Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at mange ulike instanser rundt om i kommunene skal ta seg av
det forebyggende arbeidet knyttet til barn og unge med problemer,
uten noen koordinerende eller overordnet styring. Dette medlem ønsker
derfor å styrke forebyggingsarbeid og samhandling på en rekke områder
for å forhindre fattigdom og gi alle så like levekår som mulig.
For å gjøre samarbeidet bedre ønsker dette medlem å
prøve ut prosjekter med koordinering av barnevern, helsetjeneste
og skole rundt den enkelte elev for dermed å redusere frafall i
skolen. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å
bevilge 20 mill. kroner til tiltaket over kap. 225 (Ny) post 51.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap.
Post
Formål
Kroner
225
Tiltak i grunnopplæringen
51
(Ny) Tilskudd til samarbeidstiltak mellom skole og barnevern, bevilges
med
Bevilgningen beregnes på basis av antall barn
i grunnskolepliktig alder i mottak og omsorgssentre høsten 2010
og våren 2011. I tillegg kan posten benyttes til å gi grunnskoleopplæring
til unge asylsøkere i aldersgruppen 16 til 18 år. På bakgrunn av
et høyere belegg enn antatt foreslås det å øke bevilgningen med
11,125 mill. kroner.
Tilskuddet til opplæring av lærlinger med særskilte
behov skal bidra til at flere ungdommer kommer i arbeid og at flere
ungdommer blir sysselsatt i yrker der de får anvende sin utdanning.
I statsbudsjettet for 2011 ble bevilgningen økt med 10 mill. kroner.
For å kunne gi støtte til flere søkere foreslås det å øke bevilgningen
med ytterligere 3,5 mill. kroner i 2011.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at de kommunale kulturskolene er svært
viktige for å styrke kulturkompetansen hos barn og unge, for deres
opplevelse av kunst og kultur, samt for rekruttering av kulturutøvere både
til amatørfeltet og til det profesjonelle nivå. Dette medlem mener
flest mulig barn og unge skal ha mulighet til å gå på kulturskole,
og ser med bekymring på at ulikhetene i kulturskoletilbudet øker. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 20 mill. kroner i tilskudd
til utvikling av de kommunale musikk- og kulturskolene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap.
Post
Formål
Kroner
225
Tiltak i grunnopplæringen
71
Tilskudd til utvikling av musikk- og kulturskolene, forhøyes
med
Fellesrådet for kunstfag i skolen (FKS) er en sammenslutning
av Landslaget for norskundervisning, Landslaget for medieundervisning, Dans
i skolen og Landslaget drama i skolen. FKS arbeider for å øke kunstfagenes
betydning fra barnehage til og med høyere utdanning. Kunst i Skolen
er en landsdekkende medlemsorganisasjon som blant annet har som
formål å arbeide for at bildekunst skal få en sentral plass i lærings-
og holdningsdannende arbeid i skolen. De to organisasjonene har
fått tilskudd over Kulturdepartementets budsjett. Fra og med andre halvår
2011 vil tilskuddet til FKS og Kunst i skolen bli gitt over Kunnskapsdepartementets
budsjett. Tilskuddet til FKS og Kunst i skolen påvirkes ikke av
overføringen. Som en del av overføringen foreslås det å øke bevilgningen
på posten med 2,186 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på Kulturdepartementets
budsjett, jf. omtale under kap. 320 post 74 og kap. 322 post 78.
Videre foreslås det en ytterligere økning av bevilgningen på posten
med 1 mill. kroner. Samlet foreslås det at bevilgningen på posten
økes med 3,186 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med at tildelingen
til det nordiske elevutvekslingsprogrammet, i Foreningen Nordens
regi, er kuttet med 156 000 kroner for inneværende år. Disse medlemmer vil
peke på den brede politiske enigheten som er uttrykt med hensyn
til behovet for å styrke undervisningen i skandinaviske språk. Disse
medlemmer viser også til spørreundersøkelser gjort av utdanningsdirektoratet som
viser at skolene i altfor liten grad følger opp læreplanens retningslinjer
for undervisningen i svensk og dansk. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng understreke betydningen av behovet for å vitalisere
denne undervisningen. Økt engasjement ved skolene er i denne sammenheng
en viktig målsetting. Disse medlemmer mener elevutvekslingsprogrammet
er et viktig element i arbeidet med skandinaviskundervisningen som
snarere bør styrkes, enn svekkes. Her ligger en mulighet til systematisk
å styrke de personlige båndene over landegrensene og gjennom det
øke interessen for, og innsikten i, skandinavisk. Disse medlemmer mener
dette arbeidet må prioriteres i årene som kommer, og mener departementet
må bidra til en løsning for å opprettholde virksomheten på 2010-nivå
også i 2011.