Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7.1 Kap. 315 Frivillighetsformål

Komiteens medlem fra Venstre viser til at den nye momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner har slått uheldig ut for mindre organisasjoner. Statsråd Huitfeldt har bekreftet at det medfører riktighet at et fåtall organisasjoner har mottatt et lavere kompensasjonsbeløp i ny ordning enn i tidligere ordning, jf. Dokument 15:1181 (2010–2011). Dette medlem vil understreke Venstres mål om en avbyråkratisering av momskompensasjonsordningen og at en finansiell opptrapping knyttet til ordningen sikres, bl.a. jf. forslag i Dokument 8:58 S (2010–2011). Som et ledd i dette arbeidet foreslår dette medlem å bevilge 25 mill. kroner til formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

315

Frivillighetsformål:

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, forhøyes med

25 000 000

fra kr 608 632 000 til kr 633 632 000»

Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg regjeringens forslag til en ny rammestyrt ordning for kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg. Disse medlemmer forstår det slik at ordningen er ment å imøtekomme behovet for lik avgiftsmessig behandling av frivillige organisasjoner og kommuner når det gjelder utbygging av idrettsanlegg. Disse medlemmer viser til at Høyre i flere sammenhenger har påpekt behovet for lik avgiftsmessig behandling, og mener dette vil styrke samarbeidet mellom kommunene og de frivillige organisasjonene generelt og bidra til styrket utbygging av idrettsanlegg spesielt. Disse medlemmer mener ordningen burde vært åpen for alle der kriteriene for øvrig er tilfredsstillet, dvs. at ordningen burde vært basert på en overslagsbevilgning.

Disse medlemmer frykter at den knappe bevilgningsrammen regjeringen har foreslått vil innebære at flere kvalifiserte ikke vil få kompensasjon, eller at mange vil oppleve en avkorting som kan sette prosjektet i fare.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

315

Frivillighetsformål

82

Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg, forhøyes med

50 000 000

fra kr 60 000 000 til kr 110 000 000»

Skiflyvningsbakken i Vikersund har status som nasjonalanlegg. Nasjonalanleggsavtalen ble inngått i 1999 gjeldende for 10 år, og ble i 2010 fornyet fram til 2019. Avtalen gir anleggseier mulighet til å søke om tilskudd på inntil 50 pst. av godkjente utgifter ved ombygging eller oppgradering av anlegget.

Stiftelsen Vikersund Hoppsenter gjennomfører ombygging av nasjonalanlegget for skiflyvning i Vikersund og har søkt Kulturdepartementet om et tilskudd til denne ombyggingen. Hittil gjennomførte arbeider har vært konsentrert om hopptekniske tiltak. Det gjenstår behov for nødvendige installasjoner og arbeider, så som heis og varmestue for hopperne, supplering av tekniske installasjoner, publikumsområder, samt sikrings- og terrengarbeider. De samlede utgiftene knyttet til disse arbeidene er beregnet til 90 mill. kroner. Det er tildelt spillemidler til tiltaket gjennom hovedfordelingen av spillemidler til idrettsformål. Det gjenstår arbeider for om lag 36 mill. kroner. Et tilskudd på 18 mill. kroner vil dekke inntil 50 pst. av disse utgiftene.

Det foreslås en bevilgning under kap. 315 ny post 83 på 18 mill. kroner til et engangstilskudd til ombygging av Vikersund nasjonalanlegg.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.