Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

12. Avskrivning av visse driftsmidler i industrianlegg

Tema for to rettsavgjerder i seinare tid har vore om enkelte driftsmiddel i industrianlegg skal bli avskrive i saldogruppa for maskiner der satsen er 20 pst. eller i saldogruppa for anlegg med ein sats på 4 pst. I dommane er det lagt til grunn at dei aktuelle driftsmidla har ei levetid på om lag 20 år. Verken ein avskrivingssats på 20 pst. eller på 4 pst. harmonerer godt med levetida til desse driftsmidla. Departementet vil fram mot budsjettet for 2012 vurdere nærare om det er grunnlag for å foreslå endring i avskrivingsreglane for desse driftsmidla.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, har merket seg Norsk Industris høringsinnspill om avskrivningsregler for maskiner og produksjonsutstyr. Flertallet er kjent med ulike problemstillinger tilknyttet saldogruppene for driftsmidler og deres tilhørende skattemessige avskrivingssats, og viser til flertallsmerknaden om saldogrupper i forbindelse med statsbudsjettet 2011. Der vises det til brev til Stortinget av 23. juni 2010 der finansministeren varslet at regjeringen vil vurdere å opprette flere saldogrupper for en nærmere angitt gruppe driftsmidler. Vurderingen skal legges fram for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet 2012. Flertallet mener videre at det er hensiktsmessig at man i dette arbeidet også vurderer endringer i eigedomsskattelova § 4. Dette er et tema som finansministeren både i brev til finanskomiteen og i debatt i Stortinget under behandlingen av Dokument 8:126 S (2010–2011) har varslet at han skal gå inn i. Flertallet vil understreke at prinsippet om bedre samsvar mellom skattemessige avskrivninger og økonomisk verdifall fortsatt må ligge til grunn for evt. endringer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til høringsinnspillet fra Norsk Industri til revidert nasjonalbudsjett for 2011 og omtalen av avskrivningsregler for maskiner og produksjonsutstyr. Det har vært to dommer på området som går i ulik retning, og ikke overraskende velger Skattedirektoratet å legge seg på den løsningen som gir høyest skatteinntekter. Disse medlemmer mener i likhet med Norsk Industri at det er uheldig at skattemyndighetene har lagt opp til en endring av praksis uten politisk behandling.

Disse medlemmer er opptatt av at de skattemessige saldoavskrivningsreglene ikke må bli for strenge, og minst tilsvare verdifallet på de driftsmidler som klassifiseres i hver gruppe. Disse medlemmer er opptatt av gode rammebetingelser for bedriftene, og etter disse medlemmers oppfatning har skattemyndighetene vært for strenge i sin tolkning av regelverket.

Disse medlemmer slutter seg til Norsk Industris høringsuttalelse om at av de to tolkningene av saldoavskrivningsregelverket er det Alcoa-dommen som bør være retningsgivende og legges til grunn for fremtidig ligning av aluminiumsverk og andre fabrikker i Norge. Denne dommen ga medhold i en høyere avskrivningssats, og raskere skattefradrag gjennom avskrivning over færre år.

Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg med tilfredshet at departementet varsler en gjennomgang av avskrivingsreglene for driftsmidler med levetid omkring 20 år og som nå plasseres i saldogruppe for anlegg med 4 pst. saldoavskriving. Disse medlemmer har bl.a. i Dokument 15:9 (2009–2010), spørsmål nr. 1444, påpekt at det da ikke er samsvar mellom forventet levetid for investeringen og avskrivingstid. Med en avskrivingssats på 4 pst. vil gjenstanden fortsatt ha betydelig verdi i balansen til selskapene. Disse medlemmer merker seg departementets gjennomgang og beskrivelse i proposisjonen, og vil påpeke viktigheten av at norsk industri og konkurranseutsatt virksomhet har investeringsvilkår som gjør at man kan konkurrere med virksomheter internasjonalt. Norske lønninger og kostnadsvekst er høyere enn hos våre konkurrentland og disse medlemmer ser det ikke som realistisk å tro at dette vil endre seg fremover. Disse medlemmer ser da økt produktivitet og stimulans av investeringer som et helt sentralt virkemiddel for å videreutvikle og stimulere til vekst og konkurransedyktighet i industrien i Norge. Disse medlemmer ser frem til departementets konklusjoner når statsbudsjettet legges frem til høsten.