedtakene riktige.
Målingene er et godt hjelpemiddel for å drive et målrettet forbedringsarbeid
i saksbehandlingen. Dette er et viktig område som jeg vil følge
med på fremover.
I 2011 er det gjennomført endringer i vedtaksbrevene
som sendes fra Arbeids- og velferdsetaten for å få et enklere og
klarere språk. Dette vil gi et bedre grunnlag for pensjonister til
å sjekke om utbetalingene er korrekte.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at
det i dag finnes statistikk over både saker og oppgaver. Det gis
her tall for saker – inngang, produksjon,
avbrutte saker og saker til behandling for uke og måned. Det er
mulig å skille ut ulike enheter, ytelser og sakstyper. Denne statistikken kan
således brukes av etaten. I tillegg finnes det statistikk over oppgaver. Denne gis både for dag og uke.
Direktoratet har dermed fått bedre oversikt og kontroll på pensjonsområdet.
Statistikkløsningen gir et styringsverktøy som skal
dekke behovet for informasjon til rapportering og statistikk. Prosesser
og verktøy for å understøtte produksjonsstyring for NAV Pensjon ved
midlertidige utrekk av relevante produksjonsdata, er under utvikling.
Fra og med 2010 er det laget årsplaner der inngang
og produksjon planlegges per uke/måned, og siden høsten 2010 har
NAV Internasjonalt fått tilsendt rapporter månedlig med resultater
og forhold mellom resultater og produksjonsplan. For uføreområdet
i saker hvor bruker er bosatt i Norge og har rettigheter i andre
land, finnes det statistikk over inngang, produksjon og antall saker
til behandling frem til saken sendes til utenlandske myndigheter.
Det ble i første kvartal 2011 foretatt justeringer
i produksjonsstyringsverktøyet som viser resultater per uke og lister
opp alle saker til behandling. Dette har gitt NAV Internasjonalt
bedre styringsstatistikk.
Riksrevisjonen påpeker mangler i statistikken
på saksområdene som gjelder bosatte i utlandet. Det er nå utviklet
rapporter om andel saker behandlet innen normert tid. Det er også
under utvikling/kvalitetssikring en rapport om andel rettidig utbetalt
alderspensjon i saker der bruker har søkt minst tre måneder før
ønsket virkningsdato. Denne er planlagt levert våren 2012.
Disse tiltakene vil kunne gi direktoratet bedre oversikt
over saksbehandlingstider for pensjoner.
Jeg har stor oppmerksomhet rundt korrekte utbetalinger,
herunder saker til revurdering (mulige feilutbetalinger). Feilutbetalinger
kan oppstå av mange grunner, som feil informasjon fra bruker, saksbehandlingsfeil
i etaten eller ren trygdesvindel.
Departementet har over tid vært opptatt av etatens
håndtering av saker til revurdering. I tildelingsbrevet for annet
halvår 2011 til Arbeids- og velferdsdirektoratet presiserte departementet
at etaten skal intensivere innsatsen blant annet når det gjelder
saker til revurdering. Dette som følge av at det ble bevilget midler
til etatens arbeid med håndtering av feilutbetalingssaker, herunder
trygdemisbruk. Saker til revurdering vil bli fulgt opp i 2012.
Arbeids- og velferdsetaten har opplyst til meg
at ytelser under revurdering er et prioritert område. Det er utarbeidet
en egen tiltaksplan på området, og en rekke tiltak for å forbedre
feilutbetalingsområdet er iverksatt. Tiltakene skal forbedre forvaltningen
av området med hensyn til rutiner rundt brukerdialogen, arbeidsprosesser,
IKT, statistikk og styringsdata. Dessuten er ytelser under revurdering
et av flere områder hvor det skal etableres en kvalitetsstandard
for saksbehandlingen.
