Innstilling fra næringskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve delingsforbudet i jordlova
Dette dokument
- Innst. 152 S (2011–2012)
- Kildedok: Dokument 8:10 S (2011–2012)
- Dato: 19.01.2012
- Utgiver: næringskomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord (jordlova) § 12 inneholder et generelt forbud mot deling av eiendommer som nyttes eller kan nyttes til jord- eller skogbruk. Unntak fra det generelle delingsforbudet kan bare gis dersom samfunnsinteresser av stor vekt taler for det, eller deling er forsvarlig ut fra hensynet til den avkastning eiendommen kan gi. Formålet med delingsforbudet har vært å sikre og samle ressursene på bruket for nåværende og framtidige eiere. Dagens delingsforbud av landbrukseiendommer etter jordloven § 12 er en videreføring av § 55 i jordloven av 1955.
Forslagsstillerne mener det etter dagens forhold bør lempes vesentlig i hensynene ved avveining om delingssamtykke skal gis. Forslagsstillerne mener at dagens delingsforbud er mer til hinder enn til gagn i å skape robuste og ressurssterke enheter innen landbruket. Forslagsstillerne mener at hensyn til eiere av landbrukseiendommer og deres mulighet til å skape store sammensatte bruksenheter som kan sikre dem eget utkomme, må veie tyngre enn eventuelle samfunnsinteresser knyttet til distriktspolitiske mål.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve jordloven § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til forslaget fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve delingsforbudet i jordlova (Dokument 8:10 S (2011–2012)). Komiteen viser videre til vedlagt brev av 16. november 2011 fra landbruks- og matministeren.
Komiteen viser til at lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord (jordlova) § 12 inneholder et generelt forbud mot deling av eiendommer som nyttes eller kan nyttes til jord- eller skogbruk. Unntak fra det generelle delingsforbudet kan bare gis dersom samfunnsinteresser av stor vekt taler for det, eller deling er forsvarlig ut fra hensynet til den avkastning eiendommen kan gi. Formålet med delingsforbudet er å sikre og samle ressursene på bruket for nåværende og framtidige eiere.
Komiteen har merket seg at av 185 100 landbrukseiendommer er om lag 172 000 bebygd. Ca. 95 000 av de 172 000 eiendommene er over dagens arealgrense for boplikt, mens ca. 76 000 eiendommer er under denne grensen. Ca. 154 000 eiendommer er bebygd med bolighus. Jordbruksarealet er leid bort på 48 pst. av disse eiendommene, og jordbruksareal er uten drift på 20 pst. av eiendommene.
Komiteen har videre merket seg at Meld. St. 9 (2011–2012) omtaler ubebodde landbrukseiendommer som en ressurs for bosetting, jf. kapittel 10.3.3. Komiteen mener det er positivt at regjeringen fremhever bosettingspotensialet ved disse eiendommene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er på høy tid at regjeringen Stoltenberg gir et realistisk bilde av de reguleringer som påhviler et svært stort antall norske eiendommer, som både er og ikke er i drift i landbruksøyemed.
Disse medlemmer har merket seg at regjeringen vil endre praksis i forbindelse med deling av landbrukseiendom, og at departementet vil arbeide med løsninger som åpner for enklere fradeling.
Disse medlemmer mener det er viktig at endringene både ivaretar behovet for mer hensiktsmessige bruksstørrelser og muliggjør salg av areal fra eiendommer som for eieren ikke gir grunnlag for egen drift, samtidig som eiendommens attraktivitet som boligeiendom øker.
Disse medlemmer mener det er positivt at regjeringen nå åpner for en liberalisering på dette feltet, og viser til intensjonen bak Dokument 8:10 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at behovet for en slik liberalisering har vært tatt opp i Stortinget ved flere anledninger, og viser blant annet til behandlingen av Dokument 8:24 S (2010–2011) om å forbedre bøndenes driftsmuligheter og styrke den private eiendomsretten, herunder gjennom fjerning av særreguleringer på landbrukseiendommer, jf. Innst. 201 S (2010–2011).
