Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

I forbindelse med behandlingen av ovennevnte lovproposisjon, har næringskomiteen i brev av 12. januar 2012 stilt meg følgende spørsmål:

«Under den åpne høringen som ble holdt i Stortinget den 9.1.12 viste Oljeindustriens Landsforening (OLF)til at olje- og gassektoren er underlagt såkalt 'alternativ prosedyre' i henhold til forsyningsforskriftens kapittel 14, noe som blant annet innebærer at sektorene ikke er omfattet av spesifikke prosedyreregler for anskaffelser. Det ble videre vist til at det i NOU 2010:2 slås fast at det nye håndhevelsesdirektivet ikke får betydning for anskaffelser som følger av den alternative prosedyre. Komiteen kan ikke se at NOU-utvalgets vurdering på dette punktet er behandlet i proposisjonen, og ber derfor om departementets synspunkter på denne saken.»

De nye håndhevelsesreglene innføres ikke for den alternative prosedyren i forsyningsforskriftens kapittel 14, som olje- og gassindustrien er underlagt. Dette henger sammen med at de nye håndhevelsesbestemmelsene er knyttet opp til brudd på prosedyrekrav som ikke gjelder for anskaffelser underlagt den alternative prosedyren.

Karensperiode er en obligatorisk ventetid fra oppdragsgiver informerer leverandørene om hvem de har tenkt å tildele kontrakten til kontrakt kan inngås. Det er ikke krav om at oppdragsgivere underlagt den alternative prosedyren skal gi slik informasjon om tildelingen av kontrakten i forkant av kontraktsinngåelsen. Det betyr at det heller ikke vil bli stilt krav om å overholde en karensperiode før kontrakt kan underskrives.

Reglene om suspensjon (av adgangen til å inngå kontrakt som følge av begjæring om midlertidig forføyning i karensperioden) forutsetter at det er regler om karensperiode. Dette betyr at det heller ikke vil inntre suspensjon ved klage over anskaffelser som følger den alternative prosedyren. Dette står ikke direkte i lovproposisjonen, men det følger av proposisjonens punkt 6.2.5 at suspensjon bare skal inntre der det er krav om karens – og det er det altså ikke i den alternative prosedyren.

Når det gjelder de nye bestemmelsene om at kontrakter i visse situasjoner skal kjennes uten virkning, knytter disse seg til brudd på kunngjøringsregler eller overtredelser av karens- og suspensjonsbestemmelser. Det stilles ikke krav om kunngjøring av konkurransen eller om karens/suspensjon for anskaffelser som følger den alternative prosedyren. Følgelig er heller ikke bestemmelsene om «uten virkning» relevante for slike anskaffelser. Sistnevnte er uttrykkelig nevnt i kommentarene til § 13 i lovproposisjonen.