1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Forslag til endringer
- 1.2.1 Kap. 1500 Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
- 1.2.2 Kap. 1503 Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte
- 1.2.3 Kap. 1520 Departementenes servicesenter
- 1.2.4 Kap. 1530 Tilskudd til de politiske partier
- 1.2.5 Kap. 1534 Tilskudd til samiske formål
- 1.2.6 Kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT
- 1.2.7 Kap. 1580 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen
- 1.2.8 Kap. 2445 Statsbygg
- 1.2.9 Kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer i statsbudsjettet 2011.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet leder utredningen av framtidige departementslokaler etter angrepene 22. juli 2011. Ved behandlingen av Prop. 154 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet 2011 i forbindelse med angrepene mot regjeringskvartalet og på Utøya ble det bevilget 5 mill. kroner til prosjektering av framtidig bruk av H-blokka, R4, S-blokka og Y-blokka på kap. 2445 post 30. Departementet har i denne forbindelse behov for ekstern bistand i utredningsarbeidet, og det foreslås å omdisponere 1 mill. kroner av bevilgningen på kap. 2445 post 30 til formålet. Det vises til omtale under kap. 2445 post 30.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 1 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon under kap. 2445 Statsbygg, post 30 Prosjektering.
Etter angrepene 22. juli 2011 har Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet hatt betydelig merarbeid knyttet til utredning og koordinering av felles sikringstiltak, både i det eksisterende regjeringskvartalet og ved de nye midlertidige lokasjonene til departementene. For å tilrettelegge for en god sikkerhetsstyring, planlegging og vurdering av balanserte sikkerhetstiltak, er det nødvendig å styrke denne funksjonen ressursmessig.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 2 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 3 mill. kroner.
I forbindelse med behandlingen av Prop. 121 S (2010–2011) Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet 2011 mv., ble det ved en inkurie vedtatt økt bevilgning på feil kapittel. Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte er knyttet opp mot kap. 1503 post 70, ikke kap. 1530 Tilskudd til de politiske partier, post 70 Tilskudd til de politiske partiers sentrale organisasjoner. Det vises til omtale under kap. 1530 post 70.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 8,231 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av kap. 1530 post 70.
Prognose for posten viser et mindrebehov med bakgrunn bl.a. i mindreutgifter til regjeringen.no og samisk oversettelsestjeneste m.m.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 3,173 mill. kroner.
For å korrigere feil i forbindelse med behandlingen av Prop. 121 S (2010–2011) Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet 2011 mv., foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 8,231 mill. kroner mot tilsvarende økning under kap. 1503 Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte, post 70 Tilskudd. Det vises til omtale under kap. 1503 post 70.
Det er behov for økt bevilgning på kap. 1590 Kirkelig administrasjon, post 1 Driftsutgifter, for å dekke utgifter til flytting av sekretariatet til Samisk Kirkeråd fra Oslo til Tromsø. Det vises til omtale under kap. 1590 post 1.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 600 000 kroner mot tilsvarende økning under kap. 1590 post 1.
På vegne av offentlige virksomheter har Direktoratet for forvaltning og IKT inngått avtale om leveranse fra to private leverandører av eID på høyt sikkerhetsnivå – Buypass og Commfides. Hver gang en innbygger bruker en eID utstedt av disse mot en offentlig tjeneste, vil det utløse et betalingskrav som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten.
I forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ble det rammeoverført til sammen 8,2 mill. kroner til Difi fra virksomhetene som forvalter tjenestene, for å dekke transaksjonskostnadene. Estimatene som lå til grunn for bevilgningen viser seg å være for høye. I henhold til nye estimater blir følgende beløp tilbakeført til de berørte etatene:
kap. 1618 Skatteetaten, post 1 Driftsutgifter tilbakeføres 1,6 mill. kroner
kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter tilbakeføres 2,6 mill. kroner
kap. 720 Helsedirektoratet, post 1 Driftsutgifter tilbakeføres 0,1 mill. kroner
kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 1 Driftsutgifter tilbakeføres 0,4 mill. kroner
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med totalt 4,7 mill. kroner.
Det gjennomføres en total rehabilitering av sentrumsbygningene ved Universitetet i Oslo. Fase 1 av rehabiliteringen omfatter Aulaen, Midtfløy og Vestfløy, samt refundamentering av Domus Bibliotheca, Professorboligen og Gymnastikkbygningen. Aulaen er ferdigstilt og ble gjenåpnet i juni 2011. Etter opprinnelig plan skulle gjenstående arbeider i fase 1 bli ferdigstilt i 2012. I endret framdriftsplan er imidlertid resterende arbeid i fase 1 samordnet med framdriften i fase 2, jf. Prop. 1 S (2011–2012) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Dette fører til et lavere bevilgningsbehov i 2011. For 2011 var det satt av 121 mill. kroner til prosjektet. Bevilgningen ble satt ned med 30 mill. kroner ved behandlingen av Prop. 120 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2011.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 15,4 mill. kroner.
Regjeringskvartalet er oppført i Statsbyggs balanse med en samlet bokført verdi på 1,43 mrd. kroner. Ødeleggelsene etter angrepene 22. juli gjør det nødvendig å skrive ned verdien. Det foreslås at verdiene skrives ned med 353 mill. kroner med virkning per 31. desember 2011. Dette gjøres ved en ekstraordinær avskrivning på underpost 24.3 Avskrivninger.
