Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og Lillehammer kommune har søkt staten ved Kulturdepartementet om statsgaranti og statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom på Lillehammer i 2016. Olympiske vinterleker for ungdom er et toppidrettsarrangement for aldersgruppen 14–18 år, med et betydelig innslag av kultur og utdanning. Regjeringen har opprettet en interdepartemental arbeidsgruppe for å vurdere søknaden. I tillegg har søknaden vært underlagt en ekstern kvalitetssikring. Kvalitetssikrer fastslår at søknaden er robust og gjennomførbar. Kvalitetssikrer har beregnet det statlige garantiansvaret til 409 mill. kroner og det statlige tilskuddet til 232 mill. kroner. Tilskuddet inngår i statsgarantien.

I proposisjonen foreslås det å stille statsgaranti for fullfinansiering av, og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom i 2016 på Lillehammer.

IOC vedtok å innføre ungdoms-OL (YOG) i 2007. YOG består av sommerleker og vinterleker, som arrangeres vekselvis hvert annet år. De første sommerlekene ble arrangert i Singapore i 2010, og de første vinterlekene vil bli arrangert i Innsbruck, Østerrike i januar 2012. Det er videre besluttet at sommerlekene i 2014 skal avholdes i Nanjing, Kina.

Norge og Lillehammer er eneste offisielle søker til å arrangere vinterungdoms-OL i 2016. IOC har anmodet om at spørsmålet om statsgaranti blir avklart i løpet av oktober 2011. IOC ønsker å offentliggjøre vertsby for YOG 2016 i desember 2011.

IOC krever i prinsippet at søkere til et ungdoms-OL oppfyller de samme typer krav og garantier som søkere til et ordinært OL. Dette innebærer at søker må stille en rekke garantier. En del av disse garantiene vil måtte stilles av staten. Den viktigste garantien i så måte er IOCs krav om en økonomisk bruttogaranti. Dette er en ubegrenset garanti fra staten for alle kostnader som vil kunne påløpe i forbindelse med planlegging og gjennomføring av ungdoms-OL. En slik garanti inkluderer også alle investeringer som er nødvendige for å gjennomføre arrangementet. I tillegg krever IOC garantier av ikke-økonomisk art.

Ungdoms-OL er et toppidrettsarrangement for ungdom i alderen 14–18 år som vil bidra til å styrke den helhetlige idrettssatsingen mot barn og ungdom. Barn og ungdom er også hovedmålgruppen i den statlige idrettspolitikken. Kulturdepartementet ønsker å legge til rette for et ungdomsløft i idretten. Målet er å redusere frafallet og få ungdommer til å være fysisk aktive lengre. Et ungdomsløft krever en helhetlig satsing, hvor både gode breddeaktiviteter og et fornuftig toppidrettstilbud inngår. Regjeringens gave til NIF i anledning av 150-årsjubileet har en klar breddeprofil. Et ungdoms-OL vil kunne supplere denne satsingen på en god måte. Det forventes fra NIF at et ungdoms-OL i Norge vil øke fokuset på trening og fysisk aktivitet blant barn og ungdom i årene som kommer, og således også bidra til økt fysisk aktivitet generelt hos denne aldersgruppen.

Det kan stilles spørsmål ved om et toppidrettsarrangement for utøvere ned til 14 år er riktig. Både Kulturdepartementet og NIF er seg denne problemstillingen bevisst og har som ambisjon å få hevet den nedre aldersgrensen for deltakelse i ungdoms-OL på sikt.

Et ungdoms-OL på Lillehammer passer godt inn i planene om å utvikle Lillehammer-regionen som vintersportsdestinasjon. Planene om et program for olympisk arv (Olympic Legacy) vil kunne bidra til å bygge opp og samle idrettsrelatert kompetanse på Lillehammer, samt styrke Lillehammers posisjon som vintersportssted både i etablerte og kommende vintersportsnasjoner. Dette gir også utdanningsinstitusjonene mulighet til å spesialisere seg i fag av relevans for idrettslig virksomhet i bred forstand, samt som studiested med tilrettelagt undervisning for unge som ønsker å kombinere utdanning med egen idrettskarriere. Tilgangen på gode idrettsanlegg, sommer som vinter, er viktig i en slik sammenheng. Lillehammer kommune og Lillehammer Olympiapark AS har de senere årene gjennomført tiltak for at anleggene kan benyttes til trening også om sommeren, og ytterligere planer foreligger. Enkelte av anleggene fra OL i 1994 vil med YOG 2016 få en oppgradering. Dette vil styrke etterbruken av anleggene. Ungdoms-OL er i seg selv også et tiltak som er med og sikrer etterbruken av OL-anleggene, og legacy-programmet forventes å bidra til økt etterbruk etter YOG 2016. Studentboligene, som benyttes som deltakerlandsby under YOG 2016, vil også kunne benyttes som innkvartering i forbindelse med Olympic Legacy, spesielt om sommeren.

De fleste idretts- og kulturarrangement i Norge er avhengig av innsats fra frivillige. OL i 1994 rekrutterte en stor gruppe frivillige som innlandsregionen senere har trukket veksler på. Det er nå behov for både å øke og forynge frivillighetskorpset, og et ungdoms-OL vil være en god anledning til å rekruttere en ny generasjon frivillige. Dette er sentralt for å kunne arrangere fremtidige idretts- og kulturarrangementer.

YOG 2016 gir Norge igjen muligheten til å være vertskap for et olympisk arrangement. Det vurderes også som positivt for forholdet til IOC at Norge, som eneste søker, sier ja til å arrangere YOG 2016, ikke minst med tanke på en mulig fremtidig søknad om et nytt vinter-OL.

Ungdoms-OL er også et kultur- og utdanningsarrangement, i tillegg til å være et idrettsarrangement. På alle tre områder legges det opp til et bredt samarbeid i hele innlandsregionen.