Feil i løpende ytelse kan avdekkes gjennom melding
fra bruker eller samhandler, maskinelle kontroller, manuelle kontroller
og automatiske oppdateringer av grunnlagsregister. Endringer i sivilstand,
dødsmeldinger og inntektsendringer er endringer der rask informasjon
fra bruker eller samhandler vil kunne bidra til at det gjøres endringer
i løpende ytelser. Arbeids- og velferdsetaten er i ferd med å etablere
tydeligere rutiner for å sikre at innsendt informasjon blir formidlet til
alle relevante enheter, slik at ytelser kan reguleres før det blir
en feilutbetaling.
For de fleste tiltakene som iverksettes, vil
det ta noe tid før tiltakets effekt kan registreres med hensyn til
redusert saksinngangen og mer effektiv saksbehandling/økt produksjon.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har iverksatt løpende
produksjonsanalyser av hele prosessen for behandling av ytelser
under revurdering og tilhørende regnskapsføringer for å kunne iverksette
konkrete tiltak. Direktoratet opplyser at for de tre siste månedene
i 2011 viser regnskapet en markant nedgang i saldoen på observasjonskontoen.
Etaten gikk blant annet gjennom saker med større beløp for å unngå
at disse ble foreldet. Effekten av dette har vært en betydelig økning
i beløpene sendt til innkreving i forhold til året før, og en økning
i gjennomsnittlig beløp sendt til innkreving per sak.
Det er igangsatt et arbeid for å videreutvikle IKT-løsningen
for tilbakekreving, for å sikre kvalitet i saksbehandlingen og effektivisere regnskapsføringen.
Tilgjengelig styringsinformasjon om når sakene foreldes varierer
fra fagsystem til fagsystem. Det er planer om videreutvikling av
systemløsning for tilbakekreving slik at informasjonen om foreldelse
blir lettere tilgjengelig. En slik løsning for alle fagområdene
vil bli vurdert som en del av etatens modernisering. Det vil da
være enklere å sikre at saker ikke foreldes uten at det er gjort
en konkret vurdering av beløpet i hver enkelt sak.
Departementet har dialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet
om håndtering av saker som skal kreves tilbake og vil vurdere tiltak
ut fra dette.
Det har vært store utfordringer på krigspensjonsområdet,
og det er iverksatt en rekke tiltak for å bedre kvaliteten på området,
herunder etablering av nøkkelkontroller.
Direktoratet opplyser at målet er at alle saker
på krigspensjonsområdet skal være gjennomgått i løpet av første
halvår 2012. Det gjenstår per i dag 257 nasjonale saker og 450 utlandssaker.
I samtlige nasjonale saker har det vært ventet på etterspurt informasjon
fra tjenestepensjonsordningene for å komme videre i arbeidet.
Direktoratet opplyser at i ca 60 prosent av
sakene er det nylig mottatt opplysninger, og arbeidet vil pågå utover
i 2012. I utlandssakene har Arbeids- og velferdsetaten etterspurt
nødvendige opplysninger fra utlandet. Sakene behandles etter hvert
som opplysningene kommer inn. Feil rettes opp, og det foretas etterbetalinger
i tilfeller der det er blitt utbetalt for lite. Gjennomgangen var opprinnelig
planlagt ferdigstilt i 2011, men nye regler for regulering av pensjoner
fra 2011 har medført at samordningsmeldinger fra andre tjenestepensjonsordninger
er blitt forsinket i forhold til opprinnelig plan.
Krigspensjon er et lite område der det ikke
er regningsvarende å utvikle fullverdige maskinelle saksbehandlingsløsninger.
For å sikre riktige utbetalinger er det derfor nødvendig med gode
manuelle rutiner. Det er derfor utviklet lister over viktige kontrollpunkter
i ulike deler av saksbehandlingen. Første lister ble tatt i bruk
i juli 2011. Det arbeides med å lage lister som dekker alle sider
ved saksbehandlingen på krigspensjonsområdet.
Jeg tar høye feilrater i ytelsesforvaltningen
svært alvorlig. Mottakere av ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten
skal være sikre på at de får korrekte ytelser.
Det er etablert en rekke tiltak for å sikre
god kvalitet i ytelsesforvaltningen, herunder rett utbetaling. Som
et ledd i dette pågår det et omfattende arbeid med å lage et helhetlig kvalitetssystem
som på sikt vil omfatte alle hovedprosesser i Arbeids- og velferdsetaten.
For ytelsesforvaltningen tar arbeidet utgangspunkt i en kontrollstrategi
som i første omgang går frem til 2015. En ny kontrollstrategi vil
bli vurdert etter 2015. Dette skal bidra til å sikre økt likebehandling
av saker i hele landet. Kvalitetssystemet skal bidra til korrekte
utbetalinger. Som hjelpemiddel for medarbeiderne i etaten skal det
i den forbindelse utarbeides enhetlige saksbehandlingsstandarder
på ytelser som omfatter mange mottakere og utgjør store beløp, slik
at saksbehandlerne løser sine oppgaver riktig første gang. Et viktig
element er videre å stimulere til at det arbeides med kontinuerlig forbedring
i etaten. For å sikre et faktaorientert grunnlag for forbedringsarbeidet
innføres det et system for kvalitetsundersøkelser. Arbeidet med kvalitetssystemet
er omfattende og det vil fortsette i 2012. Det er per i dag innført
kvalitetsstandarder for fire ytelser og i tillegg er det innført
kvalitetsundersøkelser for alderspensjonsområdet. Flere ytelser
vil inngå i kvalitetssystemet i løpet av året.
For å sikre kvalitet i saksbehandlingen ble
det i 2009 innført såkalte nøkkelkontroller. Nøkkelkontroller er
basert på egen handlingsplan for intern kontroll. Den nye handlingsplanen
for 2011–2012 er laget for å iverksette den kortsiktige delen av
den nevnte kontrollstrategien. Handlingsplanen er blant annet basert
på Riksrevisjonens merknader for budsjettåret 2010. Handlingsplanen
skal ivareta forbedringsarbeidet og vil ha spesielt fokus på nøkkelkontroller
og ytelser under revurdering. Det er i dag innført nøkkelkontroller
på alle stønadsområder med medium eller høy risiko i risikoanalysen
for stønadsforvaltningen. For å sikre bedre kvalitet har etaten
prioritert noen kontroller som følges opp særskilt.
Manuelle kontroller vil over tid også erstattes
av automatiske kontroller i tak med forbedring av tjenestene basert
på IKT-moderniseringen.
Som nevnt under spørsmål 1 arbeider Arbeids- og
velferdsdirektoratet med en helhetlig kompetansestrategi som etter
planen skal ferdigstilles i løpet av første halvår 2012. Departementet
legger til grunn at dette også vil bidra til bedre kvalitet i oppgaveløsningen.
Direktoratet opplyser at for alle ytelsene som nevnes
i spørsmålet; sykepenger, ytelser til enslig forsørger, bidrag,
uføre- og alderspensjon, skal det så raskt som mulig utvikles saksbehandlingsstandarder
innenfor rammeverket av kvalitetssystemet. Arbeidet er i gang. Etaten
vil sikre en mest mulig vellykket implementering av standardene
og legger nå planer for hvordan det skal gjennomføres. Ytelsene
skal ha jevnlige kvalitetsundersøkelser.
Arbeids- og velferdsetaten har fra 1. januar
2012 innført ny ansvarsdeling og forenklet saksflyt på uførepensjon.
Dette gjelder også på utenlandsområdet, både der bruker er bosatt
i Norge og der bruker er bosatt i utlandet. Den konkrete systemstøtten
er forbedret, og som en del av arbeidet med en saksbehandlingsstandard
er også støttemateriell som rutiner, brukerhåndbøker mv. forbedret.
Jeg legger til grunn at dette vil bidra til økt kvalitet i oppgaveløsningen
på uføreområdet.