Sammendrag
Forslagsstillerne viser til at da kontantstøtten ble innført, mottok tre av fire 1- og 2-åringer slik støtte, men antallet mottakere av kontantstøtten har gått kraftig ned i takt med regjeringens nedprioritering av ordningen. En høy andel av dem som i dag mottar kontantstøtte, er foreldre med minoritetsbakgrunn.
Forslagsstillerne vil understreke at kontantstøtten er en viktig ordning for familiers valgfrihet, og at det er viktig å fornye denne ordningen.
Forslagsstillerne viser også til at kontantstøtten i seg selv kan virke integreringshemmende, og dermed undergraver barnehagenes funksjon som integreringsarena for både barn og mødre.
Forslagsstillerne vil at samfunnet skal dra en grense for den videre bruken av denne kontantytelsen, for å styrke mulighetene for integrering og barnas muligheter til å fungere godt i det norske samfunnet. Ettersom Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet til å tildele denne ytelsen til borgere fra land i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde som for norske statsborgere, velger forslagsstillerne derfor en slik avgrensning, som gjengitt i forslaget.
Forslagsstillerne peker på at innvandrere med bakgrunn fra land utenfor Europa (EU/EØS), USA og Australia er overrepresentert blant kontantstøttemottakerne (jf. NOU 2010:7 Mangfold og mestring, s. 97). Når så kontantstøtten blir en del av innvandrerfamiliers samlede inntekter, og inntektene baserer seg på kontantytelser, fremstår tildelingen som integreringshemmende.
Forslagsstillerne mener dagens avgrensning av rett til kontantstøtte i for liten grad ivaretar interessene til barn og kvinner fra enkelte minoritetsmiljøer.
Forslagsstillerne mener videre at personer som har fått opphold i Norge, gjennom dette forslaget motiveres til egeninnsats når det gjelder sin egen integrering i samfunnet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å forbeholde rett til kontantstøtte til norske statsborgere og borgere fra land i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.»