Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Jeg viser til brev av 25. november d.å. fra Utenriks- og forsvarskomitten med spørsmål angående Prop. 20 S (2011-2012). Utenriksdepartementet har følgende svar:

  • 1. Utenriksdepartementet gir ikke midler til anti-terrortiltak i Russland.

  • 2. Hoveddelen av Utenriksdepartementets støtte til anti-terrortiltak er rettet inn mot å støtte opp under gjennomføringen av FNs globale anti-terrorstrategi som ble vedtatt ved konsensus av FNs generalforsamling i 2006.

FNs generalsekretær har opprettet en egen Counter-Terrorism Implementation Task Force (CTITF) for å lede gjennomføringen av denne strategien og mye av Utenriksdepartementets innsats er rettet inn mot å støtte CTITFs prosjekter. Utenriksdepartementet har i november 2011 inngått en ny avtale med CTITF om støtte på 4 mill. kroner for perioden 2011-2013. Andre FN-organer som UNICRI (FNs institutt for forskning på kriminalitet) og UNODC (FNs kontor for bekjempelse av narkotikahandel og kriminalitet) mottar også støtte fra Utenriksdepartementet over den aktuelle budsjettposten. Utenriksdepartementet støtter også ulike internasjonale forskningsprosjekter innen anti-terrorarbeid og deradikalisering av terrorister, blant annet et prosjekt ledet av Manchester Metropolitan University i Storbritannia.

Omdisponeringen av midler til anti-terrortiltak som foreslått i Prop. 20 S (2011-2012) innebærer ingen ny innretning for hvordan eller hvor midlene over den aktuelle budsjettposten skal benyttes, men skyldes utelukkende at visse utgifter til anti-terrortiltak som hittil har vært bevilget over bistandsbudsjettets kap. 164 post 72, i henhold til en nylig justering i OECD/DACs regelverk ikke kan klassifiseres som offisiell utviklingshjelp (ODA) og inngå i bevilgninger under programområde 03 Internasjonal bistand.