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve jordlova § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at behovet for en slik liberalisering har vært tatt opp ved flere anledninger, og viser blant annet til forslag fra Høyre om å forbedre bøndenes driftsmuligheter og styrke den private eiendomsretten herunder gjennom fjerning av særreguleringer på landbruks-eiendommer, jf. Dokument 8:24 S (2010–2011).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringen foreslår å endre praksis i forbindelse med deling av landbrukseiendom slik at det blir enklere å beholde og dele fra romslige tomter og selge tilleggsjord, i Meld. St. 9 (2010–2011), som for tiden er til behandling i Stortinget. Flertallet foreslår på denne bakgrunn at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at eiendoms- og bosettingspolitikken vil bli gjenstand for en bredere gjennomgang i næringskomiteen i forbindelse med behandlingen av landbruksmeldingen Velkommen til bords, Meld. St. 9 (2011–2012), som for tiden er til behandling i Stortinget. Disse medlemmer støtter på denne bakgrunn at forslaget vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve jordlova § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:10 S (2011–2012) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve delingsforbudet i jordlova – vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomité datert 10. november 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets vurdering av ovennevnte representantforslag.
Representantene har fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve jordloven § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer."
Problemstillingen ble sist omtalt i Landbruks- og matdepartementets svar på representantforslag om fjerning av særreguleringer på landbrukseiendommer, jf. dokument 8:24 S (2010-2011). Følgende ble uttalt i departementets svarbrev av 19. oktober 2010:
"Formålet med delingsforbudet i jordloven er å ivareta ressursgrunnlaget på den enkelte eiendommen. Det kan gis dispensasjon fra forbudet. Det legges vekt på en praktisering av dispensasjonsadgangen som tar hensyn til regionale forskjeller, og som legger til rette for rasjonelle enheter og for bosetting. I praksis gis det mange dispensasjoner.
Forslaget om opphevelse av delingsforbudet ble behandlet og avvist av et flertall i Stortinget senest i 2007. Jeg viser i den forbindelse til Næringskomiteens begrunnelse i Innst. O. nr. 4 (2006-2007) som lyder slik: "Lovgivningen må legge til rette for at enkeltbrukerne kan utvikle seg innenfor en ramme hvor gårdens samlede ressurser kan utnyttes som en helhet. En oppheving av delingsforbudet vil kunne bidra til å svekke næringsgrunnlaget og redusere mulighetene for ny næringsutvikling. Utvikling og vekst i landbruksområdene krever langsiktig tenking i forhold til hvordan ressursene bør disponeres på den enkelte eiendom og hvordan rammevilkårene utformes. Opphevelse av delingsforbudet kan være et enkelt og fristende tiltak på kort sikt, men på lengre sikt vil en slik endring kunne få store konsekvenser for hvordan de samlede ressursene på landbrukseiendommen kan forvaltes og utvikles".
I mitt brev til kommunene i juni i år er det lagt opp til en viss oppmyking av praktiseringen av delingsbestemmelsen bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til bedre samsvar mellom eiendoms- og bruksstrukturen, og for å ivareta bosettingshensynet."
I Innst. 201 S (2010-2011) framgår det at komiteens flertall ikke bifaller forslaget om å oppheve særreguleringer på landbrukseiendommer. Jeg ser derfor ikke grunn til i denne omgang å gå nærmere inn på de formål og hensyn som delingsforbudet skal ivareta.
Jordlovens bestemmelse om deling vil imidlertid bli nærmere omtalt i den kommende stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikken. Jeg vil vurdere om det bør gjøres enklere å få delt fra arealer eller bygninger dersom det kan sikre bosetting eller sikre at aktive brukere får kjøpt tilleggsareal.
Jeg vil komme tilbake til dette når stortingsmeldingen blir lagt fram.
Oslo, i næringskomiteen, den 19. januar 2012
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |