Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2011 under Kultur-departementet
Dette dokument
- Innst. 132 S (2011–2012)
- Kildedok: Prop. 22 S (2011–2012), unntatt kap. 310
- Dato: 08.12.2011
- Utgiver: familie- og kulturkomiteen
- Sidetall: 5
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Endringsforslag
- Kap. 300 Kulturdepartementet
- Kap. 320 Allmenne kulturformål
- Kap. 321 Kunstnerformål
- Kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom
- Kap. 323 Musikkformål
- Kap. 324 Scenekunstformål
- Kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål
- Kap. 329 Arkivformål
- Kap. 339 Lotteri- og stiftelsestilsynet
- Kap. 3300 Kulturdepartementet
- Kap. 3326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål
- Kap. 3329 Arkivformål
- Kap. 3339 Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser
- 2. Komiteens merknader
- 3. Forslag fra mindretall
- 4. Komiteens tilråding
Til Stortinget
I proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2011.
Jf. omtale under kap. 3300 post 1 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 300 post 1 Driftsutgifter, økes med kr 432 000.
Virksomheten i Norsk kulturråd favner om et bredt sammensatt arbeidsfelt. I tråd med St.meld. nr. 21 (2007–2008) Samspill – Et løft for rytmisk musikk, arbeider Kulturrådet for å utvikle og implementere elektronisk tilskuddsforvaltning og å legge til rette for en samordnet forvaltning av tilskuddsordningene under Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere.
Målet for arbeidet er å modernisere og effektivisere søknadsbehandlingen og forenkle søknadsarbeidet for kunstnere. Dette vil også gi langt bedre mulighet til systematisk å innhente data om utviklingen i kultursektoren og vil styrke Kulturrådets kunnskapsgrunnlag for analyser, rådgivning, rapportering, og systematisk vurdering og utvikling av tilskuddsordningene.
Det er behov for å øke midlene til ovennevnte arbeid med 2,5 mill. kroner i 2011, slik at arbeidet med portalen kan forseres. Beløpet kan dekkes ved tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 321 post 1 Driftsutgifter, jf. omtale nedenfor under denne posten.
Under post 21 Forskning og utredning er det bl.a. bevilget midler til dekning av utgifter til Kulturdepartementets eksterne FoU-utvalg. Utvalget skal gi råd og innspill om hvordan departementet kan håndtere sitt forskningspolitiske sektoransvar på en god måte og danne grunnlag for departementets arbeid med å utvikle en egen FoU-strategi. Norsk kulturråd har fått ansvar for å ivareta sekretariatsfunksjonen for FoU-utvalget fra september 2011. Det er derfor hensiktsmessig at utgiftene til sekretariatsfunksjonen dekkes over post 1 Driftsutgifter. Utgiftene for 2011, som er beregnet til 0,8 mill. kroner, kan dekkes ved tilsvarende reduksjon i bevilgningen under post 21 Forskning og utredning.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 1 Driftsutgifter, økes med til sammen 3,3 mill. kroner.
Jf. omtale under kap. 320 post 1 ovenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 320 post 21 Forskning og utredning, reduseres med 0,8 mill. kroner.
Bevilgningen under denne posten skal dekke utgiftene til statsstipendiater samt enkelte andre driftsutgifter. Bevilgningen er i 2011 på 17,2 mill. kroner. I tillegg er det overført 0,75 mill. kroner fra 2010. Det faktiske behovet i 2011 vil bli om lag 4 mill. kroner lavere enn bevilgningen under posten. Dette skyldes at flere stipendiater er gått ut av ordningen (pensjon/dødsfall). Også i 2007, 2009 og 2010 ble bevilgningen redusert i forbindelse med nysalderingen av de enkelte årenes budsjett. Som følge av at bevilgningsbehovet på posten er redusert permanent, er bevilgningsforslaget for 2012 redusert i samsvar med det forventede behovet på posten i 2012, jf. omtale under kap. 321 post 1 i Prop. 1 S (2011–2012) for Kulturdepartementet.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 321 post 1 Driftsutgifter, reduseres med 4,0 mill. kroner.
Kunst i offentlige rom (KORO) har som mål å være en spydspiss for digital formidling innenfor det visuelle kunstfeltet. Potensialet for digitale visningsmetoder er stort. KORO har igangsatt et digitaliseringsprosjekt som vil sikre at KORO kan inkludere flere målgrupper, bl.a. barn og ungdom, gjennom å utvikle et verktøy for nettbasert interaksjon mellom KORO og barn og ungdom. Det vil påløpe engangsutgifter i 2011 til utvikling av nytt kommunikasjonsverktøy. Disse utgiftene beløper seg til 1,0 mill. kroner. Beløpet kan dekkes ved tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 321 post 1 Driftsutgifter, jf. omtale ovenfor under denne posten.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 322 post 1 Driftsutgifter, økes med 1,0 mill. kroner.
