Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Endringer i det økonomiske opplegget for 2011

Nasjonalbudsjettet for 2011 innebar en realvekst i kommunesektorens samlede inntekter i 2011 på 5,1 mrd. kroner, tilsvarende 1,5 pst. Veksten i de frie inntektene ble anslått til 1,9 mrd. kroner, tilsvarende 0,7 pst. Veksten ble regnet i forhold til daværende anslag på regnskap for 2010.

Etter at nasjonalbudsjettet ble lagt fram har det kommet ny informasjon som har betydning for kommunesektorens inntektsvekst i 2011:

  • Ved nysalderingen av 2010-budsjettet ble kommunenes frie inntekter økt med 1 mrd. kroner.

  • Øremerkede tilskudd i 2010 ble om lag 850 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet 2011.

  • Lønnsveksten i 2011 i norsk økonomi anslås nå til 3,9 pst., mot 3 1/4 pst. i nasjonalbudsjettet 2011.

  • Rammen for lønnsoppgjøret til kommunesektoren ble 4 1/4 pst. Det innebærer merutgifter for kommunesektoren i 2011 på om lag 2 mrd. kroner i forhold til anslaget i nasjonalbudsjettet 2011. Anslaget på kostnadsvekst i kommunesektoren (deflator) i 2011 er oppjustert fra 2,8 pst. i nasjonalbudsjettet 2011 til 3,4 pst.

  • Skatteanslaget er oppjustert med 1,3 mrd. kroner. Det er da tatt hensyn til at skatteinntektene ble nedjustert med 109 mill. kroner i januar i Prop. 59 S (2010–2011) om overgangsregler for pensjonistbeskatningen. Denne nedjusteringen ble kompensert med en tilsvarende økning i rammeoverføringene.

  • Anslaget for øremerkede overføringer i 2011 er oppjustert med om lag 0,100 mrd. kroner netto. Dette er knyttet til en økning på om lag 0,3 mrd. kroner i investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser i Prop. 65 S (2010–2011) og nedjustering av øremerkede tilskudd på til sammen om lag 0,2 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2011.

Realveksten i kommunesektorens samlede inntekter i 2011 anslås nå til om lag 4,5 mrd. kroner, tilsvarende 1,4 pst. Realveksten i frie inntekter anslås til 0,6 mrd. kroner, tilsvarende 0,2 pst.

Tabell 3.1 viser kommunesektorens frie inntekter i 2010 og anslag for 2011 i revidert nasjonalbudsjett 2011.

Tabell 3.1 Frie inntekter til kommunene og fylkeskommunene1) i 2010 og 2011. Mill. kroner2) og endring i pst.

Kommunene

Fylkeskommunene

Kommuneforvaltningen i alt

20103

2011

Endr. i pst.

20103

2011

Endr. i pst.

20103

2011

Endr. i pst.

Skatteinntekter

123 413

117 265

-5,0

22 527

22 890

1,6

145 940

140 155

-4,0

Herav skatt på inntekt og formue

115 695

109 430

-5,4

22 527

22 890

1,6

138 222

132 320

-4,3

Rammetilskudd

85 818

100 082

16,6

25 987

26 876

3,4

111 806

126 959

13,6

Sum frie inntekter

209 231

217 347

3,9

48 514

49 766

2,6

257 746

267 114

3,6

1) Oslo er delt i en kommunedel og en fylkeskommunedel.2) Nominelle priser. Prisveksten på kommunal tjenesteyting i 2011 (deflator) anslås nå til 3,4 pst., mot 2,8 pst. i nasjonalbudsjettet 2011.3) Korrigert for oppgaveendringer, innlemming av øremerkede tilskudd mv.

Samtidig med denne proposisjonen legger Finansdepartementet fram Prop. 120 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2011. Enkelte bevilgningsendringer som berører kommunesektoren er gjengitt nedenfor.

Det foreslås å øke bevilgningen over kap. 226 post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner med 15 mill. kroner. Midlene skal gå til oppfølging av elever med svake grunnleggende ferdigheter gjennom prosjektet Ny GIV (gjennomføring i videregående opplæring).

I statsbudsjettet for 2011 er det lagt til grunn at 2 500 lærere skal kunne ta videreutdanning gjennom strategien «Kompetanse for kvalitet». Foreløpige oversikter viser at det i 2011 ligger an til å bli et belegg på om lag 1 500 studenter. Dette innebærer at bevilgningsbehovet over kap. 226 post 21 reduseres med 60 mill. kroner. Disse midlene foreslås for 2011 omdisponert til andre kompetanseutviklingstiltak i prosjektet Ny GIV, et kompetanseprogram for klasseledelse og tiltak for styrking av regneferdighetene på ungdomstrinnet.

Bevilgningen på kap. 551 post 60 foreslås økt med 24,5 mill. kroner. Midlene skal gå til å dekke administrasjons- og gjennomføringskostnader i Innovasjon Norge knyttet til forvaltningen av fylkeskommunale tilskuddsordninger, som etter omleggingen til et nytt finansieringssystem er flyttet fra Nærings- og handelsdepartementets kap. 2421 post 70. Kostnadene er imidlertid høyere enn lagt til grunn i Prop. 1 S (2010–2011). Midlene overføres i 2011 direkte fra Kommunal- og regionaldepartementet til Innovasjon Norge.

Hovedtyngden av de øremerkede tilskuddene til barnehager ble innlemmet i kommunenes rammetilskudd for 2011. Beløpet inkluderte midler til drift av barnehageplasser opprettet i 2010 basert på et anslag for utbygging i 2010. Prognosen for 2010 var 7 100 heltidsplasser, noe som ble anslått å gi rom for 5 400 flere barn i barnehage. Foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det ble opprettet 8 200 nye heltidsplasser i 2010, og at om lag 6 800 flere barn fikk plass i barnehage. Utbyggingen ble dermed noe høyere enn forventet. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 23,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til egne merknader i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2011 der disse medlemmer går mot økningen på 24,5 mill. kroner til administrasjons- og gjennomføringskostnader for fylkeskommunale tilskuddsordninger.

Disse medlemmer viser i den forbindelse til sitt alternative statsbudsjett for 2011 der disse medlemmer foreslo store skatte- og avgiftskutt samt betydelige bevilgninger til investeringer i infrastruktur. Disse medlemmer mener dette er langt mindre byråkratisk og en mer rasjonell måte å få til mer verdiskaping i Norge enn tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling er. Disse medlemmer viser også til behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011), jf. Innst. 16 S (2010–2011).