Vedlegg 3
Jeg viser til brev 23. november 2011, om ovennevnte.
Overgangsordningen som ble vedtatt samtidig med opphevingen av særreglene for dagpengemottakere på 64 år eller mer, skulle gi personer som ved ikrafttredelsen 1.1.2011 mottok dagpenger etter særreglene, dvs. var fylt 64 år, vern mot grunnlovsstridig tilbakevirkning. Av rimelighetshensyn ble den også gjort gjeldende for dagpengemottakere som hadde fylt 63 år før 1.1.2011, fordi også disse kunne ha innrettet seg etter særreglene.
I forbindelse med behandlingen av Prop 114 L (2010-2011) Endringar i lov om folketrygd, lov om Statens pensjonskasse og i enkelte andre pensjonslover (presiseringar mv. i samband med pensjonsreforma), jf. Innst. 34 L (2011-2012), i Stortinget 10. november d.å, opplyste jeg at jeg, på bakgrunn av mottatte henvendelser knyttet til avvikling av særreglene, overgangsordningen og den informasjonen som ble gitt til de berørte i den forbindelse, hadde bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet om en fullstendig redegjørelse for saksbehandlingen knyttet til lovendringen og overgangsreglene. Jeg gjorde også oppmerksom på at når denne redegjørelsen foreligger, ville jeg vurdere om det er behov for tiltak, og informere Stortinget om dette på egnet måte. Redegjørelse fra Arbeids- og velferdsdirektoratet er nå mottatt.
Arbeids- og velferdsdirektoratet la ut informasjon om regelendringen og overgangsordningen på etatens intranett og www.nav.no hhv. 17.11. og 29.12.2010. Informasjonen om regelverks-endringene ble lagt ut sammen med flere andre endringer i folketrygdloven. Etter min vurdering førte det til at informasjonen ikke var enkel å finne frem til. Informasjon til den enkelte som omfattes av overgangsordningen om avviklingen og utløpet av overgangsperioden, ble først gitt ved brev 13.10.2011.
I oppgaven over utbetalinger til den enkelte dagpengemottaker fra Arbeids- og velferdsetaten, har opplysningene om gjenstående stønadsperiode vært misvisende. Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at gjenstående stønadsperiode for overgangstilfellene ble ”fryst” til det som var gjenstående antall uker per 1.1.2011, og det er ikke telt ned i antall uker i løpet av 2011. Dette av systemtekniske grunner. Den enkelte bruker kan derfor ha forstått dette slik at vedkommende kan ha en gjen-stående stønadsperiode på 104 (eller 52) uker.
Jeg har også fått opplyst at den oppfølgingen som etaten skal gi de i denne aldersgruppen som avslutter dagpengeperioden uten å ha kommet tilbake i arbeid, er kommet sent i gang.
Min vurdering er at det overfor denne aldersgruppen ikke var tilstrekkelig med kun nettbasert informasjon. Enda viktigere er det at den misvisende informasjon om gjenstående stønadsperiode på utbetalingsoppgavene heller ikke har gitt den enkelte grunn til å orientere seg om rettighetene og aktivt søke informasjon. Min vurdering er at det kan være grunn til å forlenge overgangsperioden, slik at de berørte får en rimelig omstillingsperiode. Blant annet fordi langtidsledighetsgarantien utvides fra og med 2012, anser jeg at en seks måneders forlengelse vil være tilstrekkelig.
Budsjetteffekten, dvs. innsparingen, av avvikling av særreglene er satt til 15 mill. kroner over kap. 2541.70, kfr. Prop. 1 S (2011-2012) fra Arbeidsdepartementet. Det viser seg nå at innsparingen på 15 mill. kroner er for lav fordi gruppen dette gjelder er større enn opprinnelig forutsatt. Korrigert anslag viser at om lag 650 personer fyller vilkårene for overgangsordningen ved utgangen av desember 2011. Gjennomsnittlig antall berørte i 2012 anslås til 280 personer. Innsparingen anslås nå til 63 mill. kroner, dvs. knapt 50 mill. kroner mer enn lagt til grunn i budsjettet.
Slik forutsetningen nå er, gir om lag 50 millioner kroner på budsjettet grunnlag for en utvidelse av overgangsordningen på seks måneder (til og med 30.06.2012). Stortinget kan på denne bakgrunn treffe vedtak om slik utvidelse uten at det kreves en tilleggsbevilgning eller omdisponering innenfor rammen. En forlengelse av overgangs-ordningen i inntil ett år, krever ytterligere tilførsel av midler på om lag 15 millioner kroner.
Overgangsordningen er fastsatt ved lov 17.12.2010 nr. 80 om endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover, pkt. IV annet punktum. Et eventuelt vedtak om forlengelse av overgangsordningen må derfor behandles som et forslag om endring av dette punktet i endringsloven. Datoen for ikrafttredelsen av opphevingen av folketrygdloven § 4-17 må endres fra 01.01.2011 til ny dato (01.07.2012) for ikrafttredelse for overgangstilfellene.