I forbindelse med utskillelse av Oslo World Music Festival (OWMF) fra Rikskonsertene fra 1. januar 2012 vil det påløpe engangskostnader i forbindelse med selve utskillelsen og etablering i nye lokaler. Disse kostnadene kan dekkes ved tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 321 post 1 Driftsutgifter, jf. omtale ovenfor under denne posten.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 323 post 78 Ymse faste tiltak økes med 0,5 mill. kroner.
Utgifter og inntekter knyttet til Riksteatrets turnévirksomhet er skilt ut fra post 1 og budsjettert under hhv. kap. 324 post 21 Spesielle driftsutgifter, og kap. 3324 post 2 Billett- og salgsinntekter. Dette er gjort for å sikre teatret forutsigbarhet og større økonomisk handlefrihet i form av utvidet budsjettmessig fleksibilitet.
Riksteatrets utgifter i 2011 under post 1 vil bli høyere enn budsjettert. Samtidig vil utgiftene i 2011 under post 21 bli lavere enn budsjettert. Dette skyldes bl.a. at teatret har funnet det hensiktsmessig å føre lønnsutgiftene til teknisk personale og åremålsengasjement under post 1. Det er etter dette behov for å justere bevilgningene under hver av postene 1 og 21 med 8,1 mill. kroner.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 324 post 1 Driftsutgifter, økes med kr 8 058 000.
Jf. omtale under post 1 ovenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 324 post 21 Spesielle driftsutgifter, reduseres med kr 8 058 000.
Jf. omtale under kap. 3326 post 2 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 326 post 21 Spesielle driftsutgifter, reduseres med kr 743 000.
Jf. omtale under kap. 3329 post 1 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 329 post 1 Driftsutgifter, økes med kr 3 393 000.
Jf. omtale under kap. 3329 post 2 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 329 post 21 Spesielle driftsutgifter, økes med kr 7 702 000.
Jf. omtale under kap. 3339 post 7 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 339 post 21 Spesielle driftsutgifter, økes med kr 4 332 000.
Kulturdepartementet har gjennom Direktoratet for forvaltning og IKT fått tildelt kompetansemidler i 2011 fra midler avsatt i Hovedtariffavtalen i staten 2010–2011, jf. hovedtariffavtalens pkt. 5.6. Midlene skal dekke utgifter til gjennomføring av et særskilt kompetanseutviklingsprogram i Kulturdepartementet (UP 2010) som startet i 2010. Inntektene under posten forventes etter dette å bli 0,5 mill. kroner i 2011. Dette er kr 432 000 høyere enn budsjettert. De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 300 post 1 Driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 3300 post 1 Ymse inntekter, økes med kr 432 000.
Posten gjelder Språkrådets oppdragsinntekter knyttet til nordiske samarbeidstiltak. De ovennevnte tiltakene får et langt mindre omfang enn budsjettert. De samlede oppdragsinntektene i 2011 forventes å bli kr 200 000. Dette er kr 743 000 lavere enn budsjettert. De reduserte oppdragsinntektene innebærer at oppdragsutgiftene under kap. 326 post 21 Spesielle driftsutgifter, reduseres tilsvarende.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 3326 post 2 Inntekter ved oppdrag, reduseres med kr 743 000.
Posten gjelder i hovedsak salgs- og husleieinntekter og inntekter fra ulike prosjekter og konsulenttjenester. De samlede inntektene i 2011 forventes å bli 8,6 mill. kroner. Dette er omlag 3,4 mill. kroner høyere enn budsjettert. De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 329 post 1 Driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 3329 post 1 Ymse inntekter, økes med kr 3 393 000.
Posten gjelder inntekter fra Arkivverkets oppdragsvirksomhet. Oppdragsvirksomheten får et langt større omfang enn budsjettert. De samlede inntektene i 2011 forventes å bli 15,3 mill. kroner. Dette er omlag 7,7 mill. kroner høyere enn budsjettert. De økte oppdragsinntektene skal dekke tilsvarende økte oppdragsutgifter under kap. 329 post 21 Spesielle driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 3329 post 2 Inntekter ved oppdrag, økes med kr 7 702 000.
