Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Samlet utgiftsbevilgning til Kunnskapsdepartementet
i 2010 utgjorde 94 489 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010
utgjorde 19 183 mill. kroner. Departementet har ansvaret for 49 virksomheter,
17 fond, 30 selskapet og 26 særlovsselskaper.
Riksrevisjonen har avgitt 45 avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og fire avsluttende revisjonsbrev med merknad til henholdsvis
Samisk høgskole, Senter for IKT i utdanningen, Universitetet for
miljø- og biovitenskap og Høgskolen Stord/Haugesund.
Riksrevisjonen har kontrollert Kunnskapsdepartementets
rapportering til Stortinget på tilskuddsforvaltningen. Det framkom
at departementets kvalitative rapportering på oppnådde resultater
i forhold til fastsatte mål for programkategoriene Grunnopplæring
og Voksenopplæring er mangelfull. Dette medfører at det blir vanskelig
å vurdere graden av måloppnåelse for tilskuddsordningene. Riksrevisjonen er
i tillegg kritisk til at departementet har unnlatt å rapportere
på enkelte tilskuddsordninger under disse programkategoriene. Til
sammenligning var rapporteringen på programkategori Barnehager tilfredsstillende.
Riksrevisjonen registrerer at departementet
vil benytte revisjonens merknader som innspill til arbeidet med
å forbedre omtalen av tilskuddsordningene i den årlige budsjettproposisjonen
og rapporteringen til Stortinget.
Statlige tilskudd til private skoler utgjør
årlig ca. 2,5 mrd. kroner. Riksrevisjonen har gjennomført revisjon
ved et utvalg på 25 av ca. 280 private skoler i 2010. Det ble blant
annet avdekket at tilskudd ikke er benyttet i henhold til gjeldende regelverk
ved at tilskudd er benyttet til lån eller pant. Det er også tatt
opp forhold knyttet til uheldige dobbetlroller der skoleeiere selger
varer og tjenester til egne skoler.
Riksrevisjonen er kritisk til om tilsynsaktiviteten det
nå er lagt opp til, er tilstrekkelig for å sikre at de private skolene
følger privatskoleloven. En styrket gjennomføring av tilsynene med
forbedret metodikk gir etter Riksrevisjonens oppfatning ikke et
godt nok resultat dersom besøkshyppigheten er for lav. Videre tar
tilsynene etter Riksrevisjonens oppfatning ikke tilstrekkelig hensyn
til økonomiske og regnskapsmessige forhold.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet og
Utdanningsdirektoratet arbeider kontinuerlig for å forbedre tilsyn
og kontroll med privatskolenes virksomhet med grunnlag i erfaringene
fra den løpende forvaltningen og tilsynsvirksomheten. Videre har
Riksrevisjonen merket seg at Utdanningsdirektoratet har utvidet
sin kontroll av skolene i Noroff-strukturen etter at revisjonen
var avsluttet. Riksrevisjonen har også merket seg at forhold vedrørende
Akademiet-skolene ikke er kommentert av departementet. I tillegg
til drift av private skoler hvor det mottas statstilskudd eier flere
av selskapene andre virksomheter og foretar anskaffelser av varer
og tjenester til skolene fra disse virksomhetene.
Minimum 85 prosent av de private skolenes inntekter
er tilskudd fra staten, og skolene utfører viktige samfunnsmessige
oppgaver. Skolene følger i dag ikke lov og forskrift om offentlige anskaffelser.
Riksrevisjonen har på denne bakgrunn bedt Kunnskapsdepartementet
avklare med Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet om
skolene faller inn under regelverket.
Vox forvalter blant annet tilskudd til studieforbund,
en ordning som i 2010 ble budsjettert med 179 mill. kroner. Riksrevisjonens
gjennomgang av ordningen viser at det er svakheter knyttet til utbetaling,
oppfølging og rapportering av tilskuddet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det ikke
i tilstrekkelig grad er lagt opp til en rapportering som tar hensyn
til både kvalitative og kvantitative forhold i rapporteringen om
måloppnåelse for tilskudd til studieforbund. Riksrevisjonen har
merket seg at departementet vil vurdere erfaringene med rapporteringen
for 2010 før det tas stilling til om det bør gjøres endringer.
Riksrevisjonen er kritisk til at regelverket
for tilskudd til studieforbund har medført at statlige midler står
ubenyttet ved årsslutt. Ved et studieforbund sto 17 mill. kroner
ubrukt per 31. desember. Dette utgjorde 25 prosent av samlet tildeling
for forbundet i 2010. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
mener at dette vil jevne seg ut når tilskuddets størrelse og aktiviteten
vurderes over flere år. Riksrevisjonen vil understreke at utbetaling
av tilskudd til enhver tid må avpasses den enkelte tilskuddsmottakers behov
for midler.
