3. Anmodningsvedtak fra stortings-sesjonen 2009–2010
- 3.1 Fornyings-, administrasjons- og kirke-departementet
- 3.2 Helse- og omsorgsdepartementet
- 3.3 Kunnskapsdepartementet
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå erfaringene med regjeringens karanteneregler og fremlegge saken for Stortinget på egnet måte.»
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet uttaler i brev 1. september 2010:
«Vedtaket ble truffet ved behandling av Dokument 8:14 S (2009–2010), jf. Innst. 179 S (2009–2010).
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har igangsatt arbeidet med en gjennomgang av bruk av karantene og saksforbud for politikere. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet vil på bakgrunn av dette arbeidet foreta en vurdering av regelverket. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget så snart arbeidet er avsluttet.»
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet uttaler i brev 5. september 2011:
«I Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets brev til Statministerens kontor 1. september 2010 orienterte departementet om at arbeidet med en gjennomgang av bruk av karantene var igangsatt, og at regjeringen ville komme tilbake til Stortinget så snart arbeidet var avsluttet.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen hadde følgende merknad til dette (Innst. 167 S (2010–2011)):
'Komiteen viser til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets svar og avventer tilbakemelding til Stortinget før det tas stilling til om vedtaket kan utkvitteres.'
Det skal opprettes et utvalg som skal gjennomgå regjeringens karanteneregler. Utvalgets medlemmer skal ha relevant juridisk og samfunnsvitenskapelig bakgrunn. I tillegg skal alle politiske partier representert på Stortinget være representert i utvalget. Det tas sikte på at utvalget oppnevnes i statsråd høsten 2011. Utvalgets arbeid vil pågå også i 2012.»
Komiteen registrerer at arbeidet med å gjennomgå erfaringene med Regjeringens karantene-regler vil pågå utover i 2012 og avventer tilbakemelding før anmodningsvedtaket utkvitteres.
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det etab-leres gode rutiner ved den offentlige tannhelsetjenesten slik at mistanke om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet.»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 25. august 2010:
«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling av Prop. 1 S (2009–2010) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2010, jf. Innst. 11 S (2009–2010).
Helse- og omsorgsdepartementet har i 2010 gitt Helsedirektoratet i oppdrag å bidra til at det etableres gode rutiner i den offentlige tannhelsetjenesten slik at mistanke om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet.
Det vil bli rapport på status for oppfølgingen av oppdraget i Helsedirektoratets årsmelding fra 2010.»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 24. august 2011:
«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling av Prop. 1 S (2009–2010) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2010, jf. Innst. 11 S (2009–2010).
Helse- og omsorgsdepartementet ga i 2010 Helsedirektoratet i oppdrag å bidra til at det ble utarbeidet gode rutiner i den fylkeskommunale tannhelsetjenesten slik at mistanke om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet. En kartlegging fra 2009 viste at de fleste fylkeskommunene hadde fokus på problematikken. Rundt halvparten av fylkeskommunene oppga på det tidspunkt at de hadde rutiner for rapportering av mistanke om omsorgssvikt og mishandling. En ny kartlegging i juni 2011 viste at 17 fylkeskommuner har etablert rutiner og 15 av disse mener at rutinene er gode eller tilfredsstillende.
Helsedirektoratet vil i løpet av 2011, i samarbeid med Barneombudet og relevante fagmiljøer, vurdere hvilke nasjonale tiltak som er nødvendig for å få etablert godt fungerende rutiner i samtlige fylkeskommuner. Målsettingen er at alle fylker skal ha godt fungerende rutiner på plass senest innen juni 2012.»
Komiteen viser til anmodningsvedtaket og har merket seg opplysningene om at 17 av fylkeskommunene har etablert rutiner ved den offentlige tannhelsetjeneste slik at mistanke om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet og at 15 av disse anses som tilfredsstillende.
Komiteen registrerer at målet er at alle fylker skal ha godt fungerende rutiner på plass senest innen juni 2012 og venter med å utkvittere anmodningsvedtaket til Stortinget blir informert om at målet anses nådd.
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som på egnet måte tydeliggjør den akademiske frihet for forskere ved institusjoner som ikke omfattes av universitets- og høyskoleloven.»
Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 20. august 2010:
«Kunnskapsdepartementet har bedt Forskningsrådet om en vurdering av hvordan Forskningsrådets tilskuddsvilkår kan benyttes til å tydeliggjøre den akademiske frihet for forskere ved institusjoner som ikke omfattes av universitets- og høyskoleloven. Forskningsrådet ga sitt innspill i juni 2010. Innspillet fra Forskningsrådet skal sendes på høring. Departementet vil komme tilbake til Stortinget etter høringsrunden.»
Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 23. august 2011:
«Kunnskapsdepartementet har fulgt opp vedtak nr. 171 på to måter. For det første har departementet utarbeidet forslag til endring av standardkontrakten for forsknings- og utredningsoppdrag. Forslag til ny standardkontrakt ble sendt på høring med utsatt frist i mai 2011. Departementet vurderer nå endelig utforming av standardkontrakten, og tar sikte på å fastsette ny standardkontrakt i løpet av høsten 2011.
Kunnskapsdepartementet har videre bedt Norges forskningsråd om en vurdering av hvordan Forsk-ningsrådets tilskuddsvilkår kan benyttes til å tydeliggjøre den akademiske frihet for forskere ved institusjoner som ikke omfattes av universitets- og høyskoleloven. Forskningsrådet har på denne bakgrunn utarbeidet forslag til reviderte tilskuddsvilkår. Disse ble sendt på høring til organisasjoner, store bedrifter og instituttsammenslutninger med frist i mai 2011. Høringsinnspillene som Forskningsrådet har mottatt, er til vurdering i Forskningsrådet. Besluting om nye tilskuddsvilkår vil bli fattet i løpet av høsten 2011, og departementet vil informere Stortinget om endelig konklusjon i budsjettproposisjonen for 2013.»
Komiteen har merket seg at tiltak for å følge opp anmodningsvedtaket til dels er gjennomført og til dels er under oppfølging. Komiteen registrerer at fagkomiteen ikke har innvendinger mot oppfølgingen og foreslår derfor at anmodningsvedtaket utkvitteres.