Posten gjelder inntekter fra Lotteri- og stiftelsestilsynets oppdragsvirksomhet. Oppdragsvirksomheten får et større omfang enn budsjettert. De samlede oppdragsinntektene i 2011 forventes å bli 10,3 mill. kroner. Dette er om lag 4,3 mill. kroner høyere enn budsjettert. De økte oppdragsinntektene skal dekke tilsvarende økte oppdragsutgifter under kap. 339 post 21 Spesielle driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2011 under kap. 3339 post 7 Inntekter ved oppdrag, økes med kr 4 332 000.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser til regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behandlingen av Prop. 15 L (2011–2012) og Innst. 79 L (2011–2012). Disse medlemmer mener det er viktig å anerkjenne den betydelige rollen idretten spiller i vårt samfunn. Disse medlemmer mener at regjeringens varslede gave til videreføring og styrking av Norges idrettsforbunds satsing på ungdom er et fint initiativ. Disse medlemmer mener imidlertid at regjeringens forslag til finansiering av gaven er uheldig. Når regjeringen foreslår å finansiere gaven gjennom en ordinær lottotrekning i regi av Norsk Tipping, blir midlene tatt fra de øvrige tippemiddelberettigede organisasjonenes inntekter.
Disse medlemmer mener at en ekstra spilleomgang slik kulturministeren skisserte under gavetildelingen på Idrettsforbundets jubileumsfeiring 15. mars 2011, ville ha vært et bedre alternativ. Disse medlemmer viser til lovforslaget hvor dette alternativet blir betraktet som uhensiktsmessig. Disse medlemmer mener derfor at gaven bør finansieres over statsbudsjettet på annen måte.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 15 mill. kroner som en gave til Norges idrettsforbund (NIF) i forbindelse med 150-årsjubileet, til videreføring og styrking av NIFs satsing på ungdom.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2011 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | Frivillighetsformål | ||
79 | Ymse frivillighetsformål | 15 000 000 |
Inndekning vil foreslås i forbindelse med behandlingen av Prop. 45 S (2011–2012) Ny saldering av statsbudsjettet 2011.»
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
På statsbudsjettet for 2011 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | Frivillighetsformål | ||
79 | Ymse frivillighetsformål | 15 000 000 |
Inndekning vil foreslås i forbindelse med behandlingen av Prop. 45 S (2011–2012) Ny saldering av statsbudsjettet 2011.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
300 | Kulturdepartementet | ||
1 | Spesielle driftsutgifter, økes med | 432 000 | |
fra kr 110 408 000 til kr 110 840 000 | |||
320 | Allmenne kulturformål | ||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 77, økes med | 3 300 000 | |
fra kr 110 438 000 til kr 113 738 000 | |||
21 | Forskning og utredning, reduseres med | 800 000 | |
fra kr 3 500 000 til kr 2 700 000 | |||
321 | Kunstnerformål | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 4 000 000 | |
fra kr 17 179 000 til kr 13 179 000 | |||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 1 000 000 | |
fra kr 14 587 000 til kr 15 587 000 | |||
323 | Musikkformål | ||
78 | Ymse faste tiltak, økes med | 500 000 | |
fra kr 92 091 000 til kr 92 591 000 | |||
324 | Scenekunstformål | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 8 058 000 | |
fra kr 61 742 000 til kr 69 800 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, reduseres med | 8 058 000 | |
fra kr 69 190 000 til kr 61 132 000 | |||
326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med | 743 000 | |
fra kr 943 000 til kr 200 000 | |||
329 | Arkivformål | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 3 393 000 | |
fra kr 282 568 000 til kr 285 961 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, økes med | 7 702 000 | |
fra kr 7 598 000 til kr 15 300 000 | |||
339 | Lotteri- og stiftelsestilsynet | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, økes med | 4 332 000 | |
fra kr 5 968 000 til kr 10 300 000 | |||
Inntekter | |||
3300 | Kulturdepartementet | ||
1 | Ymse inntekter, økes med | 432 000 | |
fra kr 68 000 til kr 500 000 | |||
3326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||
2 | Inntekter ved oppdrag, reduseres med | 743 000 | |
fra kr 943 000 til kr 200 000 | |||
3329 | Arkivformål | ||
1 | Ymse inntekter, økes med | 3 393 000 | |
fra kr 5 207 000 til kr 8 600 000 | |||
2 | Inntekter ved oppdrag, økes med | 7 702 000 | |
fra kr 7 598 000 til kr 15 300 000 | |||
3339 | Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser | ||
7 | Inntekter ved oppdrag, økes med | 4 332 000 | |
fra kr 5 968 000 til kr 10 300 000 |
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 8. desember 2011
Gunn Karin Gjul |
leder og ordfører |