Riksrevisjonen er tilfreds med departementets presisering
av at det kun er tilskuddsberettiget kursvirksomhet som omfattes
av voksenopplæringsloven som kan gi rett til vederlagsfri bruk av
offentlige undervisningslokaler. Riksrevisjonen har merket seg at
departementet i juni 2011 sendte et brev til alle landets kommuner
og fylkeskommuner hvor sider ved ordningen med gratis lån av lokaler
til studieforbund ble omtalt.
Riksrevisjonen er kritisk til at det overfor
et studieforbund ikke er fremmet krav om tilbakebetaling av tilskudd
for årene 2007 og 2008. Dette med bakgrunn i at det ved et tilsynsbesøk
i 2007 ble avdekket store svakheter i forbundets rapportering, og
at rapporter for årene 2007 og 2008 ikke er mottatt. Riksrevisjonen
vil understreke viktigheten av at det er etablert oppfølgingsrutiner
som hindrer at slike tilfeller oppstår igjen. Riksrevisjonen tar
til etterretning at saken nå er avsluttet.
Riksrevisjonen har vurdert Kunnskapsdepartementets
rapportering til Stortinget gjennom Prop. 1 S for programkategori
Høyere utdanning og fagskoleutdanning, hovedmål forskning. Riksrevisjonen
er av den oppfatning at rapporteringen ikke har vært tilstrekkelig.
Riksrevisjonen merker seg at Kunnskapsdepartementet mener Stortinget
mottar en tilfredsstillende rapportering selv om det rapporteres
på tilstand og gjennomført aktivitet og i liten grad på måloppnåelse sett
opp mot sektormålene.
Riksrevisjonen konstaterer at det fortsatt er mange
virksomheter på universitets- og høgskolesektoren som ikke har implementert
et fullstendig rammeverk for risikostyring slik bestemmelsene krever.
Et slikt rammeverk vil bidra til en bedre mål- og resultatstyring
i de enkelte virksomhetene. Departementet henviser til at risikostyring
senest i 2011 har vært omtalt i tildelingsbrev samt vært en del
av styringsdialogen med virksomhetene. Riksrevisjonen er kritisk
til at et fullstendig rammeverk for risikostyring fortsatt ikke
er på plass.
Kunnskapsdepartementet etablerte i 2009 en ordning
hvor målsettingen var å legge til rette for kompetanseheving for
lærere i grunnskolen. Riksrevisjonen er kritisk til at innretningen
av ordningen har medført at et stort antall lærere fra flere kommuner
ikke er innvilget kompetansehevning. Årsaken er at kommunene ikke
har hatt midler til å dekke sin andel av ordningen eller vikarer
til å dekke undervisningen ved studiefraværet. Dette har medført
at en vesentlig andel av de avsatte midler til kompetanseheving
ikke er benyttet.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke
tidligere har iverksatt tilfredsstillende tiltak for å bedre situasjonen
for lærere med videre- og etterutdanningsbehov i de kommuner som
ikke bevilger midler for å innvilge opplæringen. Riksrevisjonen
er videre kritisk til at departementet først i september 2011 nedsatte
en arbeidsgruppe som skal fremme forslag til en ny innretning av strategien
for perioden 2012–2015, slik at flere kommuner kan delta i ordningen.
Riksrevisjonen har videreført kartleggingen
fra 2009 av blant annet åpenhet rundt ansattes bierverv og roller
i næringslivet. Det er viktig og ønskelig at vitenskapelig tilsatte
er engasjert i nærings- og samfunnsliv utenfor virksomheten, noe
også kontroll- og konstitusjonskomiteen har understreket. Komiteen
påpeker at det må være rutiner for å sikre ryddighet rundt slike
engasjement. Riksrevisjonen registrerer at flere vitenskapelige
tilsatte fortsatt innehar en rekke bierverv og roller i offentlige
og private virksomheter uten at det er etablert tilstrekkelige rutiner
for håndtering av disse. Etter Riksrevisjonens vurdering eksisterer
det derfor fortsatt stor risiko for at even-tuelle interessekonflikter
ikke blir avdekket. Departementet poengterer at det er ønskelig
med slike engasjement, men viser til at det må være åpenhet om bierverv
og lignende som kan komme i konflikt med arbeidet i hovedstillingen.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet viser til etiske retningslinjer
som et viktig verktøy i denne sammenheng, men er med bakgrunn i
funn fra revisjonen for 2010 kritisk til om departementets oppfølging
har vært tilstrekkelig.
Riksrevisjonen er også kritisk til at vitenskapelig tilsatte
utfører private oppdrag mot betaling innenfor ordinær arbeidstid,
uten at arbeidsgiver krever at arbeidet i hovedstillingen tas igjen
på et senere tidspunkt eller at arbeidet medfører redusert arbeidstid
eller avkortet lønn. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
forutsetter at slike krav legges til grunn ved utøvelse av bierverv
i arbeidstiden. Riksrevisjonen forutsetter at departementet sørger
for at gjeldende krav blir fulgt opp overfor virksomhetene.
Riksrevisjonen ser alvorlig på de svakheter
som er avdekket i forbindelse med informasjonssikkerhet knyttet
til behandling av personopplysninger i universitets- og høgskolesektoren. Riksrevisjonen
har merket seg at Uninett AS er engasjert til å kartlegge hvordan
departementet på best mulig måte kan ivareta sitt overordnede ansvar.
Riksrevisjonen ser det som uheldig at en stor
andel administrativt tilsatte i universitets- og høgskolesektoren
har for omfattende rettigheter i ulike systemer. Departementet legger
til grunn at internkontrollen generelt og andre kompenserende tiltak
er såpass gode ved virksomhetene når det gjelder tilgangsrettigheter,
at dette reduserer sannsynligheten for feil og avvik. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet på nytt vil ta opp problemstillingene
overfor sektoren.
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og Norges
musikkhøgskole har de seneste årene hatt betydelige økonomiske utfordringer. Riksrevisjonen
ser positivt på at Kunnskapsdepartementet har iverksatt tiltak for
å følge opp den økonomiske situasjonen ved de to virksomhetene.
Riksrevisjonen merker seg at departementet ikke har registrert at
de økonomiske problemene har ført til at den faglige virksomheten
er blitt svekket, verken på kort eller lang sikt.
Det er kritikkverdig at feil og mangler har
medført at Samisk høgskole, Senter for IKT i utdanningen, Universitetet
for miljø- og biovitenskap og Høgskolen Stord/Haugesund har mottatt
revisjonsbrev med merknad. Riksrevisjonen merker seg at departementet
etablerer en egen oppfølging med bruk av tilpassede tiltak overfor virksomheter
som har særlige utfordringer i sin økonomiforvaltning, og at det
er igangsatt et utredningsprosjekt som skal vurdere tiltak som kan
bidra til høyere kvalitet i økonomiforvaltningen.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Samisk
høgskole i 2010-regnskapet ikke i tilstrekkelig grad har fulgt opp
de forhold som ble tatt opp ved revisjonen av 2009-regnskapet. Det
er blant annet påpekt svakheter med hensyn til avsetning til statlig
og bidragsfinansiert aktivitet, usikkerhet knyttet til det regnskapsmessige resultat
for oppdragsvirksomheten og manglende avtalevilkår i forbindelse
med tilskuddsprosjekter. Riksrevisjonen har merket seg departementets
forventning om at styret ved Samisk høgskole nå vil følge opp de
forhold som er tatt opp, og at prosessene vil bli særskilt fulgt opp
fra departementets side.
Riksrevisjonen er kritisk til at Senter for
IKT i utdanningen i sitt første driftsår hadde store svakheter i
økonomistyringen. Merknadene er knyttet til direktørens habilitet,
disposisjoner i strid med anskaffelsesregelverket, overskridelser
av budsjettrammen, mangelfull internkontroll og posteringer i strid
med kontantprinsippet. Riksrevisjonen har merket seg at Kunnskapsdepartementet
er enig med Riksrevisjonens vurderinger av de kritikkverdige forholdene
ved senteret, og at departementet vil følge senteret nøye.
Riksrevisjonen ser alvorlig på svak intern kontroll
ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Dette framkommer gjennom
en rekke brudd på anskaffelsesregelverket, herunder at universitetet
benytter eldre avtaler enn det regelverket tillater, hvorav enkelte
er inngått på 1990- tallet. Universitetet kan heller ikke dokumentere
begrunnelser for bruk av bevilgningsmidler i prosjekter, noe som
medfører at beslutningsgrunnlaget ikke kan verifiseres. Riksrevisjonen
har merket seg Kunnskapsdepartementets oppfølging av forholdene
og at universitetet har blitt pålagt å utarbeide tiltaksplaner på
områdene.
Riksrevisjonen er kritisk til at økonomiforvaltningen
ved Høgskolen Stord/Haugesund ikke er tilfredsstillende. Dette har
ført til vesentlige svakheter knyttet til håndtering av salg av
simulatorvirksomhet, der kjøper var privat aktør og hvor simulatorutstyr
og kurspakker ble solgt uten forutgående verdivurdering, avklaring
av roller i forbindelse med salget, verdivurdering av aksjer, interne
retningslinjer og anskaffelsesrutiner.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet har
inndratt høgskolens fullmakt til å erverve og avhende aksjer. Riksrevisjonen
har også merket seg at Kunnskapsdepartementet har bedt om en ny
og oppdatert tiltaksplan for høgskolen angående interne retningslinjer
og anskaffelser, og at departementet ut fra dette vil vurdere ytterlige
tiltak.