Vedlegg 2
Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen 13. desember med tilleggsspørsmål 2 og 3 til dokument 8:30 S (2011-2012) om en bedre hverdag for yrkessjåførene.
”I sin uttalelse av 9. desember d.å. påpeker statsråden at førerkortforskriften setter administrativ gyldighet for førerkort i lette førerkortklasser til 15 år. I Prop. 52 L (2010-2011) opplyses at hovedregel er 10 år.
- med hvilken begrunnelse har det likevel kommet på plass en forskrift med administrativ gyldighet på 15 år?”
Førerkortdirektivets (direktiv 2006/126/EF) hovedregel er 10 års administrativ gyldighet for førerkort. Direktivet åpner imidlertid for at medlemsstatene kan innføre en administrativ gyldighet på inntil 15 år. Prop. 52 L (2010-2011) sier at 10 års administrativ gyldighet er direktivets hovedregel, ikke at det vil bli innført 10 års administrativ gyldighet i Norge.
Forslaget om lovendring som ligger til grunn for Prop. 52 L er å få etablert en hjemmel til å fastsette nærmere regler om administrativ gyldighet for førerkort. Lovendringen fastsetter ikke i seg selv den administrative gyldigheten for førerkort. Prop. 52 L (2010-2011) legger opp til at gyldighetstiden skal fastsettes nærmere i forskrift jf siste avsnitt i pkt 4.1 ”De nærmere reglene om administrativ gyldighet, og overgangsordninger, i den forbindelse, vil bli regulert i forskrift av 19. januar 2004 nr 298 om førerkort.” Ved endring av førerkortforskriften 8. mars i år ble den administrative gyldigheten fastsatt til 15 år i førerkortforskriften § 4-1. Reglene om administrativ gyldighet for førerkort får virkning fra 19. januar 2013.
”I Innst. 176 L (2010-2011), jf. Prop. 52 L (2010-2011), går regjeringspartiene inn for 10 års administrativ gyldighet for lette førerkortklasser, og stemmer imot Fremskrittspartiets forslag om 15 års administrativ gyldighet.
- hva er regjeringens begrunnelse for å fravike politiske signaler fra regjeringspartiene?”
Komiteen flertall, herunder medlemmene fra regjeringspartiene, sier i Innst. 176 L (2010-2011) at de har merket seg at tredje førerkortdirektivs hovedregel for administrativ gyldighet for førerkort er 10 år for de lette førerkortklassene.
Jeg vil presisere at forslaget til lovendring fremmet i Prop 52 L ikke innebar noe forslag om å innføre 10 års administrativ gyldighet for førerkort i vegtrafikkloven, men et forslag om å etablere lovhjemmel for å fastsette nærmere regler om administrativ gyldighet for førerkort i forskriftsverket. Komiteens flertall gir sin tilslutning til forslaget til hjemmelslov. Jeg oppfatter videre at flertallets syn er ivaretatt ved at Vegdirektoratet har vedtatt den administrative gyldigheten i førerkortforskriften.