Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Vedrørende kapittel 1725, hvor det fremkommer en reduksjon på 7 millioner kroner knyttet til endringer i rutiner for avlønning av vernepliktig akademisk befal. Medfører endringene en reell lønnsreduksjon for vernepliktig akademisk befal i Forsvaret? Hva er i så tilfelle bakgrunnen for dette?

Regjeringen har i Prop. 14 S (2011–2012) foreslått en budsjetteknisk omdisponering av 7 mill. kroner fra kapittel 1725 til kapittel 1720 knyttet til endringer i rutiner for avlønning av vernepliktig akademisk befal. Bakgrunnen for forslaget er at det på budsjetteringstidspunktet ikke var avklart hvor ansvaret for avlønning skulle ligge, og midlene ble således midlertidig budsjettert på kapittel 1725. Det ble senere besluttet at ordningen skulle iverksettes 1. januar 2011, og midlene er derfor foreslått omdisponert til riktig kapittel (kap. 1720) som vil ha ansvaret for avlønning av vernepliktig akademisk befal.

Forslaget er således av teknisk karakter og har ingen reell effekt for lønnsnivået for vernepliktig befal.

Vedrørende kapittel 1792. Vi ber om en spesifisert oversikt, med tilknyttede kostnader, over hvilke «meirbehov knytt til uvisse rundt den vidare utviklinga i Afghanistan» som utløser behovet for en omdisponering av 90 mill. kroner.

Regjeringen har i Prop. 14 S (2011–2012) foreslått og omdisponere totalt 90 mill. kroner til kapittel 1792 for å dekke kostnader bl.a. til kjøp av proviant, utskifting av basemateriell i Afghanistan samt merbehov i forbindelse med usikkerhet knyttet til sikkerhetssituasjonen i Afghanistan.

Merbehovet i 2011 knytter seg til følgende områder:

  • Utskifting av basemateriell (telt, feltbord, LAB-container og lignende) (10,8 mill. kroner).

  • Økning i antall kokker (2,0 mill. kroner).

  • Anskaffelse av proviant (60,0 mill. kroner).

  • Gjenanskaffelse av materiell som følge av sikkerhetssituasjonen i operasjonsområdet. Dette gjelder oppreparering og gjenanskaffelse av kjøretøy, våpen, samband, personlig bekledning og utrustning (12,5 mill. kroner).

  • Anskaffelse av utstyr knyttet til militær-geografiske tjenester (1,1 mill. kroner).

  • Infrastrukturtiltak i Afghanistan. Dette gjelder bl.a. ny strømforsyning til hall i Camp Nidaros/NCC og NSE i Mazar-e-Sharif og ny septiktank i camp Meymaneh/PRT (3,3 mill. kroner).

  • Anskaffelse av blodvarmere i PRT. Blodvarmer er en medisinsk innretning for å varme opp blod (0,3 mill. kroner).

Vi ber om en spesifisert oversikt over de leverandørforsinkelsene som er bakgrunn for omdisponeringen av 324,678 mill. kroner fra kapittel 1760, post 45.

Regjeringen har i Prop. 14 S (2011–2012) foreslått og omdisponere 324,678 mill. kroner til annen virksomhet på forsvarsbudsjettet. Det forventes leverandørforsinkelser i 2011, hvorav i underkant av 325 mill. kroner foreslås omdisponert til andre formål på forsvarsbudsjettet i 2011. De leverandørforsinkelser som har størst konsekvens relatert til utbetalinger for 2011, knytter seg til følgende prosjekter: P7660 Nytt enhetshelikopter (ca. 700 mill. kroner), P6300 Skjold-klasse MTB (ca. 305 mill. kroner), P6088 Fregattprosjektet (ca. 300 mill. kroner) og P5439 Landbasert, indirekte ildstøtte (ca. 150 mill. kroner). I tillegg kommer leverandørforsinkelser i flere mindre prosjekter, som er kompensert gjennom ulike iverksatte tiltak. Leverandørforsinkelser søkes normalt kompensert ved å forsere andre prosjekter i den samlede investeringsporteføljen. Leverandørforsinkelser i materiellinvesteringsprosjekter med store planlagte utbetalinger i budsjettåret kan imidlertid være vanskelig å kompensere innenfor det samme året.