I forbindelse med etableringen av Statsbygg som forvaltningsbedrift på 1990-tallet, ble eiendommene i regjeringskvartalet lagt inn i virksomhetens balanse med en samlet verdi for hele komplekset. Balanseført verdi er således ikke fordelt per bygning. Restverdi i balansen før terroranslaget var 1,43 mrd. kroner. Forslag til nedskrivning er beregnet ved at man først har trukket ut verdien av det nyeste bygget R5, samt tomteverdier. R5 er trukket ut fordi denne bygningen bare i begrenset grad er skadet, og man kan identifisere verdien ved å ta utgangspunkt i byggekostnad fratrukket de avskrivninger som er foretatt fram til nå. Regjeringskvartalets balanseførte verdi, etter fradrag av R5 og tomter, er deretter fordelt på hver enkelt bygning med en verdi som tilsvarer bygningens andel av det samlede bygningsarealet. Nedskrivning på det enkelte bygg er beregnet etter å ha vurdert bygningens samlede skadeomfang (skadegrad). Beregningen er gjort etter beste skjønn, og med bakgrunn i den kunnskap man på nåværende tidspunkt har om bygningsmassens tilstand.
Nedskrivning med virkning pr. 31. desember 2011 innebærer at det i inneværende år ikke blir noen rentemessig effekt (post 24.4 Renter av statens kapital). Endringer i renter av statens kapital for 2012 som følge av nedskrivningen, vil regjeringen komme tilbake til i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett våren 2012.
Forslaget innebærer at underpost 24.3 Avskrivninger øker med 353 mill. kroner. Dette medfører at post 24 Driftsresultat øker med tilsvarende beløp, fra -334 mill. kroner til 19 mill. kroner. Denne utgiftsøkningen på kap. 2445 post 24, motsvares av en tilsvarende inntektsøkning på kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift, post 30 Avskrivninger.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på kap. 2445 post 24 med 353 mill. kroner. I forbindelse med proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet for 2011 vil Finansdepartementet foreslå en tilsvarende inntektsøkning under kap. 5491 post 30.
Med bakgrunn i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets behov for ekstern bistand i utredningsarbeidet av framtidige departementslokaler etter terroranslaget 22. juli foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 1 mill. kroner mot tilsvarende økning under kap. 1500 Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, post 1 Driftsutgifter. Det vises til omtale under kap. 1500 post 1.
Innenfor bevilgningen på posten i saldert budsjett 2011 var det satt av 37 mill. kroner til prosjektering av rehabilitering og nybygging til Nasjonalt Folkehelseinstitutt på Lindern i Oslo. Ved behandlingen av Prop. 120 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2011 ble posten bl.a. redusert med 22 mill. kroner som følge av at oppstarten av prosjekteringen ble forsinket. Ytterligere reduksjon av bevilgningen skyldes ikke nye forsinkelser, men faseforskyvninger av utbetalinger.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 10 mill. kroner.
De samiske videregående skolene i Karasjok og Kautokeino er statlig finansiert. Det er behov for ombygging og/eller nybygg ved skolene, herunder bevilgningsbehov til forprosjektering.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 17 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 6 mill. kroner.
Prosjektet omfatter ombygging og rehabilitering av det tidligere Patologibygget ved det gamle Rikshospitalet og Pilestredet Park, og skal gi nye lokaler til sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Kostnadsrammen er 745,3 mill. kroner i prisnivå pr. 1. juli 2011. Byggearbeidene startet i 2010 med planlagt ferdigstillelse første halvår 2012. Framdriften har imidlertid blitt noe forsinket. Dette skyldes vanskelige grunnforhold. Ferdigstillelse er justert til annet halvår 2012. Forsinkelsene medfører forskyving av utbetalinger mellom år. I saldert budsjett 2011 er det satt av 260 mill. kroner til prosjektet.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 30 mill. kroner.
Prosjektet omfatter nybygging på Kronstad for å samle høgskolen i ett anlegg. Kostnadsrammen er 2 375,5 mill. kroner i prisnivå pr. 1. juli 2011. Arbeidene startet i 2010. Planen er at bygget skal kunne tas i bruk ved semesterstart 2014. I saldert budsjett 2011 er det satt av 325 mill. kroner til prosjektet. Bevilgningsbehovet viser seg å bli noe lavere.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 30 mill. kroner.
I saldert budsjett 2011 er det avsatt 13,4 mill. kroner til etablering av Søvik omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere. Det er ikke behov for de 16 plassene senteret skulle ha kapasitet til, og ombyggingen av Helgeland omsorgsenter i Alstahaug kommune er ikke iverksatt.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 13,4 mill. kroner.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 73,4 mill. kroner.
I saldert budsjett for 2011 ble det bevilget 771 mill. kroner til videreføring av kurantprosjekt. Bevilgningen ble satt ned med 96 mill. kroner i forbindelse med behandlingen av Prop. 120 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2011. Som følge av lavere likviditetsbehov foreslås det at bevilgningen blir satt ned ytterligere.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 85 mill. kroner.
I saldert budsjett 2011 er det budsjettert med salgsinntekter på 14,6 mill. kroner. Det er innbetalt 15,6 mill. kroner på posten.
På denne bakgrunn foreslås det å øke inntektskravet på posten med 1,022 mill. kroner.